مقالات شطرنج

آموزش گام به گام و مقدماتی بازی شطرنج

هیچ وقت برای یادگیری نحوه بازی شطرنج – محبوب ترین بازی جهان – دیر نیست! با آموزش گام به گام و مقدماتی بازی شطرنج با ما همراه باشید.

یادگیری قوانین شطرنج آسان است:

  • چیدمان شطرنج
  • آموزش حرکت دادن مهره ها
  • قوانین ویژه را یاد بگیرید ( استثناهای شطرنج )
  • بیاموزید چه کسی اولین حرکت را انجام می دهد
  • قوانین نحوه برنده شدن را بررسی کنید
  • راهبردهای اساسی را مطالعه کنید

مرحله 1. چیدن صفحه شطرنج

در ابتدای آموزش بازی شطرنج به صورت مقدماتی، صفحه شطرنج به گونه ای چیده شده است که هر بازیکن دارای مربع رنگ سفید (یا روشن) در سمت راست پایین است.

سپس مهره های شطرنج هر بار به همان ترتیب مرتب می شوند. ردیف دوم (یا رتبه) با پیاده ها پر شده است. رخ ها در گوشه ها می روند، سپس اسب ها در کنار آنها، بعد از آنها فیل ها، و سرانجام وزیر، که همیشه رنگ دلخواه خود را دنبال می کند (وزیر سفید روی سفید، وزیر سیاه روی سیاه)، و پادشاه در خانه باقی مانده .

مرحله 2. نحوه حرکت مهره های شطرنج

در این مرحله از آموزش گام به گام شطرنج، میخواهیم چگونگی حرکت مهره های شطرنج را آموزش دهیم. هر یک از 6 نوع مختلف مهره ها، متفاوت حرکت می کند. مهره های نمیتوانند از روی سایر مهره ها بپرند (گرچه اسب می تواند از روی قطعات دیگر بپرد)، و هرگز نمی توانند با یکی از مهره های خودی در یک خانه قرار بگیرد.

با این حال، می توان آنها را جابجا کرد تا جای مهره حریف را بگیرند که به این عمل زدن مهره میگوییم. قطعات به طور کلی به موقعیت هایی منتقل می شوند که می توانند مهره های دیگر را (با فرود بر روی مربع خود و سپس جایگزینی آنها)، محافظت از مهره های خود در صورت تصرف یا کنترل مربع های مهم بازی را ببرند.

نحوه حرکت شاه در شطرنج

شاه مهمترین مهره در شطرنج است، اما یکی از ضعیف ترین آنهاست. پادشاه فقط می تواند یک مربع را در هر جهت حرکت دهد – بالا، پایین، کناره ها و مورب.

پادشاه هیچگاه خود را زیر کیش حریف قرار نمیدهد (جایی که می تواند دستگیر شود). هنگامی که پادشاه توسط قطعه دیگری مورد حمله قرار می گیرد، این “کیش” نامیده می شود.

نحوه حرکت وزیر در شطرنج

وزیر قوی ترین قطعه است. او می تواند در هر جهت مستقیم – جلو، عقب، پهلو یا مورب – تا جایی که ممکن است حرکت کند، مادامی که هیچ یک از قطعات خود را حرکت ندهد. و مانند همه مهره ها، اگر ملکه مهره حریف را بگیرد حرکت او تمام می شود.

نحوه حرکت رخ در شطرنج

در این مرحله از آموزش گام به گام و مقدماتی بازی شطرنج، رخ ممکن است تا آنجا که می خواهد حرکت کند، اما فقط به جلو، عقب و به طرفین حرکت می کند. رخ ها قطعات بسیار قدرتمندی هستند وقتی از یکدیگر محافظت می کنند و با هم کار می کنند!

نحوه حرکت فیل در شطرنج

فیل ممکن است تا آنجا که می خواهد حرکت کند، اما فقط به صورت مورب. هر فیل از یک رنگ (روشن یا تیره) شروع می کند و همیشه باید روی آن رنگ بماند. فیل ها به خوبی کار می کنند زیرا نقاط ضعف یکدیگر را می پوشانند.

نحوه حرکت اسب در شطرنج

اسب ها بسیار متفاوت از قطعات دیگر حرکت می کنند-دو مربع در یک جهت حرکت می کنند و سپس یکی دیگر با زاویه 90 درجه حرکت می کند، درست مانند شکل “L“.

نحوه حرکت پیاده در شطرنج

پیاده ها غیرمعمول هستند زیرا به روش های مختلف حرکت می کنند و می گیرند: آنها فقط به جلو حرکت می کنند اما مورب مهره ها را می گیرند. پیاده ها فقط می توانند در یک زمان یک مربع به جلو حرکت کنند، به جز حرکت اول خود که می توانند دو مربع را به جلو حرکت دهند.

پیاده ها فقط می توانند یک مربع را به صورت مورب جلوی خود ضبط کنند. آنها هرگز نمی توانند به عقب حرکت کرده یا عکس بگیرند. اگر قطعه دیگری مستقیماً در مقابل یک پیاده قرار داشته باشد، نمی تواند از آن عبور کرده یا آن مهره را بگیرد.

مرحله 3. قوانین ویژه شطرنج را کشف کنید

چند قانون خاص در شطرنج وجود دارد که ممکن است در ابتدا منطقی به نظر نرسند. آنها ساخته شده اند تا بازی را سرگرم کننده تر و جالب تر کنند.

نحوه ترفیع پیاده در شطرنج

در این آموزش مقدماتی شطرنج، پیاده ها توانایی ویژه دیگری دارند و آن این است که اگر یک پیاده به طرف دیگر تخته برسد می تواند به هر مهره شطرنج دیگر (که ارتقاء نامیده می شود) به استثنای یک پادشاه (یا در این مورد پیاده) تبدیل شود.

پیاده ممکن است به عنوان اسب، فیل، رخ یا وزیر ارتقا یابد. یک تصور غلط رایج این است که پیاده ها فقط می توانند با قطعه ای که ضبط شده است عوض شوند. که درست نیست. پیاده معمولاً به ملکه ارتقا می یابد.

نحوه انجام آنپاسان در شطرنج

آخرین قانون در مورد پیاده ها “en passant” نامیده می شود که در فرانسه به معنی “در حال گذر” است. اگر یک پیاده در اولین حرکت خود دو مربع به بیرون حرکت دهد و با انجام این کار به کنار پیاده حریف فرود آید، آن پیاده دیگر این اختیار را دارد که همانند پیاده ای که یک خانه به جلو آمده بزند .

آموزش گام به گام و مقدماتی بازی شطرنج

این حرکت ویژه باید بلافاصله پس از گذشتن اولین پیاده انجام شود، در غیر این صورت گزینه زدن آن پیاده دیگر در دسترس نیست.

نحوه رفتن شاه قلعه در شطرنج

یکی دیگر از قوانین شطرنج خاص، قلعه سازی  (Castling) نامیده می شود. این حرکت از آموزش شطرنج به شما این امکان را می دهد که دو کار مهم را در یک حرکت انجام دهید: پادشاه خود را به امنیت برسانید (امیدوارم)، و رخ خود را از گوشه بیرون بیاورید و وارد بازی شوید.

به نوبه خود بازیکن می تواند پادشاه خود را با دو مربع به یک طرف منتقل کند و سپس رخ را از گوشه آن سمت به راست در کنار شاه در طرف مقابل حرکت دهد. با این حال، برای قلعه سازی و یا قلعه رفتن در شطرنج، باید شرایط زیر را رعایت کنید:

1. باید اولین حرکت آن پادشاه باشد

2. باید اولین حرکت آن رخ باشد

3. هیچ مهره ای بین شاه و قبیله برای حرکت وجود ندارد

4. شاید نباید کیش باشد و یا از کیش عبور کند

مرحله 4. پیدا کنید چه کسی اولین حرکت را در شطرنج انجام می دهد

بازیکن با مهره های سفید همیشه اول حرکت می کند. بنابراین، بازیکنان عموماً تصمیم می گیرند که چه کسی به طور تصادفی سفید می شود یا شانس می آورد. سپس سفید حرکت می کند، پس از آن سیاه، سپس دوباره سفید، سپس سیاه و غیره تا پایان بازی. توانایی حرکت اول یک مزیت کوچک است که به بازیکنان سرخپوش فرصت می دهد تا فوراً حمله کنند.

مرحله 5. قوانین نحوه برنده شدن در یک بازی شطرنج را مرور کنید

چندین روش برای پایان دادن به بازی شطرنج وجود دارد:  مات، با تساوی، با استعفا، با فسخ به موقع …

نحوه مات کردن در شطرنج

هدف بازی مات کردن پادشاه حریف است. این زمانی اتفاق می افتد که پادشاه تحت کیش قرار گرفته و نمیتواند از زیر کیش خارج شود

اگر پادشاهی نمی تواند از مات فرار کند، بازی تمام می شود. به طور معمول پادشاه اسیر یا زده نمی شود

اگر یکی از بازیکنان با دقت عمل نکند، مات می تواند در مراحل اولیه بازی اتفاق بیفتد.

مرحله 6. استراتژی های اساسی شطرنج را مطالعه کنید

چهار چیز ساده که هر شطرنج باز باید بداند:

از پادشاه خود محافظت کنید

پادشاه خود را به گوشه ای از تخته ببرید که معمولاً در آنجا امن تر است. بازیگری را به تعویق نیندازید شما معمولاً باید در اسرع وقت به قلعه بپردازید. به یاد داشته باشید، مهم نیست که در صورت مات کردن پادشاه خود چقدر ابتدا به مات کردن حریف خود نزدیک هستید!

مهره ها را دور نگذارید

قطعات خود را بی جهت از دست ندهید زیرا هر قطعه ارزشمند است و شما نمی توانید بدون مهره در یک بازی برنده شوید. یک سیستم آسان وجود دارد که اکثر بازیکنان برای پیگیری ارزش نسبی هر مهره شطرنج از آن استفاده می کنند. ارزش مهره های شطرنج چقدر است؟

1. ارزش پیاده یک واحد است

2. ارزش اسب 3 واحد است

3. ارزش فیل 3 واحد است

4. ارزش رخ 5 واحد است

5. ارزش وزیر 9 واحد است

6. پادشاه بی نهایت ارزشمند است

در پایان بازی ، این نکات هیچ معنایی ندارند – این فقط سیستمی است که می توانید هنگام تصمیم گیری هنگام بازی از آن استفاده کنید، و به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی باید عکس بگیرید، مبادله کنید یا حرکات دیگر را انجام دهید.

مرکز صفحه شطرنج را کنترل کنید

شما باید سعی کنید مرکز تخته را با تکه ها و پیاده های خود کنترل کنید. اگر مرکز را کنترل کنید، فضای بیشتری برای جابجایی مهره های خود خواهید داشت و پیدا کردن مربع خوب برای مهره های خود را برای حریف دشوارتر می کند.

——————————————————————-

لینک های مفید و ضروری شما در این مقاله : 

  فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان

 بهترین کلاس آموزش شطرنج کودکان و نوجوانان در مشهد در سال 1400

——————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا