مقالات شطرنج

نقش شطرنج در افزایش خلاقیت کودکان

همه ما میدانیم که شطرنج برای کودکان بسیار مفید بوده، اما علاوه بر تقویت خلاقیت آنها مزیت های بسیار دیگری نیز دارد در ابتدا میخواهیم نقش شطرنج در افزایش خلاقیت کودکان را بررسی کرده و در ادامه بقیه مزیت های شطرنج برای کودکان را بررسی میکنیم.

 

مزیت های شطرنج برای کودکان

 

  • شطرنج تفکر انتقادی و خلاق را بهبود می بخشد

بازی شطرنج این است که هنگام حرکت دادن مهره های مختلف روی تخته، با دقت در نظر گرفتن تمام حرکات و تکنیک های احتمالی، به استراتژی خود خوب فکر کنید. بنابراین، جای تعجب نیست که شطرنج می تواند مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

داشتن قدرت و انعطاف پذیری ذهنی برای بازی خوب شطرنج، کار کوچکی نیست! در حقیقت، دانش آموزانی که مرتباً شطرنج بازی می کنند، 13 درصد در تفکر انتقادی و 35 درصد در تفکر خلاق بیشتر از همسالان خود که اصلاً شطرنج بازی نمی کنند، تست می زنند.

اما این همه ماجرا نیست و شطرنج فواید دیگری نیز برای کودکان دارد که در ادامه به بررسی نقش شطرنج در افزایش خلاقیت کودکان میپردازیم:

 

  • شطرنج باعث بهبود عملکرد تحصیلی می شود

علیرغم این واقعیت که شطرنج شامل خواندن یا ریاضیات زیادی نمی شود، مهارتهای لازم را برای پیشرفت در مواردی مانند استدلال کمی، درک مطلب و تفکر منطقی ایجاد می کند که می تواند عملکرد تحصیلی را تا حد زیادی بهبود بخشد.

در حقیقت، دانش آموزانی که شطرنج بازی می کنند به طور متوسط ​​4.3 امتیاز بیشتر در مقایسه با همسالان خود در ارزیابی خواندن دولتی و 6.4 امتیاز بالاتر در ارزیابی ریاضی کسب می کنند.

نشان داده شده است که شطرنج باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان در همه زمینه ها از جمله علم، تاریخ و هنر می شود. مهارتهایی که شطرنج می تواند آموزش دهد همه کاره است و می تواند در هر موضوعی یا زمینه ای که کودک مطالعه می کند کاربرد داشته باشد.

 

  • شطرنج برای تمرکز و حافظه کودکان مفید است

مجبور به تجسم و حفظ حرکات احتمالی شطرنج تمرین خوبی برای بخش هایی از ذهن است که بر حفظ تمرکز و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تمرکز دارند. هیچ چیز بیشتر از تفریح ​​به کودک انگیزه ای برای یادگیری و تمرکز نمی دهد، و هنگامی که برد یا باخت در یک بازی با دوست خود در راه است، ناگهان تمرکز شدید و بهبود مهارت های تمرکز بسیار انگیزشی می شود.

—————————————————————————————-

برای شرکت در »»  کلاسهای آموزش شطرنج در مشهد  ««  کلیک کنید

—————————————————————————————-

  • شطرنج چشم خود را از صفحه نمایش بر می دارد

در حالی که مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در حد اعتدال خوب است، بر هیچ کس پوشیده نیست که امروزه کودکان زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایش می گذرانند، اغلب بسیار بیشتر از آنچه که نیاز است. داشتن سرگرمی هایی مانند شطرنج یک راه عالی برای کمک به دور نگه داشتن بچه ها از صفحه نمایش و دور نگه داشتن چشم ها و ذهن آنها از نور است.

فراوانی بیش از حد صفحه نمایش می تواند به بینایی، محدوده توجه و تنظیمات احساسی کودک آسیب برساند، بنابراین انجام یک بازی شطرنج زیبا به آنها می تواند این مشکلات را دور نگه دارد و آنها را درگیر چیزهای سالم تر کند.

نقش شطرنج در افزایش خلاقیت کودکان
  • شطرنج به کار سخت پاداش می دهد

هیچ چیز مانند بازی ای که به مشارکت ، تلاش و پشتکار او پاداش می دهد، کودک را تشویق به تقویت اخلاق کاری نمی کند. شطرنج بازخورد فوری و پاداش را برای عملکرد خوب ارائه می دهد. این انگیزه بزرگی را برای کودکان فراهم می کند که تا آنجا که می توانند تلاش و تمرکز کنند. تمرین در سنین پایین با این نوع اخلاق کاری با کودک در دوران نوجوانی و بزرگسالی همراه است!

 

  • شطرنج برای جلوگیری از زوال عقل مفید است

در حالی که فرزند شما ممکن است به این زودی در جوانی با خطر روانی خاصی روبرو نشود، اما مزیت اضافه شده برای بزرگسالان که با فرزندان خود بازی می کنند این است که ذهن شما را در دوران پیری حفظ می کند.

بازی منظم شطرنج می تواند خطر بیماری هایی مانند آلزایمر، زوال عقل، اضطراب، افسردگی و بسیاری از بیماری ها و اختلالات روانی دیگر را تا حد زیادی کاهش دهد. تمرین مداوم چیزی که از نظر شناختی چالش برانگیز است، نورون های شما را در بهترین حالت نگه می دارد و ذهن شما را سالم نگه می دارد!

 

  • شطرنج ارتباط با دیگران را تشویق می کند

بسیاری از فعالیتهای اجتماعی که امروزه کودکان در آنها شرکت می کنند، ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند، مانند بازی آنلاین ویدئویی با هم. با این حال، شطرنج یک راه فوق العاده برای شرکت در بازی سالم رقابتی، تمرین مهارت های ارتباطی خوب و ایجاد دوستی های سالم است.

شطرنج همچنین یک سرگرمی با یک جامعه قوی در اطراف آن است، که در آن بازیکنان می توانند در مسابقات، باشگاه ها و اردوها شرکت کنند، و فرصت های زیادی را برای فرزند شما فراهم می کند تا با افراد همفکر خود ملاقات کند و با یکدیگر در اشتیاق شریک شود و دوستی های مادام العمر و سالم ایجاد کند.

—————————————————————————

اکنون بخوانید : فیلم آموزش مقدماتی شطرنج برای کودکان

—————————————————————————

 

  • شطرنج یک راه عالی برای ارتباط با فرزندان است

با بزرگتر شدن کودکان، یافتن راه هایی برای پیوند و ارتباط با آنها به عنوان والدین گاهی اوقات می تواند یک چالش باشد. یافتن یک سرگرمی یا علاقه مشترک برای پیوند می تواند به تعدادی از شکافی که به طور طبیعی بین والدین و فرزندان ایجاد می شود کمک کند.

داشتن یک سرگرمی خاص مانند شطرنج که فقط شما دو نفر را متمرکز می کند می تواند راهی عالی برای ایجاد یک دوستی پایدار با فرزند شما باشد که تا بزرگسالی ادامه می یابد.

شطرنج یک بازی فوق العاده است. یک دلیل وجود دارد که هنوز بعد از قرن ها و قرن ها از نظر فرهنگی مرتبط است! با دادن فرصت به کودک برای یادگیری شطرنج و بازی با شما و دوستانش، نه تنها به او سرگرمی یا فعالیت جدیدی می دهید، بلکه فرصتی برای رشد ذهن او، تقویت شخصیت او و ایجاد دوستی ها و ارتباطات جدید نیز به او می دهید.

 

——————————————————————-

لینک های مفید و ضروری شما در این مقاله : 

آموزش کامل بازی شطرنج (کاملا رایگان، 100% تضمینی)

  فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان

 بهترین کلاس آموزش شطرنج کودکان و نوجوانان در مشهد در سال 1400

——————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا