قهرمانان شطرنج جهان

گری کاسپارف – سیزدهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان

آموزش شطرنج یکی از مباحث پرکاربردی که امروز مورد استقبال بسیاری قرارگرفته است و به همین علت باشگاه شطرنج ایران اقدام به نشر مقالات و زندگی نامه قهرمانان شطرنج برای علاقمندان کرده است

پس با ما همراه باشید

اگر از علاقمندان یادگیری این ورزش هستید می توانید از سامانه آموزش مجازی ما بهره لازم را ببرید..ترم اول رایگان می باشد

———————————————————————————————————–

جهت ورود به سامانه آموزش مجازی باشگاه شطرنج ایران کلیک کنید(ترم اول رایگان)

https://el.shatranjiran.com/

—————————————————————————————————————————

 

گری کیمویچ کاسپارف قهرمان شطرنج جهان (۲۰۰۰ – ۱۹۸۵) در ۱۳ آوریل ۱۹۶۳ در باکو از پدری یهودی و مادری ارمنی به دنیا آمد.

۵ سالش بود که با تماشای بازی پدر و مادرش، شطرنج یاد گرفت.

 

متولد 1963 میلادی قهرمانی 1985 در 22 سالگی جوانترین قهرمان جهان شد.

گری کاسپاروف، 46 ساله، متولد: 13 آپریل 1963 در باکو آذربایجان و مقیم روسیه

افتخارات: قهرمان جهان از سال 1985 تا 2000، نویسنده چندین کتاب شطرنج

بالاترین رتینگ کسب شده در جولای ۱۹۹۹

رتینگ کسب شده: ۲۸۵۱

گری کیمویچ کاسپارف قهرمان شطرنج جهان ( ۲۰۰۰ – ۱۹۸۵) در ۱۳ آوریل ۱۹۶۳ در باکو از پدری یهودی و مادری ارمنی به دنیا آمد. او در ۱۹۸۰ به عنوان استاد بزرگی دست یافت، ۵ سال بعد با غلبه بر آناتولی کارپف قهرمان شطرنج جهان شد و تا سال ۱۹۹۳ هنگامی که به دلیل اختلاف با فدراسیون جهانی شطرنج (فیده ) مسابقه فینال قهرمانی جهان را با نایجل شورت استاد بزرگ انگلیسی خارج از حمایت فیده برگزار کرد این عنوان را در اختیار داشت.

 

پس از آن نیز تا هنگام شکست سال ۲۰۰۰ از ولادیمیر کرامنیک دنیای شطرنج او را قهرمان واقعی این ورزش می‌شناخت.کاسپارف روز ۱۰ مارس ۲۰۰۵ کناره گیری خود را از شطرنج حرفه‌ای اعلام کرد و وارد فعالیت های سیاسی شد. اما هنوز با 2851 امتیاز در صدر جدول استاد بزرگان جهانی ایستاده است.

 

کاسپاروف به نام گاریک کیمویچ واینستاین در باکو جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. پدر او کیم مویسیویچ واینستاین یهودی روسی بود و مادر او کلارا کاسپاریان ارمنی بود. پدر او در اثر سرطان خون در زمانی که او هفت ساله بود درگذشت. در سن ۱۲ سالگی او نام خانوادگی مادر خود کاسپاریان را به صورت روسی شده کاسپاروف انتخاب کرد.

 

نام فامیل کاسپارف وینشتین بوده است اما آنها آن را تغییر دادند براى آنکه این طور شایع شده بود که مقامات شوروى تمایل ندارند که ستاره جدیدشان به نظر دیگران یهودى به نظر آید. کاسپارف قهرمان جهان بازیکنى است که تکنیک پویا، جاذبه شخصى و نتایج درخشانى که تاکنون احراز نموده از او چهره قدرتمندى ساخته است که مرد شماره یک همه رقابت هاى جهانى می باشد.

گری کاسپارف - سیزدهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان

گری کیمویچ کاسپارف قهرمان شطرنج جهان

نخستین بازی هایش را در سنین ۱۱-۱۰ سالگى، استعداد غیر عادى وى را نشان می دهد بگونه اى که روزنامه گاردین پیش بینى کرد که کاسپارف در سال ۱۹۹۰ قهرمان جهان خواهد شد.

کاسپارف پس از کسب قهرمانی شطرنج جهان در سال ۱۹۸۵.

در ۱۹۸۴ مسابقات جهانی میان آناتولی کارپف قهرمان جهان و گاری کاسپاروف در مسکو با ۴۸ بازی (روی هم ۳۰۰ ساعت) انجام شد. قانون مسابقه این گونه بود که هر شطرنج بازی شش بار پیروز می شد قهرمان جهان شود و نتایج مساوی تأثیری در نتیجه نداشت. نتایج مساوی امتیازی نداشت.

 

کارپف به سرعت توانست چهار بر صفر از کاسپارف پیشی بگیرد. در ادامه کاسپاروف روش بازی خود را تغییر داد و به دنبال تساوی در بازی های بعدی بود. با طولانی شدن مسابقات آثار فرسایش جسمی و روحی در کارپف که مسن تر بود، آشکار شد و کاسپاروف توانست با چند برد فاصله خود را با حریف کم کند. کارپف در آن مسابقات حدود ۱۱ کیلو وزن کم کرد و چند بار در بیمارستان بستری شد.

 

کاسپارف و کارپف ۱۹۸۵

سرانجام پس از ۴۸ بازی که روی هم ۳۰۰ ساعت به درازا کشید، فدراسیون جهانی شطرنج پا در میانی و اعلام کرد که برای «حفظ سلامت هر دو بازیکن» ناچار است مسابقات را تعطیل کند. بسیاری از کارشناسان شطرنج جهان که می دیدند کاسپاروف کاملاً سرحال است، معتقد بودند که این تصمیم صرفاً برای جلوگیری از شکست کارپف اتخاذ شده است. کاسپاروف بعدها در زندگینامهٔ خود تحت عنوان «بازی سیاسی» که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد، فدراسیون شطرنج جهان و شوروی را متهم کرد که علیه او دسیسه چینی کرده اند.

 

دور بعدی مسابقات در اکتبر سال ۱۹۸۵ بار دیگر در مسکو برگزار شد. در این دور قواعد مسابقات تغییر کرده و به روش قبلی برگشته بود و به ۲۴ بازی محدود می شد. هر بُرد یک امتیاز و هر مساوی نیم امتیاز داشت.

کارپف به عنوان قهرمان جهان فقط به ۱۲ امتیاز نیاز داشت ولی کاسپاروف باید حداقل به ۵ / ۱۲ امتیاز دست می یافت تا قهرمان جهان شود. این مسابقات سرانجام در میان هیجان عمومی شطرنج دوستان جهان، با نتیجهٔ ۱۳ بر ۱۱ به سود کاسپاروف پایان یافت و او با ۲۲ سال سن به عنوان جوان ترین شطرنج باز تاریخ تاج قهرمانی را بر سر گذاشت.

کاسپاروف پس از این موفقیت سه بار به ترتیب در سال های ۱۹۸۶(در لندن و لنینگراد)، ۱۹۸۷ (در سویا) و ۱۹۹۰ (در نیویورک و لیون) از مقام قهرمانی خود در برابر کارپف دفاع کرد.

 

گردآوری شده از : سایت بیتوته

دکمه بازگشت به بالا