مقالات شطرنج

جنگی مهیج در بازی شطرنج برای کودکان باهوش

کودکان دارای تخیل بالایی هستند و از این رو یکی از بهترین روش ها برای ایجاد فکری بازتر و ذهنی خلاق تر برای آنها بازی کردن است .

والدین همواره به دنبال بهترین راه کار ها برای پیشرفت فرزندانشان هستند ، بازی شطرنج یکی از قدیمی ترین بازی های جهان است و این بازی که به باور بسیاری اختراع ایرانیان است دارای فوائد بسیاری نیز میباشد . کودکان حین بازی می آموزند چگونه از شکست نترسند همچنین آموزش میبینند با تکرار بازی از اشتباهات خود درس بگیرند و آنها را تکرار نکنند،صبربیشتری داشته باشند و برنامه ریزی شده زندگی شان  را مدیریت کنند.

زمان حمله چه وقت فرا میرسد 

شایدکودکان به بازی شطرنج اینگونه نگاه کنند که نبرد غولها با آنهابازی را مهیج تر میکند ، سربازها به خط میشوند، قلعه ها با دیوارهای بلند ساخته میشوند و اسب ها یکه تازی میکنند ، با چند حرکت خود را سریع به پشت دشمن رسانده و جنگ آغاز میشوداز دور دست  فیل حسابی غول ها را میترساند ، وای عجب مبارزه ای از سویی هیجان و انگیزه برای برد از غولها و این طرف ذهن کارش را شروع میکند .

جنگی مهیج در بازی شطرنج برای کودکان باهوش

پادشاه دستور حمله را صادر میکند و بعد از چند حمله وزیر خردمندانه و پر قدرت وارد صحنه میشود ، غول ها عجب قدرتی دارند که همین امر بازی را جذاب تر میکند . باید به افراد آموزش مبارزه داد تا بیاموزند هراسی از این غولهای بزرگ به خود راه ندهند و در همین ابتدای نبرد شخصی باید نکات مهم را به آنها گوشزد کند. پادشاه دستور عقب نشینی را صادر میکند تا آموزش شروع شود.
وزیر با تجربه مقتدرانه شروع به صحبت میکند و به افرادش این پیام را میدهد که اگر چنانچه به حرف های من  گوش فرا دهید و این چند اصل را که به شما می آموزم را دنبال کنید شکست ناپذیر خواهید شد :

1 – اسب همیشه پیش از فیل شروع به حرکت کنند زیرا شما چابکترید و میتوانید با پرش از روی سربازان قدرت حرکت بیشتری داشته باشی و سریع تر خانه هایی را از آن خود کنید اما فیل تا مرکز میدان راه بیشتری را باید طی کند و پویایی کمتری دارد.

2- دو بار یک حرکت را انجام ندهید و همانطور که میدانید یک حرکت جلو رفتن و عقب نشینی باعث از دست رفتن فرصت ها میشود ، پس صبر کنید و به موقع حرکت کنید که نیازی به عقب نشینی نداشته باشید.

3- من که وزیر شما هستم پشت سر سربازان پیاده حرکت میکنم چون این کار  ارتباط بین قلعه ها را حفظ میکند و تهدید اسب های دشمن را از من کمتر میکندپس تا زمان مناسب در عرض دوم باقی میمانم.

4- به سرعت حضرت پادشاه را یه قلعه ببرید ،آنچه در ابتدای بازی تا چندین حرکت ضرورت دارد امنیت پادشاه است،یعنی شاه با خیالی آسوده پشت سربازان خود حفاظت میشوند و قلعه به راحتی میتواند شروع به حرکت کند.

5- اگه چنانچه دیدید سرعت باز شدن دشمن در میدان سریع تر از شماست شما هرگز یک بازی باز را شروع نکنید و هوای یکدیگر را داشته باشید

6- اسب ها شما نزدیک به مرکز بازی کنید و سعی کنید مرکز زمین را در اختیار بگیرید زیرا شما در مرکز 8 خانه را پوشش میدهید ولی در کناره ها فقط 2 خانه را حمایت میکنید

7- پیش از حمله مرکز را با سربازان پیاده از آن خود کنید ،زیرا موفقیت یک حمله از اطراف بسته به کنترل وضعیت مرکز زمین دارد

8- سربازان پیاده من شما را دوست میدارم و به شخصه هیج وقت فکر نمیکنم ارزش شما کمتر است زیرا شما پایه های استراتژیک حمله سواره نظام هستید پس پیاده ضعیف همچنان ضعیف باقی میماند بر خلاف سواره نظام که با حرکتی میتواند ضعف خود را از بین ببرد پس سربازان همیشه پشتوانه داشته باشند . این نکاتی بود که به ذهنم رسید به شما بگویم .

بله فکر کودک با بازی شطرنج هزار راه نرفته را تجربه میکند و آنقدر فعالیت میکند تا سر انجام طعم شیرین پیروزی را بچشد .شطرنج، بازی جوانمردانه‌ای‌ست و فرزند شما در یک سمت، صفحهٔ شطرنج وسط و کودک دیگر در سمت مقابل است زیبایی آن هم به این است که  هیچ برخورد فیزیکی در کار نیست.

 شطرنج رزم ذهن‌ها‌ست و پادشاه بازی‌های تخته‌ای ویژگی‌های شگفت‌آور فراوانی دارد؛ ویژگی‌هایی که احتمالا هرگز به ذهن ما خطور نکرده‌اندکه با بازی با آن از اضطراب و افسردگی و در طولانی  مدت آلزایمر را از زندگی خود حذف کنید زیرا مغز مانند یک عضله عمل میکند به همین دلیل برای قوی تر شدن و حفظ کارایی بیشتر به تمرین کردن نیاز دارد .

ما در باشگاه شطرنج ایران آموزش ها و کلاس های آنلاین را در محیطی جذاب برای کودکان فراهم کرده ایم که به صورت مقدماتی تا حرفه ای بازی شطرنج را فرا بگیرند .

——————————————————————-

لینک های مفید و ضروری شما در این مقاله : 

آموزش کامل بازی شطرنج (کاملا رایگان، 100% تضمینی)

  فیلم آموزش شطرنج رایگان برای کودکان

 بهترین کلاس آموزش شطرنج کودکان و نوجوانان در مشهد در سال 1400

——————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا