مقالات شطرنج

اصطلاح درصد برزرک (berserk) در بازی شطرنج

اصطلاح درصد برزرک در شطرنج

امروزه با رواج بازی شطرنج آنلاین و شرکت در مسابقات اینترنتی با بعضی از اصطلاح ها روبرو می شویم.

برای مثال در مسابقات آنلاین شطرنج در سایت لیچس (lichess) با اصطلاحی به نام برزرک (berserk) روبرو می شویم.در این مقاله سعی می کنیم شما را با این اصطلاح آشنا کنیم.برای آموزش کار با لیچس کلیک نمایید.

در سایت لیچس تورنومنت ها به دو صورت آرنا (Arena) و سوییسی ( swiss system) برگزار می شود:

مسابقات آرنا (Arena) : شیوه برگزاری این مسابقات به گونه ای است که کل تورنومنت باید در یک زمان مشخص مثلا 60 دقیقه به پایان برسد و زمان بازی ها را نیز همان ابتدا مشخص می کنیم مثلا زمان بازی ها 5 دقیقه به علاوه 3 ثانیه فیشر می باشد.نکته مهم در این نوع از مسابقات این است که بازیکن ها ممکن است چند بار با یک حریف بازی کنند و کسانیکه زودتر هر بازی خود را به پایان برسانند زودتر مسابقه بعدی آن ها شروع می شود به این معنا که بر خلاف مسابقات سوییسی حتما نباید تمام بازی های آن دور تمام شود پس سرعت عمل در این بازی ها بسیار مهم است و در پاین تورنومنت ممکن است یک بازیکن ده بازی کرده باشد و یکی پنج بازی انجام داده باشد و تعداد بازی ها برابر نباشد.در این مسابقات پیروزی 2 امتیاز و مساوی 1 امتیاز دارد.


بیشتر بخوانید : »»»   حرکت مهره ها و آشنایی با قوانین مقدماتی شطرنج


 از دیگر نکات این مسابقات می توان  به قابلیت Arena streaks اشاره کرد که به صورت دلخواه توسط برگزار کننده در مسابقه اعمال می شود به این معنی که در صورت دو پیروزی پشت سرهم ، در مسابقه بعدی برای پیروزی چهار امتیاز در نظر گرفته می شود و تا زمانیکه که پیروزی های پشت سر هم داشته باشید از این امتیاز بیشتر می توانید استفاده کنید و بعد از هر باخت یا مساوی شیوه امتیاز گیری به حالت ابتدایی بر می گردد.

یکی دیگر از امکانات مسابقات آرنا اصطلاح برزرک (berserk) می باشد به این معنی که وقتی بازیکن در ابتدای بازی دکمه Berserk را کلیک می کند ، نیمی از ساعت خود را از دست می دهد اما در صورت پیروزی یک امتیاز بیشتر دریافت می نماید.

نکته مهم:رفتن Berserk در زمانیکه مسابقات افزایش زمان(فیشر)دارد باعث میشود تا این افزایش زمان لغو شود. (مثلا اگر مسابقه 3+5 باشید یعنی 5 دقیقه وقت داشته باشد و در هر حرکت 3 ثانیه به زمان نیز اضافه می شود اما در صورت برزرک تبدیل به0+2.30 می شود یعنی 2 دقیقه و 30 ثانیه وقت دارید و افزایش زمانی هم ندارد.)

اصطلاح درصد برزرک در بازی شطرنج

در اینجا با زدن شمشیر گزینه برزرک فعال می شود و همانطور که در شکل بعدی می بینیم زمان بازیکن نصف می شود

اصطلاح درصد برزرک (berserk) در بازی شطرنج

Berserk برای بازی های با زمان صفر اولیه (0 + 1 ، 0 + 2) در دسترس نیست.

نکته مهم:Berserk فقط یک امتیاز اضافی اعطا می کند اگر حداقل 7 حرکت در بازی انجام دهید.و اگر در تعداد کمتر بازی تمام شود امتیاز اضافی را دریافت نمی کنید.

برزرک تاکتیک بسیار خوبی است برای کسانیکه می دانند می توانند سریع  پیروز می شوند و به سرعت امتیازات بیشتری بدست می آورند و آن فقط زمانی استفاده کنید که مطمین هستید به راحتی و در زمان کم حریف را می توانید ببرید.

 


اگر از علاقمندان به بازی شطرنج هستید پیشنهاد میکنیم حتما بخش ( مطالب آموزشی ) ما را بخوانید


 

——————————————————————-

لینک های مفید و ضروری شما در این مقاله : 

آموزش کامل بازی شطرنج (کاملا رایگان، 100% تضمینی)

  فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان

 بهترین کلاس آموزش شطرنج کودکان و نوجوانان در مشهد در سال 1400

——————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا