مقالات شطرنج

محاسبه در شطرنج و نحوه بهبود آن

در آموزش حرفه ای شطرنج محاسبه اهمیت ویژه ای دارد و با توجه به آن و بهتر کردن تکنیک های محاسبه می توان گفت شانس زیادی برای برتری دارید.

 

در آموزش مجازی شطرنج(ترم اول رایگان) ما این رموز شطرنج را به شما آموزش می دهیم.برای ورود “کلیک” کنید

 

از نظر بنده فردی که محاسبات اش خوب باشد 90 درصد راه را در عرصه شطرنج رفته است. این ادعای بنده حاصل از 15 سال مطالعه دقیق است و نه تنها بنده بلکه اساتید بزرگی همچونGM thamizhan  به این اهمیت تاکید دارند . اما به راستی محاسبه چیست و از چه چیزهایی نشات گرفته است.

 

در شطرنج ما به دنبال مات کردن و زدن مهره های حریف هستیم تا بتوانیم شاه برنده شویم؛ برای اینکه مهره های حریف را بخواهیم بزنیم باید از او برتری بگیریم. در فضا, زمان و داینامیک و برای اینکه بخواهیم این برتری ها را بگیریم باید فعالیت را بهبود بخشیم.

اسمیرنوف می گوید بازی پوزیسیونی و به سبکی که پوزیسیون حریف را تخریب می کنیم، بازی تاکتیکی می گویند . برای هر دو نوع بازی شما باید هم حرکات خود و هم حرکات بعدی حریف را پیش بینی کنید به این پیش بینی و آینده نگری ​محاسبه می گویند . دیدید همه چیز به محاسبه بر می گردد . پس ما محاسبه را شناختیم اما حالا  چگونه آن را تقویت ببخشیم.

 

برای بهبود محاسبات خودتون شما باید در سه بعد پیشرفت کنید.

 

1. دانش بنیانی شطرنج مثلا پیاده عقب مانده بد است . جزیره پیاده ای زیاد بد هستنند و ….

 

2. سیستمی برای تفکر که به شما اجازه می دهد از این دانسته ها در محاسبات خود استفاده کنید ( به عبارتی این سیستم به شما می گوید این دانسته شما در این پوزیسیون حاکم است و درست است یا نه ) مثلا جایی پیاده عقب مانده شما بد هست اما پوزیسیونی هم هست پیاده عقب مانده بهتر از رونده است. به عنوان دیگر این مرحله، مرحله تصمیمگیری است.

 

3. این گام که اکثرا از آن بی بهره هستیم سیستمی برای محاسبه خودکار است. که اگر درست به شناختش برسید، نا خودآگاه محاسبه خواهید کرد و درست هم خواهد بود.

 

حالا به شناخت هر یک از این سه مرحله می پردازیم:

مرحله اول یا همان دانسته ها سه کار را برای شما انجام می دهد :

حرکات اشتباه را نشان می دهد. پوزیسیون نهایی را به شما نشان می دهد . قدرت مقایسه بین دو یا چند حرکت را به شما می دهد . به عبارتی این مرحله به شما از بین حرکات کاندیدتان می گوید کدام خوب و کدام بد است.

 

اما مرحله دوم شما که همان روش تفکر شماست، شامل چندین تکنیک محاسبه است. تکنیک های محاسبه باعث می شوند شما مانند انجین هایی نباشید که تمام حرکات را بررسی می کنند . یکی از این تکنیک ها درک شهودی است. مثلا آخر بازی رخ و پیاده می شود و شما می دانید این پوزیسیون به پوزیسیون لوسنا باید تبدیل گردد تا برنده شوید . پس درک شهودی به شما طرح می دهد و طرح را راحت در اختیار شما می گذارد.  اما درک شهودی به من طرح را داد اما حالا چگونه به آن پوزیسیون برسم؟ باز اینجا هنر محاسبه و تکنیک بعدی را می شود و آن حرکات کاندید متناسب با طرح. اما افرادی که عمدتا از تکنیک حرکات کاندید استفاده می کنند دچار اشتباهات تاکتیکی می شوند. می دانید چرا ؟ چون حرکات تاکتیکی بدون محاسبه تک تک لاین ها محاسبه نمی گردند . و حالا ما بخواهیم اول همه را محاسبه کنیم.

بعد از تکنیک کاندید حرکت استفاده کنیم که فایده ای ندارد پس باید یک روش محاسبه اصولی داشت.

 

شیوه ای که براتون آورده ام شیوه ی استاد بزرگان روز شطرنج است و از الان قرار استادانه محاسبه کنید نه مثل اشتاینیتز و شطرنج کلاسیک قدیم.

 

روند کلی محاسبه در قدیم و در کل اینگونه است:

1. حرکات کاندیدت کدوم

2. تمامی حرکات کاندید تا انتها محاسبه شود

3. مقایسه و انتخاب بین آنها

 

اما حالا سوالات دقیق تری بیان می کنیم:

1. چگونه حرکات کاندید می یابید؟

2. چه مقدار زمانی روی محاسبه هر لاین باید گذراند؟

3. چگونه باید پوزیسیون را در هر لاین بررسی کنید؟

4. اگر زمان نداشتید چه باید کرد؟

 

زمان را بیشتر از این از دست ندهیم.

چه زمانی باید به محاسبه واریانت های مختلف بپردازیم؟

اسمیرنوف در این باره می نویسه وقتی راه های مختلفی جلوی شما قرار می گیرد اما من آن را کامل تر می کنم ما زمانی محاسبه می کنیم که دانش حفظی شروع بازی مان تمام شده و چندین راه مختلف هم جلوی پایمان است.

 

از نظر اسمیرنوف ما دو نوع دید داریم:

یک دید استراتژی و دید بعدی, دید تاکتیکی است. او می گوید شما باید یک سری اهداف در ذهنتان باشد و در جهت رسیدن به آن باشید. اگر بین نیروهای شما و حریف تنشی و ارتباطی وجود ندارد همان طرح استراتژی را دنبال کنید و اگر ارتباطی وجود دارد باید از لحاظ تاکتیکی آن را مورد بررسی قرار داده و محاسبه نمایید.

 

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا