مقالات شطرنج

آیا بازیکنان باید قبل از بازی شطرنج دست بدهند؟

با افزایش نگرانی های زیاد درباره ویروس جدید کرونا، این سؤال بوجود آمده که آیا بازیکنان هنوز باید قبل و بعد از بازی شطرنج دست تکان دهند. در پروتکل جدید امنیتی پزشکی، فیده برخلاف آن توصیه می کند.

با 3200 نفر کشته و 92000 نفر آلوده توسط ویروس کرونا(تاکنون) در بیش از 70 کشور، این ویروس بر همه بخش های جامعه تاثیر گذاشته است. در دنیای شطرنج رویدادهایی همچون Dubai Open و HDBank Open لغو شده است. Wei Yi و Zhao Xue مسابقات در  پراگ را از دست دادند. Ding Liren هم اکنون در مسکو برای مسابقات و سفر به Yekaterinburg در قرنطینه است.

دو روز پیش در توییتر سؤال کردیم که آیا بازیکنان شطرنج هنوز هم باید قبل از بازی دست بدهند و تصویری از وزیر کشور آلمان هورست سیوفر را دیدیم که از دست دادن با صدراعظم آنگلا مرکل امتناع ورزید.

بنابراین از نظر اجتماعی خودداری کردن از دست دادن در حال قابل قبول  شدن است.

در وب سایت مسابقات قهرمانی تیم های ارشد جهان (5 تا 15 مارس در پراگ) یک پروتکل امنیتی پزشکی منتشر شده است ، متن آن عمدتاً مبتنی بر پروتکل مشابهی بود که در جریان کنگره هفته گذشته فیده در ابوظبی اجرا شد.

 

آیا بازیکنان باید قبل از بازی شطرنج دست بدهند

این پروتکل با هدف “به حداقل رساندن شانس انتقال ویروس COVID-19 [sic *] در رویدادهای آینده فیده که در فوریه ، مارس و آوریل 2020 برگزار می شود، قرار داده شده است.

 

هنوز مشخص نیست که آیا دست دادن واجب و الزامی هست یا خیر.  در ژانویه سال 2008 ، “حادثه بدنامی دست ندادن” که در Wijk an Zee اتفاق افتاد ، جایی که ایوان چپارینوف حاضر به دست دادن با نیگل نبود.  کمیته سپس تصمیم گرفت که چپارینوف باید فرصتی برای عذرخواهی داشته باشد.

با این حال ، به نظر می رسد که دست دادن قبل از بازی ، از الزامات مقررات فیده نیست و آن را در آیین نامه رسمی فیده قرار نداده است ، اگرچه ممکن است این یک نقض قانون از نظر اخلاقی تلقی شود.

داور بین المللی عمر سلامه (Omar Salama) یک رویکرد عملی را پیشنهاد می دهد:

وی ادامه داد: “ایده دست دادن نشانه احترام به حریف است. این در آیین نامه مسابقات وجود دارد تا بازیکنان را مجبور کند دست  بدهند یا به طور محترمانه در شروع بازی سلام کنند. من پیشنهاد می کنم بازیکنان با احترام به همدیگر فقط سلام کنند. این برای من کافی است. با این کار هم آنها احترام به حریف را نشان می دهند. یا به عنوان مثال فقط بگویند صبح بخیر یا بعد از ظهر بخیر. مگر اینکه مقررات یک مسابقات مشخص در غیر این صورت باشد.

 

باشگاه شطرنج مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا