مقالات شطرنج

حقایق بازی شطرنج

بازی شطرنج یک بازی فکری و استراتژیک است که از یک صفحه و 32 مهره تشکیل شده است که 16 مهره مربوط به بازیکن سفید و 16 مهره مربوط به بازیکن سیاه است. مهره های شطرنج طبق قوانین حرکتی که برای آنها تعیین شده می توانند در صفحه حرکت کنند و با مهره های حریف به نبرد بپردازند. این نبرد با هدف از بین بردن مهره های طرف مقابل و در نهایت مات کردن شاه حریف انجام می پذیرد.

 

تذکر: با توجه به گستردگی این بازی، باید این نکته را در نظر داشته باشید که آموزش شطرنج بی انتهاست و هر فردی بسته به علاقه ای که به این بازی پیدا می کند و تلاشی که برای یادگیری و هر چه بیشتر آن انجام می دهد، می تواند در انجام بهتر و با کیفیت تر این بازی پیشرفت کند. پس هر فردی برای پیشرفت باید به آموزش حرفه ای شطرنج بپردازد و این سلسله مطالب صرفا به عنوان باب آشنایی و پله اول شروع آموزش شطرنج محسوب می شود.

 

 

زمانی که شما نام شطرنج را می شنوید، کلماتی مانند ذهن، روانشناسی، تاکتیک و رقابت به ذهنتان خطور می کند. یک نویسنده ی ژاپنی به نام کازو ایشیگورو می گوید: “زمانی که شما یک مهره ی شطرنج را حرکت می دهید، از نقطه ی امن خودتان خارج می شوید، به راحتی به اشتباهات خود پی می برید و منتظر یک فاجعه خواهید ماند.”

 

 

طولانی ترین بازی شطرنج می تواند ۵۹۴۹ حرکت داشته باشد. طولانی ترین بازی شطرنج نیز ۲۶۹ حرکت داشته است. حرکت های بازی شطرنج امروزی از کشور اسپانیا به وجود آمده است. فردی به نام دکتر امانوئل لاسکر یک شطرنج باز آلمانی ۳۳۷ بار قهرمان جهان شد. او برای ۲۶ سال عنوان قهرمانی جهان را یدک می کشید.

 

تخته ی شطرنج آن هم به شکل امروزی، اولین بار در اروپا مورد استفاده قرار گرفت. این تخته در سال ۱۰۹۰ ساخته شده بوددر سال ۱۸۸۳ فردی به نام توماس ویلسون ساعت مکانیکی را اختراع و به جای ساعت شنی در بازی شطرنج استفاده کرد. صفحه ی خم شونده ی بازی شطرنج در سال ۱۱۲۵ و توسط یک کشیک اختراع شد. در آن زمان شطرنج بازی کردن توسط کلیسا ممنوع شده بود و این کشیش برای اینکه کسی متوجه شطرنجش نشود این صفحه را اختراع کرد.

 

بعد از اختراع ماشین چاپ، دومین کتابی که چاپ شد، کتابی درباره ی قوانین بازی شطرنج بود. آلن تورینگ یک مهندس جوان، در سال ۱۹۵۱ اولین برنامه ی کامپیوتری شطرنج را اختراع کرد. جالب است که حرکت این بازی بیش از چند دقیقه طول می کشید. در سال ۱۹۷۰ میلادی، اولین بازی شطرنج بین زمین و فضا برگزار شد. در زمان خودش این خبر بسیار سر و صدا برپا کرد.

 

شما در بازی شطرنج می توانید ۳۱۸,۹۷۹,۵۶۴,۰۰۰ حرکت انجام دهید. در زمان های قدیم به این بازی بازی پادشاهان” گفته می شد، زیرا فقط نجیب زاده ها و پادشاهان حق انجام این بازی را داشتند. کمترین زمان برای بازی کیش و مات در یک بازی بین المللی تنها دو دقیقه به طول انجامید. فردی هندی به نام ویشمانتان تنها کسی است که در هر سه کلاس شطرنج توانسته است به مقام قهرمانی برسد.

 

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا