قهرمانان شطرنج جهان

بابی فیشر، یازدهمین قهرمان شطرنج جهان

رابرت جیمز فیشر(بابی فیشر) در تاریخ 9 مارس 1943 در آمریکا به دنیا آمد و در تاریخ 17 ژانویه 2008 در سن 64 سالگی در ایسلند در گذشت.
از او به عنوان اعجوبه شطرنج یاد می کردند که در 13 سالگی برنده بازی ایی شد که به بازی قرن معروف شد. او در سن 14 سالگی جوانترین قهرمان شطرنج ایالات متحده شد و در 15 سالگی هم جوانترین استاد بزرگ تا آن زمان و هم جوانترین نامزد قهرمانی جهان شد. فیشر در سن 20 سالگی با 11 پیروزی در 11 بازی، قهرمان مسابقات قهرمانی ایالات متحده در سال 1963/64 شد که تنها امتیاز کامل در تاریخ مسابقات بود. او تورنمنت بین منطقه ای 1970 را با اختلاف 3 و نیم امتیازی برد و 20 بازی متوالی را در هفت دور آخر مسابقات بین منطقه ای و در مسابقات نامزدها برد، که دومی شامل دو رفت و برگشت بی سابقه 6–0 بود. هنگامی که اولین لیست رسمی رتبه بندی فیده در ژوئیه 1971 منتشر شد، فیشر با اختلاف زیادی بالاترین امتیاز را کسب کرد.
فیشر در سال 1972 با شکست بوریس اسپاسکی از اتحاد جماهیر شوروی در ریکیاویک، ایسلند، قهرمان شطرنج قهرمانی جهان شد. این مسابقه که به عنوان یک رویارویی جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی منتشر شد، بیش از هر مسابقه قهرمانی شطرنج قبل یا بعد از آن، توجه جهانی را به خود جلب کرد. در سال 1975، فیشر از دفاع از عنوان خود امتناع کرد، زیرا توافقی با فیده، نهاد حاکم بین المللی شطرنج، بر سر یکی از شرایط مسابقه حاصل نشد. بر اساس قوانین فیده، این امر منجر به قهرمانی آناتولی کارپوف ، که در مسابقات انتخابی نامزدها برنده شده بود، به طور پیش فرض قهرمان جدید جهان معرفی شد.
فیشر پس از از دست دادن عنوان خود به عنوان قهرمان جهان، منزوی  شد و هم از شطرنج رقابتی و هم از دید عموم ناپدید شد. در سال 1992، او دوباره ظاهر شد تا در یک مسابقه برگشت غیررسمی مقابل اسپاسکی پیروز شود، در یوگسلاوی که در آن زمان تحت تحریم سازمان ملل بود، شرکت کند. شرکت او منجر به درگیری با دولت ایالات متحده شد که به فیشر هشدار داد که شرکت او در این مسابقه نقض فرمان اجرایی تحریم های ایالات متحده علیه یوگسلاوی است. دولت آمریکا در نهایت حکم بازداشت او را صادر کرد. پس از آن، فیشر به عنوان یک مهاجر زندگی کرد. در سال 2004، او در ژاپن دستگیر و چند ماه به دلیل استفاده از گذرنامه ای که دولت ایالات متحده آن را باطل کرده بود، بازداشت شد. در نهایت، با یک قانون خاص از ایسلند آلتینگ، پاسپورت و شهروندی ایسلندی به او اعطا شد و به او اجازه داد تا زمان مرگش در سال 2008 در ایسلند زندگی کند.

فیشر کمک های ماندگار زیادی به شطرنج کرد. کتاب 60 بازی خاطره‌انگیز من که در سال 1969 منتشر شد، به عنوان یک مطالعه ضروری در ادبیات شطرنج تلقی می‌شود. در دهه 1990، او یک سیستم زمان بندی اصلاح شده شطرنج را به ثبت رساند که پس از هر حرکت یک افزایش زمان اضافه می کرد، که اکنون یک تمرین استاندارد در مسابقات برتر و بازی مسابقات است. او همچنین شطرنج تصادفی فیشر را اختراع کرد که با نام شطرنج 960 نیز شناخته می شود، یک نوع شطرنج که در آن موقعیت اولیه مهره ها به یکی از 960 موقعیت ممکن تصادفی می شود.

بابی فیشر، یازدهمین قهرمان شطرنج جهان

نمونه ای از برگ ثبت فیشر

فیشر اظهارات یهودی ستیزانه زیادی کرد و هولوکاست را انکار کرد. یهودستیزی او که حداقل از دهه 1960 اظهار داشت، موضوع اصلی سخنان عمومی و خصوصی او بود. نظرات و گمانه زنی های گسترده ای در مورد وضعیت روانی وی بر اساس دیدگاه های افراطی و رفتارهای غیرعادی وی صورت گرفته است


اولین عنوان قهرمانی آمریکا 


فیشر در مسابقات قهرمانی ایالات متحده در سال 1957/58 مقابل شش قهرمان ایالات متحده، ساموئل رشفسکی، مدافع قهرمان ایالات متحده، آرتور بیسگویر، و ویلیام لومباردی، که در ماه اوت قهرمانی جوانان جهان را برده بود قرار گرفت.فیشر توانست با هشت برد و پنج تساوی با اختلاف یک امتیازی، با 10½/13 برنده مسابقات شود.هنوز دو ماه مانده به تولد 15 سالگی فیشر، جوانترین قهرمان تاریخ ایالات متحده شد
فیشر در هشت دوره مسابقات قهرمانی ایالات متحده بازی کرد و همه آنها را با قهرمانی به پایان رساند

بابی فیشر ( یازدهمین قهرمان شطرنج جهان )

مسابقه قهرمانی جهان با بوریس اسپاسکی


این مسابقه از ژوئیه تا سپتامبر 1972 در ریکیاویک برگزار شد. فیشر توسط ویلیام لومباردی همراه بود. علاوه بر کمک به تجزیه و تحلیل، لمباردی ممکن است نقش مهمی در واداشتن فیشر به بازی در مسابقه و ماندن در آن داشته باشد. فیشر دو بازی اول را به شکل عجیبی باخت: اولی زمانی که در یک بازی پایانی مساوی با یک پیاده‌بازی خطرناک بازی کرد، بازی دوم زمانی که از انجام بازی در اختلاف بر سر شرایط بازی امتناع کرد، شکست خورد.فیشر احتمالاً کل مسابقه را از دست می داد، اما اسپاسکی، که نمی خواست به طور پیش فرض برنده شود، به خواسته های فیشر مبنی بر انتقال بازی بعدی به اتاق پشتی، دور از دوربین ها، که حضور فیشر را ناراحت کرده بود، موافقت کرد. پس از آن بازی، مسابقه به صحنه برگشت و بدون حادثه جدی ادامه یافت. فیشر هفت بازی از 19 بازی بعدی را برد، تنها یک باخت و یازده مساوی کرد تا در مسابقه 12½–8½ پیروز شود و یازدهمین قهرمان شطرنج جهان شود.

بابی فیشر در یازدهمین قهرمان شطرنج جهان

فیشر در سال 1972

تله‌های جنگ سرد این مسابقه را به یک حس رسانه‌ای تبدیل کرد. آن را “مسابقه قرن”، نامیدند و در صفحه اول رسانه ها در ایالات متحده و سراسر جهان پوشش داده شد. برد فیشر یک پیروزی آمریکا در میدانی بود که بازیگران شوروی – که از نزدیک با آن شناخته شده بودند در ربع قرن قبل بر آن تسلط داشتند. کاسپاروف خاطرنشان کرد: “فیشر از نظر ایدئولوژیک در متن دوران جنگ سرد قرار می گیرد: یک نابغه آمریکایی تنها ماشین شطرنج شوروی را به چالش می کشد و آن را شکست می دهد”.

پس از بازگشت فیشر به نیویورک، روز بابی فیشر برگزار شد.

 

سلب مالکیت

فیشر قرار بود در سال 1975 از عنوان خود در برابر آناتولی کارپوف که به عنوان رقیب او ظاهر شده بود دفاع کند.فیشر که از زمان مسابقه قهرمانی جهانی خود با اسپاسکی هیچ بازی رقابتی انجام نداده بود، با مشورت فرد کرامر، مسئول فیده، در سپتامبر 1973 پیشنهادی را برای این مسابقه ارائه کرد. او سه خواسته اصلی (غیرقابل مذاکره) مطرح کرد:
1.این مسابقه تا زمانی ادامه می یابد که یک بازیکن در 10 بازی پیروز شود، بدون تساوی.
2.محدودیتی برای تعداد کل بازی های انجام شده وجود ندارد.
3.در صورت امتیاز 9–9، قهرمان (فیشر) عنوان را حفظ می‌کند و صندوق جایزه به طور مساوی تقسیم می‌شود.
کنگره فیده در سال 1974 در جریان المپیاد نیس برگزار شد. نمایندگان به پیشنهاد 10 بردی فیشر رای مثبت دادند، اما دو پیشنهاد دیگر او را رد کردند و تعداد بازی ها در این مسابقه را به 36 محدود کردند.
فیشر در پاسخ پیامی فرستاد:
همانطور که در تلگرامم به نمایندگان فیده توضیح دادم، شرایط مسابقه ای که پیشنهاد دادم غیرقابل مذاکره بود. آقای کرامر به من اطلاع می‌دهد که قوانین برنده‌ای که اولین بازیکنی باشد که ده بازی را برنده می‌شود، تساوی‌ها بدون شمارش، تعداد بازی‌ها نامحدود است و اگر 9 برد به 9 مسابقه مساوی شود با قهرمانی مجدداً عنوان قهرمانی و صندوق جایزه به طور مساوی تقسیم شود توسط انجمن رد شد. نمایندگان فیده با این کار، فیده تصمیم گرفت من در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در سال 1975 شرکت نکنم. بنابراین، من از عنوان قهرمانی شطرنج جهان فیده استعفا می دهم. با احترام، بابی فیشر.

بابی فیشر یازدهمین قهرمان شطرنج جهان

پس از مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در سال 1972، فیشر تقریباً 20 سال یک بازی رقابتی را در انظار عمومی انجام نداد.در سال 1977 در کمبریج، ماساچوست، او سه بازی را در برابر برنامه کامپیوتری MIT Greenblatt انجام داد و همه آنها را برنده شد.
فیشر در 17 ژانویه 2008 در سن 64 سالگی بر اثر نارسایی کلیه در بیمارستان دانشگاه ملی ایسلند در ریکیاویک درگذشت. 

دکمه بازگشت به بالا