مقالات شطرنج

تحقیق جالب دانشمندان در باره نقش شطرنج در مبارزه با آلزایمر

نقش شطرنج در مبارزه با آلزایمر

 

در ایالات متحده، هر 68 ثانیه یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می شود. 14.5 میلیون بهیار بیش از 17.5 بیلیون ساعت مراقبت بی حقوق را فراهم ساختند و پیش بینی می شود مجموع هزینۀ آلزایمر از 2.3 بیلیون دلار در سال 2013 تا 1.2 ترلیون دلار تا سال 2050  افزایش یابد. علوم پزشکی همچنان با علل و چگونگی درمان دست به گریبان است اما همانطور که مایکل سیامارا توضیح می دهد، یک درمان وجود دارد که به نظر می رسد کار کند:  شطرنج.

 

مات کردن بیماری آلزایمر

 

آیا ورزشهای ذهنی می توانند به سالمندان در ارتقای عملکرد شناختی و کاهش خطر آلزایمر کمک کنند

 

شما عنوان این مقاله را خوانده اید. شما را به فکر وا می دارد. شما سر تکان می دهید و می روید. چه می شد اگر می دانستید چیزی که یک لحظه پیش خواندید را فراموش خواهید کرد؟

اینها چیزهای کوچکی هستند که شروع به نگران ساختن شما می کنند – گم کردن کلیدها، فراموش کردن بستن درب یخچال، پیدا نکردن راه منزل هنگام رانندگی. چه اتفاقی می افتد که شما نمی توانید شخصی که مقابلتان نشسته را به یاد بیاورید که همسر شما نیز هست؟

بسیاری این واقعیت را به خوبی می دانند – به ویژه اگر شما یک بهیار باشید یا ویرانگری آلزایمر را در خانوادۀ خود دیده باشید. داده های ناتمام هشدار دهنده و گیج کننده

تحقیق جالب دانشمندان در باره نقش شطرنج در مبارزه با آلزایمر

مقایسۀ مغز سالخوردۀ نرمال و یک شخص مبتلا به آلزایمر

در ایالات متحده، هر 68 ثانیه یک نفر به بیماری آزایمر مبتلا می شود. یک نفر از سه سالمند از بیماری آلزمایمر می میرد. انجمن آلزایمر برآورد کرد که در سال 2013، 450000 آمریکایی از بیماری آلزایمر خواهند مرد. برآوردها از این قرارند که با یک افزایش 40 درصدی، 7 میلیون آمریکایی تا سال 2025 آلزایمر خواهند داشت.

پیش بینی می شود تا سال 2050، هزینۀ مراقبت آلزایمر از 203 بیلیون دلار در 2013 تا 1.2 تریلیون دلار افزایش یابد که 70% آن تحت پوشش مدیکر و مدیکد خواهد بود. نزدیک 14.5 میلیون بهیار بیش از 17.5 بیلیون ساعت را بی حقوق تامین کردند. این عدد طی دهۀ بعد نیز افزایش خواهد یافت.

سن، بزرگترین عامل خطر برای آلزایمر یا زوال عقل است، بنابراین، با پیر شدن جمعیت، شیوع بیماری به رشد ادامه خواهد داد. تقریباً 53000 شهروند آلباما با آلزایمر زندگی می کنند. در آلباما، تا 2025 یک افزایش 31 درصدی در این بیماری وجود خواهد داشت. 

تحقیق جالب دانشمندان در باره نقش شطرنج در مبارزه با آلزایمر

آخرین داده ها بر الزام یک واکنش جهانی فوری تاکید دارند که شامل یک سرمایه گذاری سنگین در تحقیق است تا بروز بحران آلزایمر متوقف گردد. خوشبختانه، سیاستگران در حال شناسایی این ضرورت سرمایه گذاری، تحقیق و تحصیل می باشند. اخیراً کاخ سفید از «نوآوری مغز» 100 میلیون دلاری پرده برداشت و قدم بسیار مهمی به سوی چشم گیرترین پیشرفت ها در سلامت انسانی برخواهد داشت. تحقیق مغزی برای درخودماندگی، آلزایمر، صرع، پارکینسون، آسیب مغزی، سلامت ذهنی و دسته ای از دیگر نگرانیها حیاتی است.   

 

شطرنج علیه آلزایمر

برای توقف یا به تاخیر انداختن آلزایمر در طول زمان چه می توان کرد؟ یک فعالیت جالب وجود دارد که در واقع می تواند این بیماری را کند کرده یا متوقف سازد.

نشریۀ جدید موسسۀ ملی سلامت – نشریۀ ملی سالخوردگان – جلوگیری از بیماری آلزایمر: ما چه می دانیم؟ مجذوب کننده است. جلد روی این نشریه دو سالمند را نشان می دهد که در حال بازی شطرنج هستند! این نشریه تایید می کند که «فعال ماندن شناختی…… از راه فعالیتهای محرک….. مانند بازی کردن، با تیز نگه داشتن ذهن در ارتباط می باشد».

به علاوه، دلایلی را اظهار می دارد که چرا احتمالاً مغز فعال از آلزایمر جلوگیری می کند، «چنین فعالیتهایی ممکن است با برقراری “اندوختۀ شناختی” از مغز محافظت نماید، این یعنی توانایی کارکرد موثر مغز حتی در زمانی که آسیب دیده یا برخی از عملکردهای مغزی مختل است». مدرسۀ پزشکی هاروارد در آخرین لحظه یادآور شد «به خصوص قرار دادن مغز در معرض فعالیت های جدید بیش از فعالیت های هوازی، در حفظ آن در برابر بیماری آلزایمر موثر است».

تحقیق جالب دانشمندان در باره نقش شطرنج در مبارزه با آلزایمر

«شطرنج بازان» توسط هنور دامیر، 1867 [منبع: ویکی پینتینگز]

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا