مقالات شطرنج

ورزش فکر و جسم در دوران کرونا

در دوران کرونا بدن ما هم نیاز به ورزش های جسمانی و هم نیاز به ورزش های فکری دارد در این مقاله قصد داریم ورزش فکر و جسم در دوران کرونا را با هم بررسی کنیم. 

ورزش جسم در دوران کرونا 

با ظهور موارد جدید COVID-19 در منطقه WHO اروپا، بسیاری از افراد سالم درخواست می شود که در خانه در قرنطینه خود بمانند. در برخی از کشورها، مراکز تناسب اندام و مکانهای دیگر که افراد معمولاً در آن فعالیت می کنند، موقتاً بسته خواهند ماند. ماندن طولانی مدت در خانه می تواند چالش مهمی را برای فعالیت بدنی ایجاد کند.

کم تحرکی و سطوح پایین فعالیت بدنی می تواند تأثیرات منفی بر سلامت، رفاه و کیفیت زندگی افراد داشته باشد. قرنطینه خودکار همچنین می تواند استرس بیشتری ایجاد کند و سلامت روانی شهروندان را به چالش بکشد. فعالیت های بدنی و تکنیک های آرامش می توانند ابزارهای ارزشمندی برای کمک به شما در حفظ آرامش و حفظ سلامت خود در این مدت باشند.

WHO ،150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا 75 دقیقه با شدت شدید در هفته یا ترکیبی از هر دو را توصیه می کند. این توصیه ها هنوز هم در خانه، بدون تجهیزات ویژه و با فضای محدود قابل دستیابی است. 

نحوه فعال ماندن در زمان قرنطینه 

اکنون به نکاتی در مورد نحوه فعال ماندن و همینطور کاهش رفتارهای کم تحرکی در منزل در زمان قرنطینه اشاره خواهیم کرد :

•    در طول روز استراحت های کوتاه فعال داشته باشید


دوره های کوتاه فعالیت بدنی به توصیه های هفتگی می افزاید. برای فعال بودن هر روز می توانید از تمرینات پیشنهادی زیر به عنوان الهام استفاده کنید. رقص، بازی با کودکان و انجام کارهای خانه مانند نظافت و باغبانی از دیگر وسایل فعال ماندن در خانه است.

•    کلاس ورزش آنلاین را دنبال کنید.


از ثروت کلاسهای ورزشی آنلاین استفاده کنید. بسیاری از این موارد رایگان هستند و در YouTube یافت می شوند. این نوعی از ورزش جسم در دروان کرونا محسوب می شود. اگر تجربه انجام این تمرینات را ندارید، محتاط باشید و از محدودیت های خود آگاه باشید.

•    راه رفتن 

حتي در فضاهاي كوچك، قدم زدن در اطراف و يا قدم زدن در محل، مي تواند به فعاليت شما كمك كند. اگر زنگ می زنید، به جای نشستن، هنگام صحبت کردن در خانه ایستاده یا قدم بزنید. اگر تصمیم دارید برای پیاده روی یا ورزش بیرون بروید، مطمئن شوید که حداقل 1 متر فاصله با افراد دیگر حفظ کنید.   

•    بایستید 

در صورت امکان با ایستادن زمان کم تحرکی خود را کاهش دهید. در حالت ایده آل، سعی کنید زمان نشستن و نشستن را هر 30 دقیقه قطع کنید. برای ادامه کار در حالت ایستاده با استفاده از یک میز بلند یا چیدن انبوهی از کتابها یا سایر وسایل، میز تحریر را در نظر بگیرید. در اوقات فراغت کم تحرک، فعالیتهای تحریک کننده شناختی مانند مطالعه، بازی روی میز و پازل را در اولویت قرار دهید.

•    آروم باش 

مدیتیشن و تنفس عمیق می تواند به شما در حفظ آرامش کمک کند. چند مثال از تکنیک های آرام سازی در زیر برای الهام بخش موجود است.

برای سلامتی مطلوب، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که تغذیه سالم داشته باشید و هیدراته باشید. WHO نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین را توصیه می کند. نوشیدنی های الکلی را برای بزرگسالان محدود یا از آنها خودداری کنید و در جوانان، زنان باردار و شیرده یا به دلایل دیگر بهداشتی از مصرف این نوشیدنی ها خودداری کنید.

مقدار زیادی میوه و سبزیجات را تامین کنید و مصرف نمک، شکر و چربی را محدود کنید. غلات کامل را ترجیح دهید تا غذاهای تصفیه شده. برای راهنمایی بیشتر در مورد نحوه تغذیه سالم در دوران قرنطینه، لطفاً نکات مربوط به غذا و تغذیه در دوران قرنطینه خود را که توسط WHO/اروپا تهیه شده است، مشاهده کنید.

ورزش فکر در دوران کرونا 

بازی شطرنج به عنوان یکی بهترین ورزش فکر در دوران کرونا است که بسیار تأثیرگذار می باشد.

•    شطرنج می تواند ضریب هوشی شما را بالا ببرد

شطرنج همیشه دارای مشکل تصویری بوده و به عنوان یک بازی برای مغزهای مغزی و افرادی با بهره هوشی بالا در نظر گرفته می شود. بنابراین کمی وضعیت مرغ و تخم مرغ وجود داشته است: آیا افراد باهوش به سمت شطرنج می روند یا بازی شطرنج آنها را باهوش می کند؟

اگر برای شما این سوال پیش آمده که آیا شطرنج شما را باهوش تر می کند؟ حتماً مقاله آیا شطرنج شما را باهوش تر می کند؟ را بخوانید.

حداقل یک مطالعه نشان داده است که جابجایی این شوالیه ها و سواران می تواند در واقع ضریب هوشی افراد را بالا ببرد. روبرت فرگوسن در مروری بر مزایای آموزشی شطرنج، مطالعه بر روی 4000 دانش آموز ونزوئلایی را نشان داد که پس از 4 ماه آموزش شطرنج، نمرات ضریب هوشی دختران و پسران افزایش چشمگیری یافت. تحقیقات دیگر این نتایج انتقال مهارت را تأیید کرده است. شما می توانید آموزش مقدماتی و حرفه ای شطرنج را در باشگاه شطرنج ایران شروع کنید.

ورزش فکر و جسم در دوران کرونا - باشگاه شطرنج ایران

این مقالات را از دست ندهید :  تحقیق جالب دانشمندان در باره نقش شطرنج در مبارزه با آلزایمر

•    از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند

از آنجا که مغز مانند یک ماهیچه عمل می کند، برای سالم ماندن و دفع آسیب مانند هر دو سر بازو یا چهار سر به ورزش نیاز دارد. مروری بر تعدادی از مطالعات اولیه یافت شد مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند انجام شد نشان داد افرادی که بیش از 75 سال دارند و مانند شطرنج فعالیت های کششی مغز انجام می دهند، کمتر از همسالان خود که بازی های رومیزی ندارند، دچار زوال عقل می شوند. درست مثل اینکه عضله بدون تمرین قدرت خود را از دست می دهد، 

اگر می خواهید بدانید که چرا بازی شطرنج در سنین بالا و سالمندان ضروری می باشد، حتماً مقاله  لزوم یادگیری ورزش شطرنج در سنین بالا و سالمندان را بخوانید.

دکتر روبرت فریدلند، یکی از نویسندگان این مطالعه، دریافت که بافت مغز استفاده نشده منجر به از دست دادن قدرت مغز می شود. بنابراین این دلیل بیشتری برای بازی شطرنج قبل از 75 سالگی است. این نتایج با یک بررسی بزرگ تأیید شد که نتیجه گرفت شطرنج یک عامل محافظ در برابر زوال عقل است.

•    دو طرف مغز را تمرین می دهد

در یک مطالعه آلمانی، محققان به متخصصان شطرنج و مبتدیان اشکال هندسی ساده و موقعیت شطرنج را نشان دادند و واکنش افراد را در شناسایی آنها اندازه گیری کردند. آنها انتظار داشتند مغز چپ متخصصان بسیار فعال تر باشد، اما آنها انتظار نداشتند نیمکره راست مغز نیز چنین کاری انجام دهد.

این مقالات را از دست ندهید : با شطرنج مغزت رو ورزش بده

نتایج مطالعه نشان داد که افراد تازه کار و متخصصان واکنش های مشابهی نسبت به اشکال ساده داشتند، اما متخصصان از دو طرف مغز خود برای پاسخ سریعتر به سوالات موقعیت شطرنج استفاده می کردند، در حالی که مبتدیان چنین نبودند.

•    خلاقیت شما را افزایش می دهد

از آنجا که نیمکره راست مغز وظیفه خلاقیت را بر عهده دارد، نباید تعجب کرد که فعال کردن سمت راست مغز شما به توسعه جنبه خلاقانه شما کمک می کند. به طور خاص، شطرنج اصالت را تا حد زیادی افزایش می دهد. در یک مطالعه چهار ساله توسط روبرت فرگوسن دانش آموزان 7 تا 9 سال شطرنج بازی کردند، 

این مقالات را از دست ندهید :  نقش شطرنج در افزایش خلاقیت کودکان

از رایانه استفاده کردند یا فعالیتهای دیگری را هفته ای یک بار به مدت 32 هفته انجام دادند تا ببینند کدام فعالیت بیشترین رشد را در تفکر خلاق ایجاد کرده است. گروه شطرنج در تمام معیارهای خلاقیت نمره بالاتری کسب کرد، که اصالت بزرگترین زمینه کسب آنها بود.

•    حافظه شما را بهبود می بخشد

اکثر شطرنج بازان جدی – حداقل به طور حدی – می دانند که بازی شطرنج حافظه شما را بهبود می بخشد. بازیکن خوب بودن به این معنی است که نحوه عملکرد حریف را در گذشته به خاطر بسپارید و حرکاتی را که قبلاً به شما کمک کرده بودند به خاطر بیاورید.
اما شواهد محکمی برای اثبات این تجربه حدیثی وجود دارد. در یک مطالعه دو ساله در سال 1985، دانش آموزان خردسال که به طور منظم فرصت بازی شطرنج به آنها داده می شد، نمرات خود را در همه دروس بهبود بخشیدند و معلمان آنها متوجه حافظه بهتر و مهارتهای سازمانی بهتر در کودکان شدند.

این مقالات را از دست ندهید :  نقش شطرنج در قدرت حافظه

یک مطالعه مشابه در دانش آموزان کلاس ششم پنسیلوانیا نتایج مشابهی را نشان داد. حتی دانش آموزانی که قبلاً شطرنج بازی نکرده بودند، پس از بازی، حافظه و مهارت های کلامی خود را بهبود بخشیدند.

•    مهارت حل مسئله را افزایش می دهد

یک مسابقه شطرنج مانند یک پازل بزرگ است که نیاز به حل سریع دارد، زیرا حریف شما دائماً پارامترها را تغییر می دهد. در سال 1992 در نیوبرانزویک تقریبا 450 دانش آموز کلاس پنجم به سه گروه تقسیم شدند. گروه A گروه کنترل بود و برنامه درسی سنتی ریاضی را گذراند. گروه B بعد از کلاس اول ریاضی را با آموزش شطرنج تکمیل کرد و گروه C شطرنج را در کلاس اول شروع کرد. در یک آزمون استاندارد، نمرات گروه C از 62٪ به 81.2٪ رسید و از گروه A 21.46٪ پیشی گرفت. 

ورزش فکر و جسم در دوران کرونا

•    مهارت خواندن را بهبود می بخشد

در مطالعه ای که اغلب در سال 1991 به آن اشاره شد، دکتر استوارت مارگولیس عملکرد خواندن 53 دانش آموز دبستانی را که در برنامه شطرنج شرکت کرده بودند، مطالعه کرد و آنها را در مقایسه با دانش آموزان غیر شطرنج باز در منطقه و سراسر کشور ارزیابی کرد. وی نتایج قطعی دریافت که بازی شطرنج باعث افزایش عملکرد در خواندن می شود. در ناحیه ای که دانش آموزان معمولی زیر میانگین ملی آزمایش می کردند، بچه های منطقه ای که این بازی را انجام می دادند، بالاتر از آن آزمایش می کردند.

•    تمرکز را بهبود می بخشد

استادان شطرنج ممکن است مانند اساتید پراکنده و پرتلاش ظاهر شوند، اما حقیقت این است که شوخی های آنها در طول بازی ها معمولاً نتیجه تمرکز شدید است که بازی در بازیکنان خود می طلبد و بهبود می بخشد. نگاه کردن به دور یا فکر کردن در مورد چیز دیگری حتی برای یک لحظه می تواند منجر به باخت یک مسابقه شود، زیرا حریف مجبور نیست در صورت عدم توجه به شما بگوید چگونه حرکت کرده است. مطالعات متعدد بر روی دانش آموزان در ایالات متحده، روسیه، چین و جاهای دیگر بارها و بارها نشان داده است که تمرکز جوانان با شطرنج بیشتر می شود و در واقع شطرنج ابزاری برای پرورش ذهن می باشد.

•    رشد دندریت های عصبی

دندریت ها شاخه های درختی هستند که سیگنال های سلول های عصبی دیگر را به سلول های عصبی منتقل می کنند. آنها را مانند آنتن هایی که از سایر سلول های مغز سیگنال دریافت می کنند، در نظر بگیرید. هرچه تعداد آنتن ها بیشتر و بزرگتر باشد، سیگنال های بیشتری دریافت خواهید کرد. یادگیری یک مهارت جدید مانند شطرنج باعث رشد دندریت ها می شود. اما با یادگیری بازی، این رشد متوقف نمی شود. تعامل با افراد در فعالیت های چالش برانگیز رشد دندریت را نیز تقویت می کند و شطرنج یک مثال عالی برای ورزش فکر در دوران کورنا است.

•    برنامه ریزی و آینده نگری را آموزش می دهد

بازی نوجوانان با شطرنج می تواند زندگی آنها را نجات دهد. این به این صورت است: یکی از آخرین قسمتهای مغز که توسعه می یابد قشر پیش پیشانی است، ناحیه ای از مغز که مسئول برنامه ریزی، قضاوت و کنترل خود است. بنابراین نوجوانان از نظر علمی نابالغ هستند تا این قسمت رشد کند. بازی های استراتژیک مانند شطرنج می تواند رشد قشر پیش پیشانی را ارتقا دهد و به آنها در تصمیم گیری بهتر در همه زمینه های زندگی کمک کند، شاید آنها را از انتخاب احمقانه و مخاطره آمیز در رابطه با نوجوانی باز دارد.

با تمامی ورزش هایی که گفتیم می توانید جسم و فکر خود را در دوران کرونا سالم نگه دارید. در نتیجه با ورزش فکر و جسم در دوران کرونا می توانید بر این بحران غلبه کنید.

قوانین ارسال نظر
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا