مقالات شطرنج

آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی

شاید در ذهن شما ساخت صفحه شطرنج چوبی بسیار سخت باشد اما با تلاش و پشتکار میتوانید یک صفحه شطرنج قابل قبول بسازید و پس از هر بار ساخت مطمئناً تجربه بیشتری خواهید داشت و می توانید کیفیت شطرنج چوبی ساخت خود را بهبود ببخشید. اگر شما از علاقمندان به آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی هستید مطلب آموزش شطرنج چوبی برای شما بسیار مفید می باشد.

آموزش صفحه شطرنج چوبی

هر شخصی به عنوان یک شطرنج باز ترجیح می دهد با صفحه و مهره های با کیفیت و استاندارد بازی کند و در دنیای شطرنج تولیدکنندگان زیادی هستند که متاسفانه بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم در یک صفحه شطرنج، دست به تولید چند هزار صفحه می زنند و چون با افراد متخصص مشورت نکرده اند، صفحه های غیر استاندارد تولید می کنند که این صفحه ها هیچ کارایی ندارند. مثلاً خود من به شخصه دیده ام که صفحه های موجود در بازار چه چوبی و چه پلاستیکی به صورت استاندارد ساخته نشده اند و خانه ی پایین سمت راست این شطرنج های چوبی سیاه رنگ می باشد که غیر استاندارد است. 

در فیلم آموزش شطرنج چوبی زیر میتوانید با استانداردهای لازم یک صفحه شطرنج پلاستیکی یا چوبی آشنا شوید تا اگر به دنبال آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی و یا آموزش شطرنج چوبی بودید حتماً این موارد را در آن لحاظ کنید. 

 

ویژگی های صفحه شطرنج استاندارد

اگر از تولیدکنندگان ناآگاه صفحه شطرنج بگذریم، تولیدکنندگان معتبری در زمینه ساخت صفحه شطرنج چوبی مانند شرکت دی جی تی وجود دارند که صفحه شطرنج با کیفیت بسیار بالا تهیه می کنند و به عنوان یک برند معروف در سطح جهان فعالیت دارند.

طریقه ساخت صفحه شطرنج چوبی

به عنوان مثال قهرمانان به نام شطرنج جهان همچون مگنوس کارلسن نروژی و پرهام مقصودلو و علیرضا فیروزجا و … بر روی صفحه شطرنج چوبی این شرکت بازی می کنند و از ساعت شطرنج شرکت دی جی تی استفاده می کنند که در پایین یکی از فیلم های بازی قهرمانی شطرنج جهان را که در مسابقات بلیتس قهرمانی جهان در سال 2021 (دی 1400) انجام شد برای شما شطرنج دوست عزیز قرار می دهم تا در عین حال که بازی زیبای این دو قهرمان را مشاهده می کنید با شکل ظاهری صفحه شطرنج چوبی دی جی تی آشنا شوید. 

آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی

اگر شما به دنبال آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی هستید، مطمئناً روش ساخت صفحه شطرنج و مهره های چوبی برای شما می تواند جالب باشد. 

مراحل ساخت صفحه شطرنج چوبی
 

  • انتخاب چوب مناسب

برای اینکار می توانید از چوب درخت بلوط و یا چوب ماهون استفاده کنید اما راحت ترین راه، استفاده از چوب ام دی اف آماده می باشد، البته  اولین نکته ای که باید در خرید چوب ام دی اف رعایت کنید، خرید ام دی اف قهوه ای و کرم است که هر دو از یک شرکت باشند تا اندازه عرض این چوب ها متفاوت نباشد. وگرنه پس از ساخت صفحه شطرنج چوبی متوجه بالا و پایین بودن صفحه خواهید شد (چون عرض چوب های ام دی اف بسته به اینکه در کدام کارخانه تولید شده ممکن است متفاوت باشد ).

دومین نکته ای که باید رعایت کنید استفاده از ام دی اف درجه یک می باشد وگرنه ام دی اف های درجه دو و … این مشکل را دارند که چسب را به خود جذب می کنند و پس از ساخت شطرنج چوبی با مشکل عدم استحکام صفحه در برابر فشار و … مواجه می شوید که به دلیل درجه دو بودن ام دی اف ها اتفاق افتاده است.

  • برش دادن

برای برش چوب یا ام دی اف نیاز به اره برقی دارید و یا باید یک نجار برای شما اینکار را با اره برقی انجام دهد و عرض هر تکه چوب را حدود 5 سانتیمتر در نظر بگیرد و برش های لازم را انجام دهید تا با استاندارد های جهانی یک صفحه شطرنج استاندارد مطابقت داشته باشد.

برش دادن شطرنج چوبی
  • چسباندن چوب ها

پس از اینکه چوب ها را برش دادید آنها را به صورت متناوب (قهوه ای و کرم، قهوه ای و کرم ) در کنار هم قرار دهید. سپس مقدار چسب را به اندازه بزنید و چوب ها را بوسیله یک گیره نگه دارنده به هم فشار دهید و اگر چسبی بیرون زد با یک دستمال مرطوب چسب اضافی را پاک کنید.

  • برش مجدد و چسباندن چوب ها 

پس از آنکه چسب ها خشک شد مجدد چوب ها را که حالا به صورت متناوب قهوه ای و کرم هستند در عرض 5 سانت برش دهید و مجدد به صورت متناوب در کنار هم قرار دهید و چسب بزنید و با گیره به هم بفشارید ( فراموش نکنید خانه پایین سمت راست صفحه شطرنج سفید باشد).

آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی - باشگاه شطرنج ایران
  • سمباده کشیدن صفحه شطرنج 

پس از اینکه چسب اضافی را با دستمال مرطوب خشک کردید برای زیباتر شدن صفحه شطرنج آن را سمباده بزنید و در آخر با سلیقه خود یک حاشیه زیبا برای صفحه شطرنج خود آماده کنید، امیدوارم آموزش ساخت صفحه شطرنج چوبی برای شما مفید بوده باشد.

سمباده کشیدن صفحه شطرنج چوبی

اکنون یک فیلم بسیار زیبا از آموزش صفحه شطرنج چوبی و همینطور مهره شطرنج چوبی برای شما قرار می دهم. لازم به ذکر است که این مهره ها توسط هنرمندان عرصه چوب با دست ساخته می شود که برای خود من نیز جالب بود. ناگفته نماند شرکت دی جی تی مهره های چوبی خود را در کشور هند تولید می کند. اما صفحه شطرنج چوبی را در کشور اسپانیا تولید می کند. 

به جز صفحه و مهره دی جی تی صنعتگران دیگری نیز در عرصه شطرنج چوبی در دنیا فعالیت دارند که برخی از آن ها با هنردست خود این صفحه ها را تولید می کنند و برخی دیگر با دستگاه های پیشرفته این کار را انجام می دهند که در پایین، برخی از فیلم های جالب تولید صفحه و مهره های شطرنج چوبی را برای شما قرار می دهم تا بیشتر با آموزش ساخت شطرنج چوبی آشنا شوید.

امروزه با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر دلار قیمت صفحه شطرنج چوبی و و مهره های چوبی بسیار گران شده است. با توجه به اینکه موسسه شطرنج ایران با برند مستر شطرنج همیشه صفحه و مهره ی دی جی تی و دیگر صفحه های شطرنج چوبی را برای علاقه مندان به شطرنج برای فروش قرار می دهد، تصمیم گرفته صفحه شطرنج چوبی دی جی تی (های کپی) تولید نماید و در اختیار شطرنج دوستان علاقه مند قرار دهد.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم از صفحات شطرنج چوبی باشگاه شطرنج ایران دیدن فرمائید و عکس های این مهره ها و صفحات شطرنج را نگاه کنید، هر کدام از این محصولات را به همراه ابعاد و ویژگی های آن ها را در زیز نوشته ایم. (مثلا داخل مهره های چوبی سرب وجود دارد. )

صفحه شطرنج چوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا