مقالات شطرنج

19 ترفند از بهترین تکنیک های شطرنج که شما را حرفه ای می کند

آیا به دنبال آموزش تکنیک های شطرنج هستید؟ آیا می خواهید شانس پیروزی خود را در بازی های تمرینی یا در مسابقات افزایش دهید؟ بهترین جا را انتخاب کردید! در اینجا ما بهترین نکات استراتژی شطرنج و آموزش تکنیک های شطرنج را بیان می کنیم.

ما به شما کمک می کنیم تکنیک های اساسی شطرنج را بشناسید و درک کنید و همچنین بهبود شروع بازی شطرنج می تواند منجر به بهبود در استراتژی کلی و سبک بازی شما شود. شما با آموزش تکنیک های شطرنج حرفه ای و بهترین ترفندهای شطرنج میتوانید خود را به سطحی از مهارت های مهم در شطرنج برسانید که شما را فردی شکست ناپذیر می کند. در این مطلب ما 19 تکنیک مهم شطرنج را برای شما بیان می کنیم که این نکات و آموزش شطرنج حرفه ای، شما را به فردی حرفه ای در شطرنج تبدیل می کند.

19 ترفند و تکنیک برتر در شطرنج

در شطرنج تکنیک ها و تاکتیک ها و استراتژی های زیادی برای یادگیری وجود دارد که یادگیری هر کدام از بهترین حرکت های شطرنج بستگی به سطح و دانش شطرنجی هر بازیکنی دارد. بازیکنان شطرنج می توانند با یادگیری این ترفند های شطرنج و استفاده صحیح آن ها در بازی های خود برتری های قابل توجهی بدست بیاورند. این موضوع که از هر کدام از آنها کی باید استفاده کنید بسیار مهم است و نیازمند درک شطرنجی شما می باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم به مفید ترین و مهم ترین تکنیک های شطرنج و تاکتیک های شطرنج حرفه ای بپردازیم تا شما بتوانید نسبت به سطح خود دانش شطرنجی خود را بالا ببرید.

1. مرکز را کنترل کنید 

اگر چه سبک های بازی وجود دارد که در شروع بازی مرکز را کنترل نمی کند، اما برای مبتدیان بسیار مهم است که ارزش حمله و نگه داشتن مرکز صفحه شطرنج را یاد بگیرند.

مرکز صفحه شطرنج در واقع به چهار خانه ای که در وسط صفحه شطرنج است اطلاق می شود که کنترل آنها در تمام مراحل بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. تصرف مرکز و استقرار مهره ها در وسط صفحه شطرنج یکی از اصول اولیه بازی شطرنج است. مرکز صفحه شطرنج به دو دسته تقسیم می شود : مرکز اصلی و مرکز فرعی که در ادامه به توضیح آن می پردازیم : مرکز اصلی شامل خانه های e4 ,d4 از سمت مهره سفید، e5 ،d5 از سمت مهره سیاه این چهار خانه ذکر شده بسیار مهم هست زیرا تمامی بازی ها به ویژه بازی های کلاسیک به روی محافظت از مرکز تاکید دارند و زیرا میتوان به نقاط و خانه های حساس حریف حمله کرد به عبارت دیگر مهره های داخل مرکز اصلی قدرت بسیار بالایی برای مانور دارند مرکز فرعی شامل c3, c4 , c5 , c6 / d3 , d6 / e3 , , e6 / f3 , f4 , f5 , f6 می باشد.

مرکز اصلی و فرعی در صفحه شطرنح به صورت تصویری

شاید از خود پرسیده باشید که چرا بیشتر اساتید شطرنج به شما پیشنهاد می کنند با e4 یا d4 شروع کنید. دلیل آن بسیار ساده است: کنترل مرکز صفحه شطرنج بسیار مهم است به همین دلیل است که باید از حرکت اول برای کنترل مرکزی مبارزه کنید. و با e4 یا d4 دقیقا این کار را انجام می دهید. شما چند خانه با ارزش در مرکز را تحت کنترل می گیرید و راه را برای پیشرفت فیل خود به سمت مرکز باز می کنید اما چرا مرکز بسیار مهمتر از هر دو جناح است؟ با کنترل مرکز می توانید در هر زمان تمرکز خود را به جناح شاه یا جناح وزیر تغییر دهید.

مهره های مرکز صفحه نفوذ و پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به قسمت های کناری دارند، کنترل مرکز به شما کمک می کند تا فضای بیشتری را برای مهره های خود به دست آورید. کنترل مرکز نیز دامنه مهره های حریف را کم می کند.

تفاوت حرکت مهره اسب در وسط و کنار زمین

همانطور که در شکل بالا می بینیم تفاوت بین اسبی که در گوشه قرار گرفته با اسبی که در مرکز است بسیار زیاد است و تعداد حرکات و فعالیت اسب سفید خیلی بیشتر از اسب سیاه است

2. به گسترش مهره در شروع بازی دقت کنید

یعنی در شروع بازی اسب ها و فیل ها را به سمت مرکز گسترش بدهید. اگر بازی نسبتا باز به نظر می رسد، فیل بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اگر پیاده های زیادی مرکز را مسدود کرده اند، باید بیشتر به اسب ها تکیه کنید.

کلیپ آموزشی گسترش مهره ها در شروع بازی

3.قلعه رفتن یکی از تکنیک های برتر شطرنج

این تنها حرکت و ترفند شطرنج است که در آن دو مهره همزمان جابجا می شوند و همچنین تنها حرکت به جز حرکت اسب در شطرنج که در آن مهرهای از روی مهره دیگر می‌پرد. طی این حرکت، شاه و رخ هم‌زمان حرکت می‌کنند. شاه دو خانه به سمت رخ حرکت می‌ کند و رخ به خانهٔ آن سویِ شاه می‌آید. در واقع حرکت قلعه رفتن در شطرنج یک نوع گسترش محسوب می شود. با این ترفند شطرنج در واقع مهره شاه را به مکان امن انتقال می دهیم و همزمان رخ را وارد بازی می کنیم. قلعه رفتن چه برای بازیکنان مبتدی و چه برای بازیکنان حرفه ای همیشه جزو انتخاب های فعال و گسترش های خوب می باشد.

 بسیاری از اساتید بزرگ شطرنج که تکنیک های شطرنج و تاکتیک های شطرنج حرفه ای را به هنرجویان خود آموزش می دهند آنها را به هر چه سریعتر قلعه رفتن تشویق می کنند. از آنجایی که حرکت اول با مهره سفید است معمولا سفید زودتر قلعه می رود. تکنیک قلعه رفتن در شطرنج به دو صورت انجام می پذیرد که اصطلاحا به آن قلعه کوچک و قلعه بزرگ می گویند. قلعه کوچک به قلعه رفتن شاه در جناح خود و قلعه بزرگ به قلعه رفتن شاه در جناح وزیر اطلاق می شود. در قلعه کوچک شاه دو خانه و رخ دو خانه جابجا می شود در حالی که در قلعه بزرگ شاه دوخانه و رخ سه خانه جابجا می شود.

شرایط و الزامات تکنیک قلعه رفتن در شطرنج

برای انجام این حرکت شرایطی لازم است. در صورت مغایرت داشتن هر کدام قلعه رفتن مجاز نیست.

  • بین شاه و رخ، نباید مهره ای قرار گرفته باشد.
  • شاه و رخ، هیچ کدام نباید پیش از انجام قلعه، حرکت کرده باشند.
  • شاه نباید هنگام قلعه کیش باشد.
  • مسیر عبور قلعه شاه و رخ نباید در وضعیت کیش قرار بگیرد.

 

4. چه زمانی شاه در مرکز امن است؟

در بیشتر وقت ها قرار دادن شاه در مرکز کار خوبی نیست برای این که امکان دارد حریف بازی را باز کند و حمله ایی راه به شاه قلعه نرفته انجام بدهد اما اگر بازی در مرکز توسط پیاده ها بسته شده است و راه نفوذی به شاه شما وجود ندارد شما می توانید قلعه رفتن را به تأخیر بیاندازید و هر زمان که احساس خطر کردید قلعه بروید. بازیکنی که می خواهد سطح بازی شطرنج خود را ارتقا دهد اول باید مزایا و معایب قلعه رفتن را بررسی کند و بعد تصمیم گیری کند که آیا ماندن شاه در مرکز امن است یا نه . اما در همه حالت ها که ممکن است شاه یک بازیکن در مرکز باشد باید طرف مهاجم به بعضی سوالات پاسخ دهد:

  • با چه روشی می توانم شاه حریف را در مرکز نگه دارم؟
  • آیا می توانم خطوط بیشتری برای حمله به شاه باز کنم
  • با چه روشی می توانم وضعیت حریف را درهم بشکنم
  • آیا تهدید های من به اندازه کافی کارساز هستند؟

حل این مشکلات گاهی نیازمند قربانی دادن بوده و ریسک هایی را دارد. قدر ریسک پذیری همه بازیکنان یکسان نیست حتی زمانیکه براساس موضوعات خیلی خاص باشد. عدم اطمینان از پذیرش ریسک می تواند به خاطر نداشتن تجربه و دانش صحیح باشد.

آموزش تکنیک های شطرنج

برای مثال در شکل بالا که از شروع بازی روی لوپز است با توجه به اینکه مرکز بسته است و اولویت در استقرار سوارها در بهترین موقعیت های ممکن است سفید می تواند قلعه رفتن را به تاخیر بیاندازد. این بازی زیبا که از بازی های ویلهم اشتاینیتز اولین قهرمان رسمی جهان است سفید به خوبی با درک درست وضعیت شروع به حمله کرده است:

7.Nf1 O-O 8.Ba4 Nd7 9.Ne3 Nc5 10.Bc2 Ne6 11.h4!

 

5. در شروع بازی سعی کنید هر مهره را یک بار حرکت بدهید تا از لحاظ گسترشی عقب نیوفتید

این تکنیک شطرنج را در بین دیگر ترفندهای شطرنج به یاد داشته باشید، هر بار که مهره ایی را که قبلا جابجا کرده اید جابجا می کنید، مهره دیگری از گسترش عقب می افتد و حریف فرصت می کند تعداد مهره بیشتری گسترش دهد. تقریبا همیشه بهتر است که تعداد مهره بیشتری در مرکز صفحه شطرنج داشته باشید تا اینکه روی دو یا سه مهره تمرکز کنید.

با شرکت در کلاس های باشگاه شطرنج ایران، تکنیک های شطرنج و یا بهتر بگوییم حرکات جادویی در شطرنج به راحتی به شما آموزش داده می شود و می توانید از این تکنیک های حرفه ای شطرنج و استراتژی های شطرنج به خوبی استفاده نمایید.  

گسترش مهره

6. آموزش تکنیک های شطرنج : وزیر را خیلی زود بیرون نیاورید 

یکی دیگر از ترفندها در آموزش تکنیک های شطرنج که ممکن است وسوسه انگیز باشد این است که وزیر خود را در اسرع وقت به مرکز صفحه شطرنج ببرید و بیشتر مبتدیان با زود بیرون آوردن وزیر قصد مات ناپلئونی را دارند که این تهدیدها به سادگی با می تواند دفاع شود و فقط در زمانیکه حریف بد بازی کند به نتیجه می رسد، اما به دلیل با ارزش بودن وزیر اگر شما وزیر را زود هنگام به بیرون بیاورید باعث می شود تا با حمله کردن به وزیر مجبور به جابجایی آن شوید و از نظر گسترشی عقب بیوفتید.

مات ناپلئونی

در شکل بالا سفید سعی کرده با بیرون آوردن زود هنگام وزیر تهدید مات ناپلئونی رو بوجود بیاورد اما در صورتیکه سیاه بتواند حرکات درست را پیدا کند به راحتی تهدید سفید را خنثی کرده و از لحاظ گسترشی جلو می افتد.

این مقالات را از دست ندهید : آموزش گام به گام و تصویری بازی شطرنج

7.  تکنیک های شطرنج : خیلی سریع بازی نکنید

یکی دیگر از بهترین تکنیک های شطرنج این است که اگر حرکت خوبی دیدید، به آن حرکت خوب فکر کنید و همچنین به دنبال حرکت بهتری باشید. تفکر صبورانه کلید موفقیت شطرنج است.

رمز موفقیت در شطرنج درست فکر کردن است. همیشه سعی کنید ابتدا به حرکت حریف فکر کنید تا متوجه نقشه حریف بشوید و سپس به فکر نقشه خود باشید. همیشه به گسترش مهره ها در شطرنج و امنیت شاه ها و مهره های بی دفاع به خوبی دقت نمایید.

یکی از راه های پیدا کردن بهترین حرکت انتخاب چند حرکت کاندید است و بعد برای هر کدام از حرکت ها ادامه درست را پیدا کنیم و بعد متوجه بشویم بین حرکت های کاندید کدامیک می تواند وضعیت بهتری برای شما ایجاد نمیاد.این تکنیک باعث می شود تا شما سریع حرکت نکنید و هم متوجه نقشه های حریف بشوید و هم بتوانید طرح های درست تری را پیدا نمایید.

8. به ارزش مهره ها دقت کنید

یکی دیگر از بهترین ترفندها در تکنیک های شطرنج این است که مهره های شطرنج با توجه به توانایی حرکت در صفحه شطرنج، قدرت مانور، کارآیی در شطرنج و بسیاری پارامتر های دیگر ارزش گذاری می شوند و در واقع امتیاز و ارزش مهره های شطرنج با یکدیگر یکسان نیست.

در هنگام زدن مهره ها به این نکته دقت کنید که آیا بعد از این زد و خورد از نظر امتیازی چه تغییری برای شما ایجاد میشود و آیا به نفع شما هست یا خیر؟ امتیاز مهره ها به شرح زیر است:

مهرهامتیاز و ارزش
مهره شاهامتیاز ندارد (یا بینهایت است) – چون نمی توان شاه را زد
مهره وزیر9 امتیاز
مهره رخ5 امتیاز
مهره فیل3 امتیاز
مهره اسب3 امتیاز
مهره پیاده یا سرباز1 امتیاز

9. آموزش تکنیک های شطرنج : وقت را تلف نکنید

حرکات زیادی با پیاده های خود در شروع بازی انجام ندهید تا از نظر زمان و گسترش در شروع بازی عقب نیوفتید. همیشه تمام مهره های خود را با بیشترین سرعت ممکن گسترش دهید.

گسترش سریع مهره های خود نیز یک نکته مهم تکنیک شطرنج و استراتژی شطرنج برای مبتدیان است زیرا مهره های شما مانند ارتش شما هستند. آنها کسانی هستند که به شما کمک می کنند تا بر صفحه شطرنج تسلط داشته باشید، به حریف حمله کنید و در نهایت به شما کمک کنند تا در بازی ها پیروز شوید. عدم گسترش سریع مهره ها شما می تواند یک اشتباه بزرگ باشد. با عدم گسترش سریع مهره های خود، ممکن است به حریفان اجازه دهید فضای بیشتری را در اختیار بگیرند.

ما به شما توصیه می کنیم که در چهارده حرکت اول بازی، شما بیش از شش حرکت پیاده انجام ندهید.

این مقالات را از دست ندهید : آموزش استراتژی و نقشه کشیدن در شطرنج

10. به حرکات حریف توجه کنید

همیشه زمانیکه می خواهید حرکت کنید ابتدا به آخرین حرکت حریف دقت کنید و ببینید نقشه حریف چه بوده است: آیا تهدید خاصی دارد؟ آیا به مهره شطرنج از شما حمله کرده است؟ آیا نقشه حمله ریخته و دلیل حرکت حریف را متوجه بشید تا بتوانید حرکت خوبی را انجام بدهید. 

دقت کردن به حرکات حریف باعث می شود شما علاوه بر اینکه نقشه ها و طرح های خود را آماده می کنید جلوی طرح های حریف را هم بگیرید. زیرا خیلی وقت ها بازیکن ها با دقت نکردن به حرکت حریف به راحتی عقب می افتند و یا وضعیتشان خراب می شود. پس پیشنهاد ما این است ابتدا چند دقیقه به حرکت حریف دقت نمایید و اگر متوجه اتفاق خاصی نشدید به ادامه نقشه خودتان بپردازید.

11. فضای بیشتری بدست بیاورید

سعی کنید در بازی فضای بیشتری بدست بیاورید تا بتوانید از مهره های خود بهترین استفاده ممکن را بکنید. هر چقدر در بازی شما فضای بیشتری داشته باشید مهره های شما خانه های بیشتری می توانند بروند و ابتکار عمل دست شما هست و پوزیسیون شما فعال تر میشود.برتری پوزیسیون یک برتری موقتی است پس زمانیکه مهره های شما فضای بیشتری نسبت به حریف دارند سعی کنید از تعویض کردن بپرهیزید زیرا باعث می شود مهره های فعال خود را با مهره های غیر فعال حریف تعویض نمایید و وقتی فضای بیشتری دارید باید در تلاش باشید در سریعترین زمان ممکن به حریف حمله کنید. ویلهم اشتاینیتز اولین قهرمان رسمی جهان یک سخن بسیار معروف دارد که می گوید وقتی وضعتان بهتر هست سریعا حمله کنید وگرنه برتری موقتی خود را از دست می دهید.

12. در آخر بازی اهمیت پیاده ها بسیار بیشتر می شود

یکی از بهترین ترفندهای طلایی شطرنج توجه به این نکته که اگر بتوانید یکی از پیاده ها را به آخر برسانید باعث ارتقا پیاده به یکی از مهره های وزیر یا رخ یا فیل یا اسب می شود که برای پیروزی در بازی بسیار به ما کمک می کند. پس در بازی قدر پیاده ها را بدانید و از اهمیت و ارزش آن ها در آخر بازی غافل نشوید. در آخر بازی به دلیل اینکه بیش تر سوار ها تعویض شده اند به ارزش و ترفیع پیاده در شطرنج باید بیش تر دقت کرد. باید با مطالعه صحیح آخر بازی های پیاده بتوانید دانش آخر بازی خود را ارتقا بدهید زیرا نتیجه بسیاری از بازی ها توسط پیاده ها مشخص شدها است. آشنایی با مفهوم پیاده رونده ، پیاده رونده حمایت شده، پیاده رونده دور، پیاده رونده متصل، انواع تقابل ها و خانه های موثر پیاده در آخر بازی پیاده بسیار مهم است.

اهمیت پیاده ها در آخر بازی

در این وضعیت سفید باید ابتدا شاه خود را به سمت مرکز ببرد و سپس با برتری پیاده ایی که دارد می تواند در جناح وزیر پیاده رونده بوجود بیاورد و سپس به راحتی پیروز شود.

این مقالات را از دست ندهید : آموزش آخر بازی در شطرنج

13. بهترین تکنیک های شطرنج : شاه را در آخر بازی فعال کنید

در شروع بازی به دلیل تعداد زیاده مهره ها ما باید از شاه محافظت کنیم و مراقب حمله های حریف باشیم اما هر چه به آخر بازی نزدیک شویم قضیه فرق می کند. در آخر بازی به دلیل اینکه مهره های کمتری در صفحه شطرنج هستند و صفحه خالی تر شده است حمله کردن به شاه سخت تر می شود و شما می توانید به خوبی از شاه برای حمله و دفاع کردن کمک بگیرید و اگر در آخر بازی شاه فعال تری داشته باشید شانس پیروزی شما به شدت افزایش می یابد.

شاه فعال در آخر بازی

در این بازی آرونیان و کاروانا که در سال 2015 انجام شده سفید با جود عقب بودن یک پیاده اما به خوبی توانسته از فعالیت شاه خود در آخر بازی استفاده نماید و به پیروزی برسد. این بازی نمونه بسیار خوبی از تکنیک فعال شدن شاه در آخر بازی می باشد. همانطور که می بینید بازیکن بسیار حرفه ای در سطح بالا نیز از این تکنیک استفاده می کنند. نکته قابل توجه برای مبتدیان برای استفاده از این تکنیک این است که با دقت بسیار زیاد و با تمرین قبلی باید شاه را در وسط صفحه شطرنج جابجا کنند چرا که یک حرکت اشتباه در آخر بازی می تواند نتیجه بازی را برگرداند.

مثالی از شاه فعال از مهم ترین تاکتیک های شطرنج در بازی آرونیان و کاروانا در سال 2015


42. Ke5   Kg6
43. Nd4   Kg5
44. Kd6   Ng4
45. Nc2   Kf5
46. K.d5  Nf6
47. Kc6

 

14. ترکیب استراتژی های شطرنج منجر به بازی قدرتمند می شود

یکی از مهم ترین نکات شطرنج برای مبتدیان این است که به یاد داشته باشید که بازی شطرنج ترکیبی از استراتژی های مختلف است. ساختن یک موقعیت برنده به معنای استفاده از تمام موادی است که در موقعیت خوب قرار می گیرند.

اشاره کردیم که کنترل مرکز برای برنده شدن در یک بازی شطرنج چقدر مهم است. ترکیب کنترل مرکز با گسترش به معنای گسترش مهره های خود به سمت مرکز است. کنترل به این معنا نیست که آنها حتما باید در خانه های مرکزی باشند. یک فیل در b2 یا g2 می تواند مربع های مرکزی را از راه دور کنترل کند. یک رخ در خانه e1 می تواند خانه های e4 و e5 را کنترل می کند، اگر یک فیل در g2 دارید، کنترل خانه d5 را نیز دارید. اگر چه این مهره ها دور از مرکز هستند، اما در مبارزه برای کنترل مرکزی شرکت می کنند.

این مقالات را از دست ندهید : آموزش تاکتیک ها و ترکیب ها در شطرنج

15. رخ ها را به هم متصل کنید

معمولا آخرین مهره هایی که گسترش می دهیم رخ ها هستند به دلیل اینکه رخ ها برای حرکت نیاز به عرض ها و ستون های باز دارند و به دلیل اینکه در شروع بازی مهره های زیادی وجود دارند این کار دیرتر اتفاق می افتاد. اما با اتصال رخ ها میتوانید به خوبی از عرض اول خود محافظت کنید یا با قرار گرفتن رخ ها در ستون های بازی امکانات حمله شما به شدت افزایش می یابد.

متصل کردن رخ ها

اینکه سوارهای سنگین را چگونه باید مورد استفاده قرار داد بستگی به سمت و سوی استراتژیک بازی دارد. در این بازی سفید می تواند Rac1 و سپس Rfd1 بازی کند تا رخ ها در ستون های نیمه باز به هم متصل شوند، جلوی اهداف و بازی های متقابل سیاه رو بگیرند.

16. رخ ها در دفاع از پیاده های مرکزی عالی هستند

اگر چه رخ ها می توانند در ستون های باز بسیار قدرتمند باشند، اما تاثیر انها در دفاع از پیاده های مرکزی حیاتی یا پشتیبانی از مهره های دیگر را کاهش ندهید. گاهی اوقات باز کردن ستون ها زمان می برد و نمی خواهید رخ هایتان برای مدت طولانی بیکار بمانند. پس بهترین کار دفاع از پیاده ها از پشت سر می باشد و حتی می تواند باعث پیشرفت و حرکت مهره ها هم شود.

زیگبرت تاراش یک سخن بسیار مهم در آخر بازی داشته است که می گوید در آخر بازی رخ ها باید پشت سر پیاده رونده باشند (چه پیاده خودی و چه پیاده حریف) زیر باعث می شوند قدرت رخ بیشتر شود. برای مثال به شکل زیر دقت فرمایید:

دفاع عالی رخ

در شکل بالا سفید می تواند با حرکت 1.Ra2 به سرعت پیروز شود زیر رخ سیاه برای اینکه جلوی وزیر شدن را بگیرد مجبور است به خانه a8 برو و در آن جا توانایی انجام هیچ حرکتی را ندارد و عملا از کار می افتد. و در صورتیکه نوبت سیاه باشد می تواند با 1…Ra3 به سرعت بازی را به تساوی بکشاند.

 

17. تکنیک شطرنج برای مبتدیان: قبل از حرکت دادن پیاده خود دوباره فکر کنید زیرا انها نمی توانند به عقب برگردند

همانطور که می دانید، پیاده ها فقط می توانند به جلو حرکت کنند. به همین دلیل است که این یک استراتژی اساسی شطرنج برای بازیکنان در تمام سطوح است، نه تنها برای مبتدیان.

یکی دیگر از نکات ضروری استراتژی و تکنیک های شطرنج این است که پیاده ها مهره هایی هستند که محدودیت های بیشتری در مورد تحرک دارند. بنابراین پیاده ها همیشه برای تعیین ماهیت موقعیت و برنامه هایی که هر بازیکن باید دنبال کند بسیار مهم هستند. حفظ کردن شروع بازی روشی ضعیف برای یادگیری یک گشایش است. بزرگترین مشکل این روش این است که حریف شما ممکن است تغییراتی در شروع بازی بدهد و حرکتی را انجام دهد که هرگز مطالعه نکرده اید. حتی در بسیاری از مسابقات شاهد هستیم بازیکنان برای تغییر در شروع بازی حاضر هستند حرکات ضعیف تر را انجام دهند تا حریف با مشکل روبرو شود.

 

18. دانستن مزایا و معایب ساختار پیاده شما ضروری است

هنگامی که مزایا و معایب ساختارهای پیاده را می دانید، می توانید استراتژی شطرنج مناسب را برای استفاده در بازی خود بیابید. یادگیری نحوه استفاده بازیکنان بزرگ گذشته از این استراتژی شطرنج باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. درک ساختارهای پیاده که از شروع بازی به وجود می ایند به شما کمک می کند بهترین حرکات را در وسط بازی و اخر بازی پیدا کنید. شما بهترین خانه ها را برای قرار دادن مهره های خود و اینکه چرا این مربع ها خوب هستند، خواهید دانست. این نه تنها در شروع بازی انتخابی شما مفید است، بلکه می تواند به شما کمک کند اگر حریف شما یک گشایش نااشنا را انتخاب کند چه حرکاتی را انجام دهید.

 

19. تکنیک شطرنج برای حرفه ای ها : اگر مهره بدی دارید، سعی کنید خیلی سریع آن را عوض کنید.

شناسایی زمانی که هر مهره شما کارایی مناسبی ندارد یک جنبه حیاتی از استراتژی شطرنج در همه سطوح است. دانستن نحوه تشخیص مهره های خوب و بد چیزی است که بازیکنان تازه کار را از استادان جدا می کند.

مثلا وقتی که فیل توسط پیاده هایش مسدود شده است زیرا پیاده ها بر روی مربع های همرنگ فیل هستند، فیل معمولا مهره بدی در نظر گرفته می شود. این تصمیم عاقلانه ای است که هر زمان که ممکن است آن را با مهره دیگری با همان ارزش مبادله کنید. فیل ها معمولا مهره های بهتری نسبت به اسب ها در زمانی که موقعیت کاملا باز است، هستند. اسب ها معمولا در موقعیت های بسته مهره های بهتری هستند، زیرا آنها تنها مهره هایی هستند که می توانند از روی مهره ها بپرند.

تعویض سریع مهره بد

این بازی که در بازی فیشر و پتروسیان در سال 1970 ایجاد شده است سیاه توانسته به خوبی با حرکت 11…Bb5 فیل بد خود را با فیل خوب سیاه تعویض نماید

دوستان عزیز، اگر تکنیک و یا دیگر فن های شطرنج به ذهن شما می رسد که ما در این مطلب بیان نکرده ایم، می توانید با نظرهای خود به بهتر شدن اموزش تکنیک های شطرنج کمک کنید.

استراتژی در شطرنج چیست و چرا مهم است استراتژی چه دامنه ای را فرا میگیرد و اهمیت آنرا را بفهمیم و با مفاهیم اساسی آن آشنا شویم در ادامه به توضیح آن میپردازیم:

در شطرنج استراتژی مهم تر است یا تکنیک؟

تعریف استراتژی و تکنیک های شطرنج

تعریف استراتژی : طرح یا نقشه کلی که به آن استراتژی می گویند راه های اصلی ره که یک شطرنج باز برای ادامه بازی انتخاب می کند را مشخص می کند.مثلا نقشه ایی بریزد که به شاه حریف حمله کند یا طرحی بریزد که جناح وزیر حریف را مورد حمله قرار دهد. نقشه کشیدن در بازی بسیار با اهمیت است

تعریف تکنیک : چگونگی اجرا و انجام دادن استراتژی یا نقشه را تکنیک می گویند. در شطرنج تاکتیک های زیادی داریم. مانند: حمله دوگانه – آچمز – حمله پیکانی – حمله برخاست – کیش برخاست – کیش دوگانه و …

عکس استراتژی در شطرنج

مفاهیم اساسی استراتژیک

استراتژی شطرنج موضوع پیچیده ای است که برای تسلط بر آن نیاز به سالها مطالعه و کار سخت دارد. با این حال، یادگیری چند اصل می تواند بازی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند بازی های بیشتری را برنده شوید. که شامل تعداد مهره ها، فعالیت مهره ها، ساختار پیاده، فضا، و امنیت شاه هستند. اکنون به سه ایده یا مفهوم کلیدی ما، مهره ها، ایمنی و فضا می پردازیم. اینها ایده هایی هستند که باید در طول بازی به خاطر بسپارید، به این معنی که باید در ابتدای بازی، وسط و پایان بازی در نظر گرفته شوند . این سه چیز به شما کمک می کند تا اهداف استراتژیک را از ابتدا تا انتها حفظ کنید.

ایده در ذهن

چرا استراتژی مهم است؟

ضرب المثل معروفی وجود دارد که می گوید: “شطرنج 99 درصد تاکتیک است.” اگر این درست است، چرا مطالعه استراتژی اینقدر مهم است؟

اگرچه تاکتیک ها واقعا می توانند نتیجه بازی را تعیین کنند، بازی استراتژیک خوب در وهله اول فرصتی برای خلق تاکتیک ایجاد می کند. شما می توانید به استراتژی به عنوان بستر پرورش تاکتیک ها نگاه کنید. به گفته استاد بزرگ مشهور چینی “استراتژی بدون تاکتیک، کندترین مسیر برای پیروزی است. تاکتیک بدون استراتژی، سر و صدای قبل از شکست است.” در واقع، تکیه کردن تنها به حریف که برای یک ضربه تاکتیکی سقوط می کند ممکن است برای مبتدیان خوب عمل کند، اما برای بازیکنان پیشرفته تر یک رویکرد بازنده است

تفاوت استراتژی و تکنیک های شطرنج

در حالی که تاکتیک ها به شما امکان می دهند در کوتاه مدت از اشتباهات حریفان خود بهره ببرید، استراتژی از درک شما از جنبه های دائمی تر موقعیت بازی ناشی می شود. آگاهی از عناصر استراتژیک از این جهت حیاتی است که به شما امکان می دهد یک موقعیت را ارزیابی کنید (متوجه شود وضعیت چه کسی بهتر است و نقات قوت و ضعف را تشخیص دهد). مهمتر از آن، این پایه و اساس برنامه ریزی در شطرنج است.

اصلی ترین تفاوت میان استراتژی و تکنیک در شطرنج

عکس مغز پازلی و مهره شطرنج

استراتژی شطرنج تلاشی هدفمند برای به دست آوردن برتری نسبت به حریف است. بر خلاف تاکتیک ها، استراتژی شطرنج شامل اهداف بلند مدتی است و درباره ایده هایی است که در طول بازی ایجاد خواهید کرد که معمولا به امنیت شاه، ساختار پیاده، فضا، فعالیت مهره ها و غیره مربوط می شود در مقابل، تاکتیک‌های شطرنج، دنباله‌ای کوتاه از حرکات هستند که باید به برتری مشخصی منجر شوند، مانند گرفتن مهره حریف یا قرار دادن مهره خود به وضعیت بهتر. برای پیشرفت در شطرنج به ‌عنوان یک شطرنج‌باز، باید با رایج‌ترین تاکتیک‌های بازی آشنا شوید و همچنین یاد بگیرید که چه استراتژی‌هایی متناسب با نقاط قوت شما هستند. استراتژی شطرنج به توانایی شما در ایجاد یک برنامه خوب برای موقعیت اشاره دارد. از سوی دیگر، مهارت‌های تاکتیکی به مهارت شما در دیدن ترکیبی از حرکت‌ها (معمولاً 2 تا 5 حرکت عمیق) اشاره دارد که با استفاده از آنها مزیتی به دست می‌آورید.

پنج نکته طلایی در استفاده از تکنیک های شطرنج

پنج نکته طلایی برای مبتدیان

  • کنترل مرکز: یکی از اصول مهم در شطرنج توسط مهره پیاده ها می باشد
  • گسترش مهرها: به ویژه مهره های اسب و فیل از ترفندهای شطرنج است.
  • قلعه رفتن : یکی از مهمترین تکنیک ها برای امنیت شاه در پشت مهره های پیاده است.
  • بیرون نیاوردن زود هنگام وزیر: اگر شما وزیر را زود هنگام به بیرون بیاورید باعث می شود تا با حمله کردن به وزیر مجبور به جابجایی آن شوید و از نظر گسترشی عقب بیوفتید
  • به ارزش مهره ها دقت کنید: مهره های شطرنج با توجه به توانایی حرکت در صفحه شطرنج و قدرت مانور ارزش گذاری می شوند.

پنج نکته طلایی برای حرفه ایی ها

  • فعالیت مهرها : متفاوت از تعداد و ارزش مهره ها، فعالیت مهره ها بیشتر یک مفهوم انتزاعی است. یک بازیکن می‌تواند با مهره های کمتری نسبت به بازیکن حریف داشته باشد، اما مهره‌های فعال‌تری داشته باشد، که می‌تواند منجر به برتری قاطع شود. که به آن برتری پوزیسیون یا وضعیت می گویند
  • ساختار پیاده ای : ساختار پیاده به نحوه قرارگیری پیاده ها در یک موقعیت خاص، بدون توجه به قرار گرفتن بقیه مهره اشاره دارد. درک ساختار پیاده برای هر شطرنج باز حرفه ای بسیار حیاتی است زیرا بر بسیاری از مفاهیم استراتژیک دیگر تأثیر می گذارد. طرح‌های حمله، فعالیت مهره ها و حفره ها و خانه های قوی و ضعیف تنها چند نمونه از ایده‌های استراتژیک حیاتی هستند که تحت تأثیر ساختار پیاده قرار گرفته‌اند. زمانیکه یک بازیکن ساختار پیاده ایی ضعیف تر دارد حریف می تواند به سرعت از این ضعف استفاده نماید و موفق به کسب برتری شود . چند نمونه از پیاده های ضعیف مانند 1.پیاده منفرد ( ایزوله) 2.پیاده دوبله 3. پیاده عقب مانده 4. پیاده دوبله منفرد از معروف ترین ضعف های پیاده ایی هستند.
  • فضا : فضا مربوط به تعداد خانه ‌هایی است که یک بازیکن پشت پیاده‌های خود دارد و می‌تواند مهره‌های خود را جابه‌جا کند. یک بازیکن ممکن است فضای بیشتری در سمت شاه، سمت وزیر، مرکز یا در تمام بخش‌های صفحه شطرنج داشته باشد. بازیکنی که فضای بیشتری در اختیار دارد می تواند آزادانه طرح های حمله را بریزد و با برتری فضایی که مهره های خود نسبت به حریف دارد بتواند به حریف حمله کند .برتری فضایی یک برتری پوزیسیونی است و بازیکن باید بتواند به سرعت از برتری فضا استفاده نماید وگرنه ممکن است این برتری از بین برود
  • تعویض صحیح : همیشه برای تعویض کردن دلیل داشته باشید. زمانیکه از نظر امتیازی جلو هستید بهترین زمان برای تعویض کردن است زیرا با ساده سازی بازی و کمتر شدن مهره ها برتری امتیازی شما بهتر قابل استفاده هست.یا برای تعویض مهره های ضعیف خود با مهره های قوی حریف یا بهتر کردن وضعیت از تعویض استفاده نمایید. اما در صورتیکه از تعویض هیچ سودی نمی برید سعی کنید تعویض نکنید و تعویض را به حریف واگذار کنید
  • امنیت شاه شاه در مرکز صفحه شطرنج امنیت ندارد زیرا از سمت حریف مدام مورد حمله (کیش ) قرار می گیرد و برای بازیکن یک پوئن منفی محسوب می شود به همین دلیل حرکت قلعه رفتن مناسب است.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا