مقالات شطرنج

فیلم آموزشی مقدماتی بازی شطرنج برای کودکان خردسال

در این مطلب قصد داریم به صورت خلاصه کمی از مزیت های شطرنج برای سنین مختلف و فیلم آموزشی مقدماتی بازی شطرنج برای کودکان خردسال بیان کنیم. 


1. شطرنج در کودکان

2. شطرنج در سالمندان

شما میتوانید برای ادامه آموزش شطرنج به سایت یا باشگاه به صورت حضوری مراجعه کرده و در کلاس های شطرنج ثبت نام کنید هم چنین میتوانید با مراجعه به سایت باشگاه شطرنج ایران ترم اول را به صورت کاملا رایگان دریافت کنید.

 

بازی شطرنج در سنین کودکان

شطرنج تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه ممفیس، بازی شطرنج به طور قابل توجهی حافظه بینایی، دامنه توجه و استدلال فضایی کودکان را بهبود می بخشد. شاید به این دلیل است که در شطرنج مانند مدرسه، تمرکز و حافظه با هم هماهنگ هستند. برای اینکه خوب بازی کنید، باید کاملاً بر هدف خود تمرکز کنید – تسخیر پادشاه حریف.

همانطور که دائماً تخته، قطعات آن، حرکات شما و هر حرکت متقابل حریف را تجسم می کنید، قدرت تمرکز شما افزایش می یابد. با افزایش تمرکز، به خاطر سپردن بازی های گذشته و استراتژی های کلاسیک آسان تر می شود. در این فرآیند، هم تمرکز و هم حافظه در نوعی “رقص” تقویت کننده قوی تر می شود.

مهارتهای خواندن و ریاضی را تقویت می کند. با تمرکز بر حل مسئله و حرکت متغیرها، شگفت آور نیست که شطرنج می تواند مهارت های ریاضی دانش آموز را بهبود بخشد. اما مطالعات متعدد نشان می دهد که شطرنج مهارت خواندن را نیز بهبود می بخشد!

در مطالعات چند ساله جداگانه ای که کودکان دبستانی در تگزاس، لس آنجلس، نیویورک، پنسیلوانیا و کانادا انجام دادند، محققان دریافتند دانش آموزانی که شطرنج بازی می کردند پیشرفت بیشتری در نمرات خواندن و یا ارزیابی ریاضی نسبت به همسالان غیر شطرنج باز خود داشتند.

یک مطالعه ونزوئلایی حتی نشان داد که بازی شطرنج ضریب هوشی دانش آموزان را افزایش می دهد! چرا شطرنج مهارت خواندن را بهبود می بخشد؟ یکی از محققان، دکتر استوارت مارگیلیس، روانشناس تربیتی، پیشنهاد می کند که این امر به این دلیل است که فرایندهای شناختی برای هر دو مشابه است – نیاز به رمزگشایی، تفکر، درک و تجزیه و تحلیل دارد.

منطق، تفکر انتقادی و خلاقیت را تقویت می کند. شطرنج از متفکر “اگر – پس” طرفداری می کند. “اگر من به اینجا نقل مکان کنم، ممکن است حریف من به اینجا، اینجا یا حتی اینجا برود.” این منطق و تفکر انتقادی در عمل است! اما مطالعات همچنین نشان می دهد که شطرنج خلاقیت را به طور چشمگیری در یک زمینه خاص-اصالت افزایش می دهد.

در یک مطالعه چهار ساله که بر روی دانش آموزان پایه های 7 تا 9 انجام شد، محققان دریافتند که بازی شطرنج بیش از دو فعالیت آموزشی دیگر خلاقیت را تقویت می کند. چرا؟ نظر نظریه پردازان این است که با تشویق دانش آموزان به تصور همه گزینه های جایگزین حرکت، شطرنج ذهن را برای بازی با امکانات تربیت می کند، که سنگ بنای تفکر اصلی است.

کار سخت را تشویق و پاداش می دهد و  شطرنج بازخورد فوری ارائه می دهد. تمرکز خود را از دست بدهید، یک قطعه را از دست بدهید. تمرین کنید و استراتژی ها را مطالعه کنید، بازی های بیشتری ببرید. در شطرنج، سرنوشت خود را کنترل می کنید و یا همانطور که جرمی کوست برنده مسابقات شطرنج آکادمی Connections در سال 2010 می گوید: “هرچه بیشتر کار کنید، شانس شما بیشتر می شود.”

————————————————————————————————

بیشتر بخوانید :  فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان

————————————————————————————————

بازی شطرنج در سنین بالا


1 . بهبود توانایی های شناختی

شطرنج بازان ماهر یاد می گیرند که حرکت های بعدی حریف را پیش بینی کنند. برای پیش بینی آنچه شخص بعدی در آینده انجام می دهد، یک بازیکن باید توانایی اتخاذ دیدگاه شخص دیگری را پیدا کرده و نتیجه گیری کند که چه اقدامی انجام می دهد.

 

این مقالات را از دست ندهید :  لزوم یادگیری ورزش شطرنج در سنین بالا و سالمندان


دانشمندان رفتاری به این توانایی برای دیدن از دیدگاه دیگر “نظریه ذهن” می گویند. این توانایی ای است که برای اعمال همدلی و ایجاد روابط سالم اجتماعی ضروری است. یک منبع معتبر در سال 2019 دریافت که شطرنج این توانایی را در کودکانی که بازی را تمرین می کنند، توسعه می دهد.

 
2. شطرنج حافظه را تقویت می کند

شاید تعجب آور نباشد که بدانیم بازیکنان شطرنج دارای مهارت های حافظه قوی هستند. به هر حال، این بازی شامل حفظ ترکیبات متعدد حرکات و نتایج بالقوه آنها است. همچنین جالب است توجه داشته باشید که بازیکنان شطرنج با تجربه عملکرد بالاتری را در رابطه با نوع خاصی از خاطرات نشان می دهند: حافظه شنوایی. این توانایی به خاطر سپردن آنچه از طریق شنیدن آموخته اید است.

 

این مقالات را از دست ندهید :  نقش شطرنج در قدرت حافظه

 

در یک آزمایش، محققان Trusted Source توانایی یادآوری بازیکنان شطرنج متخصص را با افرادی که تجربه بازی شطرنج ندارند مقایسه کردند. آنها دریافتند که بازیکنان شطرنج در یادآوری لیست کلماتی که شنیده بودند بسیار بهتر از افرادی بودند که هرگز شطرنج بازی نکرده بودند. شطرنج بازان ماهر همچنین توانایی بهتری در به خاطر سپردن و تشخیص سریع الگوهای بصری دارند، که به عقیده محققان از حفظ موقعیت های پیچیده شطرنج ناشی می شود.

 

این مقالات را از دست ندهید :   نقش شطرنج در افزایش خلاقیت کودکان

 

 
3. شطرنج خلاقیت شما را بالا می برد 

محققان مدرسه ای در هند مهارت های تفکر خلاق دو گروه از دانش آموزان را آزمایش کردند. یک گروه در زمینه بازی شطرنج آموزش دیدند، و گروه دیگر اینگونه نبود.
در این آزمون ها از دانش آموزان خواسته شد تا از موارد متداول برای موارد معمول استفاده کنند و الگوها و معانی را به صورت انتزاعی تفسیر کنند. دانش آموزانی که شطرنج بازی می کردند در آزمون ها نمره بالاتری کسب کردند.  محققان به این نتیجه رسیدند که شطرنج توانایی دانش آموزان را در تمرین تفکر متفاوت و خلاق افزایش می دهد.


 ———————————————————————

کامل ترین و بهترین آموزش گام به گام و تصویری بازی شطرنج 1400[کلیک کنید]
 ———————————————————————

 

4. شطرنج می تواند درمان را موثرتر کند 

برخی از مشاوران و درمانگران با شطرنج به عنوان وسیله ای برای افزایش خودآگاهی و ایجاد روابط درمانی موثرتر با شطرنج بازی می کنند. شطرنج که به عنوان یک استراتژی درمانی خلاق در نظر گرفته می شود، به شما امکان می دهد واکنش های خود را در برابر استرس و چالش ها در حین مسابقه مشاهده کنید.  درمانگر شما حاضر است تا به شما کمک کند تا پاسخ های خود را ارزیابی کرده و در مورد اینکه چرا به مشکلات به شیوه ای که انجام می دهید واکنش نشان دهید.

 
5.شطرنج می تواند علائم ADHD را بهبود بخشد 


در تحقیقی در سال 2016 که بر روی 100 کودک مدرسه ای مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد، محققان بازی شطرنج معمولی را با رویکرد درمانی چند وجهی در نظر گرفتند. دانش آموزانی که در این روش درمانی شرکت کرده بودند، 41 درصد کاهش بی توجهی و فعالیت بیش از حد را در طول دوره درمان تجربه کردند.

 
6. بهبود توجه 


اپیدمی قرن 21 ADHD است. هم بزرگسالان و هم کودکان تمرکز در مدرسه و محل کار را سخت تر و سخت تر می کنند، کمتر کار می شود و بهره وری به سرعت کاهش می یابد. با این همه حواس پرتی ، تشخیص خود با اختلال نقص توجه آسان است، اما روشهای بهتری برای مقابله با این پدیده ها نسبت به مراجعه به داروخانه محلی وجود دارد.

به عبارت دیگر، شطرنج توجه را می طلبد، اگر ذهن شما روی بازی متمرکز نباشد – به همان سادگی بازنده می شوید. با چنین تنبیه فوری به دلیل عدم توجه، ذهن تربیت می شود که متمرکز و مراقب باشد. این امر منجر به عملکرد بهتر در مدارس و محل کار، اتلاف وقت کمتر و پیروزی های بیشتر می شود.

 

——————————————————————-

لینک های مفید و ضروری شما در این مقاله : 

آموزش کامل بازی شطرنج (کاملا رایگان، 100% تضمینی)

  فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان

 بهترین کلاس آموزش شطرنج کودکان و نوجوانان در مشهد در سال 1400

——————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا