مقالات شطرنج

بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر

آیا بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر را می شناسید؟ و در مورد آنها اطلاعات دارید؟ شطرنج یک بازی قدیمی و جذاب است که ریشه‌های آن به هند باز می‌گردد. قدمت این بازی به قرن ششم میلادی باز می‌گردد. در قرن بیستم، بازی شطرنج پیشرفت‌های بزرگی کرد و فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) تأسیس شد.

در سال ۱۹۹۷، یک کامپیوتر به نام Deep Blue موفق شد گری کاسپارف، قهرمان جهان آن زمان را در یک مسابقه معروف شکست دهد و عصر حکمرانی کامپیوتر در شطرنج را آغاز کند. از آن زمان به بعد، تحلیل کامپیوتری، که منشأ آن به دهه ۷۰ میلادی بازمی‌گردد، منجر به توسعه گسترده شطرنج شده و بخش مهمی از آمادگی بازکنان حرفه‌ای شد. در این مقاله سعی داریم به معرفی بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر و دانلود بازی شطرنج برای کامپیوتر بپردازیم.

بازی گری کاسپاروف، مقابل deep blue - بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر
بازی گری کاسپاروف، مقابل deep blue

دنیای تکنولوژی، بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر آنلاین

همچنین در قرن بیست و یکم، و در چند سال اخیر بازی آنلاین شطرنج رونق یافت. مخصوصا در زمان شیوع کرونا، بسیاری به بازی آنلاین شطرنج یا همان بازی شطرنج با کامپیوتر روی آوردند. با اینکه بسیاری از شطرنج‌بازان قبل از کرونا نیز شطرنج آنلاین بازی می‌کردند، اما این پاندمی همان‌گونه که در آنلاین شدن بسیاری از روندهای زندگی مثل آموزش نقش داشت، در دنیای شطرنج نیز بی‌تاثیر نبود.

به طور مثال مسابقات بزرگی همچون champions chess tour با حضور بازیکنان قدرتمندی مانند مگنوس کارلسن در دنیای شطرنج آنلاین برگزار شد که قدیم کمتر شاهد آنها بودیم.

بازی شطرنج آنلاین
مسابقات بزرگ champions chess tour با حضور مگنوس کارلسن در دنیای شطرنج آنلاین

پس از ورود دنیای تکنولوژی به شطرنج و رونق گرفتن کامپیوترها و موتورهای شطرنج، نرم‌افزارها و بازی‌های کامپیوتری متعدد شطرنج طراحی شدند که طرفداران زیادی پیدا کردند. بسیاری از این نرم‌افزارها کاربردهای زیادی مانند آنالیز بازی‌‌ها، جمع‌آوری و ایجاد پایگاه داده (database) از بازی‌ها، امکان استفاده از موتورها مختلف شطرنج و … را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. بنابراین با بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر همراه ما باشید.

معرفی بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر

در ادامه مطلب به معرفی ۱۳ بازی برتر شطرنج برای کامپیوتر خواهیم پرداخت و در آخر پرکاربرد‌ترین نرم‌افزار کامپیوتر شطرنج را معرفی می‌کنیم که هر شطرنج‌باز حرفه‌ای نیاز دارد آن را بشناسد و نحوه کار با آن را بداند. پس همراه ما باشید.

بهترین بازی‌ های شطرنج برای کامپیوتر

۱. chess ultra

این بازی شطرنج با کامپیوتر یک بازی زیبا و ساده برای کسانی است که فقط می‌خواهند شطرنج بازی کنند و نمی‌خواهند با نرم‌افزارهای پیچیده سروکار داشته باشند. این بازی حالت VR را نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید در محیط‌های مختلف شطرنج بازی کنید. شما می‌توانید در حالت آفلاین بازی کنید یا آنلاین با دوستان خود به بازی بپردازید. این بازی همچنین آموزش‌های ساده برای تازه‌کاران نیز دارد.

بازی شطرنج کامپیوتر chess ultra

۲. chessmaster

این بازی شطرنج آنلاین کامپیوتر، چیدمان شطرنج را به صورت جذاب و سرگرم کننده به نمایش میگذارد. این بازی شطرنج با کامپیوتر دارای حالات مختلفی است که می توانید در آن‌ها شطرنج را یاد بگیرید، تمرین کنید، تحلیل کنید و با حریفان مختلف از جمله استادان بزرگ شطرنج رقابت کنید.

این بازی آنلاین شطرنج با کامپیوتر نیز نسخه فارسی ندارد و فقط به زبان انگلیسی قابل دسترس است. بسیاری بازی chessmaster را یکی از بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر می‌دانند. این بازی ضمن داشتن محیطی جذاب و سرگرم‌کننده، امکان انجام بازی آنلاین را نیز برای شما فراهم می‌کند.

بازی chessmaster یکی از بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر

۳. Chess Titans

یک بازی ساده و رایگان برای کسانی است که فقط می‌خواهند از شطرنج لذت ببرند. این بازی شطرنج کامپیوتر بدون نیاز به اینترنت قابل اجرا است و می‌توانید در سطوح مختلف دشواری با کامپیوتر یا دوستان خود بازی کنید. این بازی قابلیت ذخیره و بارگذاری بازی‌های قبلی را نیز دارد. chess titans تا ویندوز ۷ در بازی‌های ویندوز بود و به چشم بسیاری آشناست.

بازی شطرنج کامپیوتر chess titans

۴. Chessaria: The Tactical Adventure

این بازی شطرنج برای کامپیوتر یک بازی ماجراجویانه و استراتژیک است که شما را به دنیای فانتزی شطرنج می‌برد. در این بازی شما باید با استفاده از مهره های شطرنج خود، دشمنان خود را شکست دهید و پادشاه خود را نجات دهید. این بازی دارای گرافیک‌های زیبا و صداگذاری عالی است.

همچنین می‌توانید با بازی شطرنج برای کامپیوتر آنلاین دوستان خود را به چالش بکشید. اگر به دنبال بازی‌ جذاب هستید که با گرافیک‌های زیبا، به شطرنج تنوع بخشد، این بازی شطرنج آنلاین کامپیوتر برای شما یک انتخاب عالی‌ست و به عنوان بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر محسوب می شود. 

بازی Chessaria - بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر

۵. battle chess: Game of Kings

این بازی یک بازسازی مدرن از بازی کلاسیک Battle Chess است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد. در این بازی هر حرکت شطرنج به صورت چشم‌نواز و جذاب به نمایش گذاشته می‌شود. در این بازی، شطرنج به شکل فانتزی در آمده است. دانلود این بازی شطرنج برای کامپیوتر و یکبار امتحان کردن آن خالی از لطف نیست.

بازی battle chess - بازی شطرنج برای کامپیوتر

۶. Pure Chess Grandmaster Edition

این بازی جزء بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر محسوب می شود. Pure Chess Grandmaster Edition یک بازی شطرنج حرفه‌ای و زیبا است که به شما اجازه می‌دهد در محیط‌های مختلف و زیبا شطرنج بازی کنید. این بازی شطرنج برای کامپیوتر دارای حالات مختلف آموزش، تمرین، تحلیل و رقابت است.

این بازی شطرنج کامپیوتر شامل انواع صفحه و مهره‌ شطرنج است که از عصر باستان تا روزگار مدرن را نشان می‌دهد. در این بازی هر کس می‌تواند یک دست صفحه و مهره و محیط را بر اساس سلیقه خود انتخاب کند.

ویژگی‌ها و خصوصیات این بازی عبارتند از:

  • ۹ دست صفحه و مهره شطرنج که با جزئیات و دقت شگفت‌انگیز طراحی شده‌اند
  • ۶ محل که به زیبایی نشان داده شده‌اند
  • آموزش جامع که به شما تکنیک ‌های شطرنج اعم از پایه، متوسط و پیشرفته را آموزش می‌دهد
  • ریتینگ دارد و شما می‌توانید میزان پیشرفت خود را بر اساس آن بسنجید
بازی Pure Chess بهترین بازی شطرنج حرفه‌ای برای کامپیوتر

۷. Chess 3D Animation

این بازی یک بازی شطرنج سه بعدی و جذاب است که به شما اجازه می‌دهد در محیط‌های مختلف و زیبا شطرنج بازی کنید. این بازی دارای حالت‌های مختلف بازی است که می‌توانید در آن‌ها با کامپیوتر یا دوستان خود بازی کنید. همچنین می‌توانید مهره‌های شطرنج خود را از بین چندین طرح مختلف انتخاب کنید.

اگر در بازی‌های کامپیوتری شطرنج به دنبال شکل جدید و طرح‌های مختلف هستید تا برایتان تنوعی ایجاد شود، این بازی توصیه می‌شود. البته لازم به ذکر است که گرافیک بازی بالا نیست و اگر به دنبال گرافیکی بالا هستید توصیه نمی‌شود.

Chess 3D Animation بازی شطرنج سه بعدی و جذاب برای کامپیوتر

۸. Chess King

این بازی یک بازی شطرنج حرفه‌ای و جامع است که به شما امکانات بسیار زیادی را می‌دهد. این بازی دارای پایگاه داده‌ای شامل بیش از ۶ میلیون بازی شطرنج می‌باشد که می‌توانید آن‌ها را مشاهده و تحلیل کرده و از آن‌ها یاد بگیرید. همچنین دارای حالت‌های مختلف آموزش، تمرین، تست و رقابت است.

این نرم‌افزار بیشتر جنبه حرفه‌ای بازی شطرنج را توسعه داده است و مخصوص افرادی است که می‌خواهند شطرنج خود را تقویت کنند. اگر بیشتر به دنبال سرگرمی هستید و به شطرنج حرفه‌ای علاقه ندارید، گزینه‌‌های پیشین مناسب‌تر هستند.

بازی Chess King بهترین بازی شطرنج حرفه‌ای و جامع برای کامپیوتر

۹. ChessBase

این بازی نیز یک نرم‌افزار حرفه‌ای و پیشرفته برای کسانی است که علاقه به تحقیق و پژوهش در زمینه شطرنج دارند. آموزش شطرنج با نرم افزار chessbase بسیار کاربردی و راحت است. این نرم‌افزار دارای پایگاه داده‌ای با بیش از ۲۰ میلیون بازی شطرنج است که می توانید آن‌ها را مشاهده، تحلیل و ویرایش کنید و نظر خود را درباره بازی‌ها ثبت کنید. مسلماً با یکی از بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر روبه رو هستید.

ChessBase یک نرم‌افزار حرفه‌ای و پیشرفته برای کامپیوتر

۱۰. Fritz

اما بهترین نرم‌افزار شطرنج در زمینه تمرین و یادگیری حرفه‌ای! فریتز نرم‌افزاری شبیه به chessbase است که به شما قابلیت‌های متنوع زیادی میدهد. این بازی یک بازی حرفه‌ای، جامع و بهترین بازی شطرنج برای کسانی است که علاقه به گسترش دانش و مهارت شطرنج خود دارند. این بازی دارای چالش‌ها، آموزش‌ها، تحلیل‌ها و حالت‌های مختلف بازی است.

بیشتر بخوانید : آموزش و دانلود نرم افزار فریتز (Fritz)

همچنین دارای پایگاه داده‌ای (دیتابیس) عظیم از بازی‌هاست. فریتز این قابلیت را به شما می‌دهد که به روزترین دیتابیس‌ها را دانلود کرده و در فریتز از آن‌ها استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید دیتابیسی از بازی‌‌های خودتان در فریتز بسازید.

در فریتز شما می‌توانید موتورهای مختلف شطرنج را لود کنید و با استفاده از آن‌‌‌ها پوزیسیون‌های شطرنجی را تجزیه و تحلیل کنید. به طور خلاصه، فریتز یکی از بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر و قدرتمندترین نرم‌افزارهای شطرنج است که هر بازیکن حرفه‌ای شطرنج برای تمرین‌ و پیشرفت به آن نیاز دارد.

Fritz بهترین نرم‌افزار و بازی شطرنج برای کامپیوتر

۱۱. Ragnarok Chess PC Game

بازی شطرنج Ragnarok Chess که توسط شرکت Minimol Games ساخته شده است یک بازی فکری شطرنج برای کامپیوتر است. در واقع در بازی Ragnarok Chess شما باید با هوش مصنوعی مسابقه دهید و اینکه این بازی شطرنج را با دنیای وایکینگ ها ادغام کرده است. در زمان پیشرفت در این بازی باید سناریوهای جدید را اجرا کرده و خود را نترس ترین وایکینگ زنده بدانید.

بهترین بازی شطرنج Ragnarok Chess برای کامپیوتر

۱۲. Arasan Chess 20.0 PC Game

بازی شطرنج Arasan بسیار کم حجم بوده و شما میتوانید به صورت مجازی با حریف خود بازی کنید. این بازی دارای کاربری آسان بوده و به دو صورت مبتدی و پیشرفته در دسترس می باشد. بازی شطرنج آراسان شامل طراحی رابط کاربری ساده بوده که این قابلیت این امکان را میدهد که بتوانید بر روی بازی خود تمرکز کافی را داشته باشید.

شطرنج بازان حرفه ای میتوانند با این بازی شطرنج Arasan خود را به چالش بکشند. در این بازی می توانید زمان را خود تعیین کنید یعنی اگر مایل به بازی سریع هستید می توانید برنامه را مجبور کرده تا حرکات بازی را سریع انجام دهد.

بازی شطرنج Arasan برای کامپیوتر

۱۳. War Chess

War Chess یک بازی شطرنج که به صورت سه بعدی است و در سال ۲۰۱۴ توسط big fish games ساخته شده است. این بازی برای پلتفرم کامپیوتر اراده شده و به صورت استراتژیک می باشد. این بازی نسبت به دیگر بازی های شطرنج تفاوت خاصی دارد، یعنی ظاهر مهره ها و مکان مسابقه منحصر به فرد است. در این بازی نحوه ی بیرون رفتن مهره های زده شده آن را منحصر به فرد کرده است، به این صورت است که بین دو مهره جنگ می شود و مهره سوخته شکست خورده و از بازی خارج می شود.

بازی war chess بهترین بازی شطرنج برای کامپیوتر

نتیجه گیری

در این مقاله، ۱۰ تا از جذاب‌ترین و بهترین بازی‌ های شطرنج کامپیوتر را معرفی کردیم. دقت کنید برخی از این بازی‌ها بر روی گرفیک‌ها و طرح‌های جذاب و زیبا تمرکز می‌کنند و از نظر شطرنجی غنی نیستند. و برخی دیگر ظاهری ساده و معمولی دارند و بیشتر بر روی بازی شطرنج به صورت حرفه‌ای تمرکز می‌کنند. در این ۱۰ نرم‌افزاری که معرفی شد، از هر دو نوع نام بردیم تا شما بسته به هدف و سلیقه خود، بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

نویسنده : حامد جدیر

‫۲ دیدگاه ها

  1. من نرم افزاری برای شطرنج می‌خواهم که غیر از امکان برگرداندن حرکت(که در بررسی ادامه های احتمالی و سپس بازگشت به بازی اصلی سودمند است) امکان شروع از یک وضعیت خاص غیر از شروع عادی بازی ا هم بدهد،گاهی در تحلیل بازی ها از یک موثعیت خاص غیر از صفحه آغازین بازی شروع می کنند که امکان آغاز بازی از یک موقعیت غیز از شروع استاندارد در تحلیل بازی در چنین موقعیت هایی سودمند است. کدام نرم افزار را باید برگزینم؟

    1. سلام و احترام خدمت شما دوست بزرگوار
      نرم افزارهای fritz و chess base جز بهترین نرم‌افزارهای تخصصی شطرنج هست که تمام امکاناتی رو که شما میخواین رو داره.
      داخل سایت شطرنج ایران هردوتاشو داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا