• 3378
  • 2848 مرتبه
آموزش شروع بازی روی لوپز

آموزش شروع بازی روی لوپز

1400/05/13

این شروع بازی الترادینامیک که به عقیده من هنوز تمامی تئوری ها و طرح های آن به انتها نرسیده با حرکات زیر شروع خواهد شد .....
خلاصه ای از نمایش قدرت این گشایش خب دوستان بنظر شما اعتبار پایداری که این شروع بازی تاریک داره از کجاست ؟
خب من وایمیستم تا شما بگین ..... آفرین درسته!!
گشایش اسپانیایی، در واقع، ترکیبی است از استحکام بازی ایتالیایی و توانمندی انواع گامبی ها برای تدارک و اجرای یک حمله مستقیم. در آغاز این بازی، در شرایط تساوی همه چیز سفید شانس بیشتری برای کسب برتری، نسبت به سایر گشایش های باز دارد.

آموزش شروع بازی روی لوپز

اگر بخوام یک چشم انداز از طریقه بازی سیاه به شما ارائه کنم سیاه با انجام حرکت a6 به طور قابل ملاحظه ای کار خودش رو سبک میسازه اما بعد از گسترش سوار ها او عمدتا باید یک بار برای همیشه بین 2 راه ( دفاع به هر قیمت ) و ( حمله متقابل ) یکی را انتخاب کند .

تاریخچه شروع بازی اسپانیایی معروف به روی لوپز Ruy Lopez

این گشایش، از ان جهت اسپانیایی نامیده میشود که ملیت شطرنج بازان قرن پانزدهم و شانزدهم به نام لوسنا و لوپزا که این شروع بازی را برای نخستین بار تجزیه و تحلیل کرده اند، اسپانیایی بوده است. لوپز کشیشی اهل اسپانیا بود جدا از وظایفش به عنوان مرد خدا، لوپز یکی از اولین کتاب های شطرنج را نوشت.
این کتاب تحت عنوان " کتاب ابداعات جالب توجه در هنز بازی شطرنج " کتاب لوپز بعضی استراتژی ها کلی را مطرح میکند و در بخشی دیگر از کتاب به خواستگاه های تاریخی شطرنج پرداخته است.
کتاب وی همچنین شامل قوانینی بود که در آن دوران مورد استفاده قرار میگرفت که بیشتر آنها تا همین امروز به قوت خود باقیست؛ ولی در خصوص تفاوت هایی هم که وجود دارد میتوان به این مورد اشاره کرد که کتاب روی لوپز در حالت پات بازیکنی را که دیگر حرکتی ندارد بازنده اعلام میکند، همچنین اگر همه مهره های حریف را گرفته باشیم حریف بازنده اعلام میشود.
این شروع بازی از نظر استراتژِی گشایشی کاملا غنی است و خیلی شاخه ها با اسامی متفاوت از روی لوپز مشتق شده اند. شروع بازی روی لوپز که از آن به عنوان شروع بازی اسپانیایی نیز یاد میشود در طی قرون گذشته بی وقفه مطالعه شده است.
این شروع بازی در اواخر قرن 19 در سایه استنباط جدیدی که به طور کلی درباره تئوری مرحله اغاز بازی بوجود امد، به تدریج در میان شطرنج بازان معمول شد و از اوایل قر ن 20 به همراه گامبی وزیر به سلاح محبوب شطرنچ بازان تبدیل شد.

اگر بخواهیم یک طبقه بندی راجب این شروع بازی برای ادامه سیاه در نظر بگیریم میتوانیم این دسته بندی را درنظر بگیریم.....

  • راه هایی بدون انجام حرکت a6 توسط سیاه
  • راه هایی که در آن سیاه از حرکت a6 استفاده می کند ( ََلاین اصلی یا واریانت مورفی )

راه های دفاع شروع بازی روی لوپز که در آنها سیاه a6 نمی کند

انواع دفاع مقابل شروع بازی روی لوپز

در این قسمت به شرح انواع دفاع سیاه در مقابل روی لوپز بدون انجام حرکت a6 توسط سیاه می باشد. این دفاع ها عبارتند از :

  • دفاع به سبک قدیم حرکت Bc5 توسط سیاه
  • دفاع فیانکتو با حرکت g5
  • دفاع یانیش (f5)
  • دفاع برد یا brad defence با Nd4
  • دفاع برلین یا بهترین دفاع مقابل روی لوپز با Nf6
  • دفاع اشتاینیتز (دفاع قدیم)
  • دفاع اشتاینیتز (دفاع جدید)

1. دفاع به سبک قدیم (Bc5)

در این نوع دفاع روی لوپز که در قدیم خیلی مرسوم بوده و اولین مدل دفاع این حرکت به شمار می رود که عمومیت یافت، سیاه بعد از حرکت سوم سفید و انتقال فیل به خانه b5 ، فیل خود را به خانه c5 می برد. یکی از طرح های این حرکت خراب کردن قلعه سفید در صورت قلعه رفتن می باشد. بهترین حرکات هر دو طرف در ادامه آمده است:

4.c3Nf6
5.d4Bb6
6.Bxc6bxc6
7.Nxe5o-o
8.o-oNxe4
9.Re1Nd6
10.Bf4c5
11.dxc5Bxc5
12.Qd5

2. دفاع فیانگتو (g6)

 دفاع فیانگتو (g6) در مقابل شروع بازی روی لوپز

در این نوع دفاع شروع بازی روی لوپز سیاه فیل f8 را به صورت فیانگتو بیرون می آورد. یعنی با حرکت g6 را فیل را از خانه g7 باز می کند. در ادامه دفاع فیانگتو در مقابل شروع بازی روی لوپز، بهترین حرکات به این شکل است:

4.d4Nxd4
5.Nxd4exd4
6.Qxd4Qf6
7.e5Qb6
8.Qd3c6
9.Bc4Qa5+
10.Nc3Qxe5+
11.Be3d5
12.Nxd5cxd5
13.Bb5+

3. دفاع یانیش (f5)

 دفاع یانیش (f5) در مقابل شروع بازی روی لوپز

در دفاع یانیش در مقابل شروع بازی روی لوپز ، سیاه حرکت f5با طرح زدن e4 را بازی می کند. در ادامه دفاع یانیش بهترین حرکات به شکل زیر است:

4.Nc3fxe4
5.Nxe4d5
6.Nxe5dxe4
7.Nxc6Qg5
8.Qe2Nf6
9.f4Qxf4
10.Nxa7+Bd7
11.Bxd7+Nxd7
12.d4

4. دفاع برد (Nd4)

در دفاع برد برخلاف سایر دفاع هایی که تا کنون دیدیم تنها یک راه خوب برای ادامه وجود ندارد و میتوان گفت 2 یا بیشتر راه خوب برای

Bc4 یکی از این حرکات است
Nxd4 نیز یکی دیگر از این حرکات خوب است.

 دفاع برد (Bc4) در مقابل شروع بازی روی لوپز

حال هر دو شاخه را به صورت خلاصه بررسی میکنیم :

1.Bc4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Nxd4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. دفاع برلین

در دفاع برلین حمله متقابل سیاه با Nf6 میتواند بازی را به راه مملو از دام ها ببرد. از نقطه نظر تئوری، این حرکت سیاه رد نشده است. اما سفید موفق به گسترش سریع قوا میشود و از موقعیت نامناسب اسب سیاه بهره برداری میکند.

 در دفاع برلین برخلاف سایر دفاع هایی که تا کنون دیدیم تنها یک راه خوب برای ادامه وجود ندارد و میتوان گفت 2 یا بیشتر راه خوب برای ادامه بازی وجود دارد که در ادامه 2 تا مهم ترین از آنها را برایتان شرح میدهم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.o-o Nxe4

 

4.Qe2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرفین به وضع برابر رسیده اند

 

6. دفاع اشتاینیتز (دفاع قدیم)

همانطور که در اول متن بهتون گفتم سیاه برای ادامه بازی 2 ایده اصلی میتونه در پیش بگیره خب اون 2 ایده چیا بود ؟؟؟ افرین عزیزان درسته

1.دفاع به هر قیمت

2.حمله متقابل

دفاع اشتاینیتز دفاع به هر قیمت رو در دستور کار خودش قرار میده که در بیشتر حالات سیاه ناگزیر به ترک مرکز است همچنین دارای وضعیتی فشرده خواهد بود .

خب بنظرتون برای رهایی از این شرایط چکار باید بکنیم ؟

سیاه برای رهایی از یک چنین وضعیتی باید دست به تعویض های مکرر بزند و اگر موفق شود تازه شانس خوبی برای تساوی بدست خواهد آورد .....  تازه میتونه مساوی کنه حالا به قدرت روی لوپز ایمان اوردین ؟؟

 

 

از طرف دیگر وظیفه سفید این است که سیاه را به تعویض exd4 ناگزیر سازد و حتی المقدور از ایده سیاه که تعویض سوار ها است خودداری کند

خب باتوجه به ایده هایی که ار سفید و سیاه برایتان شرح دادم بهترین حرکت برای سفید چی میتونه باشه ؟

افرین قشنگ مشخصه حواستون هست به چیزایی که میگم

4.d4!!

این پرتوان ترین حرکت سفید است. تهدید سفید گرفتن پیاده e5  و تهدید دوم آن راندن پیاده d5  است

بعد از حرکت d4  سیاه میتواند یکی از 2 راه زیر را انتخاب کند یا با exd4 مرکز را ترک کند و یا باBd7  رفع آچمزی از اسب c6 به حفظ مرکز بکوشد.

حالا بیاین هردو این راه هارو بررسی کنیم....

1.ترک مرکز

این حرکت سیاه آزادی عمل به سفید میدهد. با حذف پیاده e5  خانه های f4 و d4 در دسترس سوار های سفید قرار میگیرند.

حال 2 ایده برای ادامه وجود دارد اول اینکه پیاده سیاه را با وزیر بگیریم دومین ایده گرفتن این پیاده با اسب است .

هر کدام از حالت های فوق باز خود دارای زیر شاخه میشوند که برای هندل کردن وزن کار از توضیح دادن آنها به صورت اختصاصی پرهیز میکنیم در ادامه در مطالب بعدی تک تک شاخه هارا برایتان به صورت اختصاصی انالیز خواهم کرد.

 

 
 

 

 
 
 
 
2.حفظ مرکز

بعد از انجام حرکت Nf6 سفید میتواند یکی از 2 راه زیر را در پیش بگیرد

1.راه نوBxc6)

2. راه قدیم (o-o)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

7.دفاع اشتاینیتز ( دفاع جدید )

این راه بازی در واقع راه تکامل یافته همان دفاع اشتاینیتز است در این روش در مقایسه با روش قدیمی تر این دفاع سیاه قادر خواهد بود تا از پیاده بسیار مهم خود که در خانه e5 است دفاع کند سفید در این سبک میتواند 2 ایده استراتژیگ را دنبال کند...

طرح اول :

سیاه مختار است یکی از 2 راه دفاعی زیر را درپیش گیرد

1.g6         2.Ne7    

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

طرح دوم :

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2. راه هایی که در آن سیاه از حرکت a6 استفاده میکند

این حرکت که در قرن نوزدهم توسط پل موزقی رواج یافته است همچنان اعتبار خود را حفظ کرده است . میتوان گفت که این حرکت روح تازه ای به این شروع بازی دمیده است.

آنچنان که امکان اجرای این حرکت را فراهم اورده ایت است که سفید نمیتواند بلافاصله برای گرفتن پیاده سیاه بازی کند

2 روش برای ادامه بازی سفید موجود است

1.روش تعویض

2.جلوگیری از تعویض

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.