مقالات شطرنج

چیدمان مهره های شطرنج

مشخصات صفحه شطرنج و حرکت مهره ها

در اولین بخش از آموزش های گام به گام و مقدماتی شطرنج که توسط تیم آموزش باشگاه شطرنج ایران ( مدرسه و خانه شطرنج )گردآوری شده است، با مشخصات صفحه ی شطرنج و حرکت مهره ها و مهمتر از همه چیدمان شطرنج و چیدمان مهره های شطرنج از جمله حرکت پیاده، رخ، اسب، فیل، وزیر، شاه و … آشنا خواهید شد. 

 مشخصات صفحه شطرنج (چیدمان صفحه شطرنج)

مطمئناً برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که  صفحه شطرنج چند خانه دارد ؟ اکنون با هم به بررسی صفحه شطرنج و طرز چیدمان شطرنج میپردازیم:

*خانه : هر کدام از مربع­ های کوچک صفحه که به رنگ های سیاه و سفید هستند را یک خانه می­ گوییم. صفحه شطرنج 64 خانه دارد.

*ستون : 8 خانه ای که به صورت عمودی پشت سر هم قرار دارند را یک ستون می گوییم و هر ستون با یک حرف انگلیسی مشخص شده است. ستون a، ستون b، ستون c، ستون d، ستون e، ستون f، ستون g، ستون h.

  *عرض : 8 خانه­ ای که به صورت افقی پشت سر هم قرار دارند را یک عرض می گوییم و هر عرض با یک شماره مشخص شده است. عرض 1، عرض 2، عرض 3، عرض 4، عرض 5، عرض 6، عرض7، عرض 8.

چیدمان مهره های شطرنج

 

 *قطر : خانه ­های یکرنگی که به صورت مایل (کجکی) به هم وصل ­اند را قطر می­ گوییم. قطرها یا سفید هستند و یا سیاه.

*خانه­ های مرکزی : 4 خانه که دقیقا در وسط صفحه­ ی شطرنج قرار دارند و از بالا، پایین، راست و چپ سه خانه فاصله دارند. (e4-e5-d4-d5) بهترین خانه­ های صفحه ­ی شطرنج هستند به این دلیل که وقتی مهره ­ای در این خانه ­ها یا نزدیک به این خانه­ ها قرار می ­گیرد قدرت بیشتری پیدا می کند چون خانه ­ها بیشتری را زیر ضرب و کنترل خود قرار می­­ دهد.

*مرکز بزرگ : 12 خانه که دقیق چسبیده به خانه­ های مرکزی ­اند در واقع یک مربع بزرگ که دورتا دور خانه­ های مرکزی وجود دارد را مرکز بزرگ می ­گویند.

(f3,f4,f5,f6,e6,d6,c6,c5,c4,c3,d3,e3)

*جناح شاه : نیمی از صفحه را که در طرف شاه قرار دارد جناح شاه می­ گوییم.

*جناح وزیر: نیمی از صفحه را که در طرف وزیر قرار دارد جناح وزیر می­ گوییم.

 

نام مهره های شطرنج

بازی شطرنج شامل 32 مهره است که به دو دسته سیاه و سفید تقسیم میشوند. این بدان معنی است که به دو بازیکن 16 مهره تعلق میگیرد. هشت عدد از این 16 مهره، سرباز یا پیاده می باشند. نام مهره های شطرنج نیز به شرح ذیل می باشند:

  • شاه (king) : مهره شاه به عنوان مهمترین مهره بازی شطرنج محسوب می شود. شما به هیچ عنوان نمی توانید این مهره را از روی صفحه بردارید. این مهره قادر به انجام یک حرکت می باشد. شاه شطرنج در خانه e8 و e1 قرار میگیرد.
چینش مهره ها در شطرنج
  • وزیر (Queen) : مهره وزیر قدرتمندترین مهره در صفحه شطرنج است. این مهره دارای قدرت مانور بیشتری نسبت به بقیه هست و ترکیب دو مهره رخ و فیل محسوب می شود. 

چیدمان مهره ها در شطرنج

  • پیاده یا سرباز (pawn): این مهره ها وظیفه سیستم تدافعی بازی را برعهده دارند. هر مهره پیاده به طور معمول یک حرکت رو به جلو دارد. 

چیدمان شطرنج و نحوه چنش مهره در شطرنج

  • رخ (Rook) : حرکت مهره رخ یا قلعه به صورت عمودی و افقی می باشد که دو مهره کناری در صفحه شطرنج هستند. این دو مهره نیز جزء مهره های پر قدرت در بازی شطرنج محسوب می شوند.

موقعیت رخ در شطرنج - آموزش چیدمان شطرنج

  • فیل (Bishop) : دو مهره فیل در کنار شاه و وزیر قرار دارند. یکی از این دو مهره بر روی مربع های مشکلی و دیگری بر روی مربع های سفید و به صورت مورب حرکت میکنند. 

طرز چینش مهره ها در شطرنج

  • اسب (Knight) : مهره اسب در شطرنج به عنوان مهره استراتژیک می شناسند. این مهره ها قادر به پرش از روی دیگر مهره ها هستند. حرکت مهره اسب به شکل “L” می باشد. 

چیدمان اصولی مهره ها در شطرنج

 

چیدمان شطرنج (چیدن مهره های شطرنج)

در آموزش قبلی با صفحه شطرنج و حرکت مهره ها در شطرنج آشنا شدید. در این بخش از آموزش های گام به گام شطرنج، چیدمان مهره های شطرنج (چیدمان شطرنج) را فرا خواهید گرفت. چیدن مهره های شطرنج و ترتیب مهره های شطرنج به این صورت است که :

جای مهره های شطرنج و ترتیب چیدمان شطرنج به طور مثال مهره های سفید در عرض های 1 و 2 و مهره های سیاه در عرض های 7 و 8 قرار می گیرند.

2 رخ در گوشه های صفحه شطرنج و کنار رخ ها، اسب ها قرار میگیرند و کنار اسب ها هم فیل ها جای می گیرند. وزیرها در خانه های همرنگ خود قرار می گیرند یعنی وزیر سفید در خانه ی سفید و وزیر سیاه هم در خانه ی سیاه قرار می گیرند و شاه هم در خانه ی آخر یعنی غیر همرنگ قرار می گیرد.

پیاده ها یا سربازها هم در جلوی هر مهره قرار می گیرند و محافظ هر مهره هستند.

با این ویدئو به صورت کامل با چیدمان شطرنج و ترتیب چیدن شطرنج آشنا خواهید شد:

نحوه چیدن مهره های شطرنج
عکس چیدن شطرنج

قانون دست به مهره شطرنج

 

یکی از اصول و قوانین شطرنج قانون دست به مهره می باشد؛ زمانی که نوبت حرکت با شماست:

 

1-   اگر به مهره ای دست زدید باید آن را حرکت دهید.

2-   تا زمانی که مهره در دست شماست هر جایی که بخواهید می توانید آن را بگذارید ولی به محض اینکه مهره را رها کردید حرکت شما تمام شده است و حق برداشت مجدد مهره را ندارید.

3-  اگر به مهره ی حریف دست زدید باید آن را با هر مهره ای می توانید بزنید مگر اینکه غیر ممکن باشد.

4-  اگر یکی از مهره هایتان بیفتد یا به هر دلیلی نامرتب باشد برای اینکه مهره را در جای خود قرار دهید باید از حریف اجازه بگیرید.

 

در پایان برای شما سایر آموزش های موجود در مقالات آموزشی باشگاه شطرنج ایران را محیا کرده ایم تا از آن ها نیز استفاده لازم را ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا