مقالات شطرنج

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، تعداد حرکات شما نیز شرط است..

چگونه است که برخی از افراد در بازی شطرنج که هر دو طرف آن از مهره ها و نیروهای یکسان برخوردارند، شانس در آن نقشی ندارد و کل زمین مسابقه اش برای همه آشکار است، مدام بر رقبای خود پیروز می شوند؟ درس های کلیشه ای فراوانی از بازی شطرنج برای زندگی وجود دارد، اما مفهومی در این بازی هست که اغلب نادیده گرفته می شود؛ مفهومی که توسط استادان بزرگ شطرنج بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

 

در این بازی، ساز و کار امتیازدهی خاصی وجود دارد که در آن هر مهره ارزش مشخصی دارد. برای مثال ارزش اسب ۳ است، سرباز پیاده ۱ و وزیر ۹. این شیوه نحوه ی رسمی امتیازدهی در بازی شطرنج نیست اما توسط استادان بزرگ شطرنج مورد استفاده قرار می گیرد؛ به این صورت که هرچه بتوانید با تعداد حرکات کمتر امتیاز بیشتری کسب کنید، شانس موفقیتتان بیشتر خواهد بود.

 

لازم نیست متخصص شطرنج باشید تا موقعیت های مشابه این وضعیت را در کسب و کار نیز تشخیص دهید. در دنیای رقابتی ما، کنترل تعداد حرکات می تواند شما را به سطح بالاتری ارتقا دهد. از طرف دیگر اگر حرکت های خود را ضایع کنید و مراقب تعداد حرکات خود نباشید ممکن است با کسری مواجه شوید و قافله را ببازید. این یعنی تنها توانایی فرد در رسیدن به نتیجه نیست که اهمیت دارد، رسیدن به پتانسیل حقیقی ممکن است در تعداد حرکاتی نهفته باشد که برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه خود صرف می کنید.

 

همه ی ما همین ۲۴ ساعت شبانه روز، همین تعداد روز و همین تعداد هفته را در سال داریم. از آنجایی که نمی توانیم زمان محدود خود را بیشتر کنیم، باید برای غلبه بر رقبا، بازده خود را افزایش و آن را به سطح بالاتری ارتقا دهیم. پیدا کردن مستقیم ترین مسیر از نقطه ی A به نقطه ی B، و حذف هر تعداد مرحله ی اضافی که امکانش وجود دارد، می تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد.

 

آیا سه جلسه طول می کشد تا قرارداد فروش خود را با مشتری تان نهایی کنید؟ چطور می توان تعداد این جلسات را به دو رساند؟ آیا فرایند تولید شما ۱۸ مرحله دارد؟

اگر چند مرحله از این فرایند را کم کنید، قادر خواهید بود ظرفیت خود را افزایش دهید. به بیان ساده، اگر شما به نسبت رقیبتان دو برابر زمان یا انرژی بیشتر صرف رسیدن به نتیجه ی مشابه می کنید، بازنده هستید.

 

از زمانی که ثبت آمار شطرنج در سال ۱۸۵۱ باب شد، مشخص گشت بازیکنی که اول بازی را شروع می کند ۵۵.۳ درصد مواقع برنده ی مسابقه می شود. به بیان دیگر،

بهره مندی از یک مزیت ناچیز می تواند در دراز مدت موفقیت را برای شما رقم بزند. اگر در بازی زندگی خود به دنبال خط حمله ی تازه ای هستید، از این قانون برای پیشبرد اهدافتان بهره بگیرید. این کار را انجام دهید تا با کمترین حرکت و بیشترین کارایی، در مسیر موفقیت قرار بگیرید.

 


 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا