مقالات شطرنج

چگونگی انتقال شروع بازی به وسط بازی

وقتی که بیشتر سوار ها گسترش یافته و آماده نبرد فعال باشند، گشایش تقریباً تمام شده و وسط  بازی آغاز می شود. این نقطه از بازی است که شاید اداره کردنش از هر مرحله دیگری سخت تر  باشد. از طرفی به این خاطر که در هیچ جایی نوشته نشده است، و از طرف دیگر به این خاطر که اگر چه سوار ها آماده بازی هستند، ولی معمولاً هنوز با مهره های رقیب درگیری پیدا نکرده  اند. نظرهرکس باید بیشتراستراتژیکی باشد تا تاکتیکی،  دراین قسمت از بازی است که همیشه معلوم می شود آیا بازیکنان درکی از حرکاتی که در گسترش انجام داده اند می دانسته یا فقط داشته یک رشته حرکاتی را که حفظ کرده یا جایی خوانده انجام می داده . در این قسمت بازیکنان حتماً باید نقشه هایی برای آینده بکشند و یک استراتژی کلی تعیین کنند، انتخاب استراتژی درست کاملا مهم است. حتی می تواند خیلی مشکل باشد. ریشه های استراتژی مرحله انتقال به وسط بازی در گشایش قرار دارد. تفاوت بین استاد و یک بازیکن معمولی دراینجا خیلی زیاد از گشایش آشکار می گردد. در اینجا اغلب یک بازیکن معمولی که کاملاً گیج است و نمی داند با وضعیتی که درست کرده چه کاری باید کند، بی هدف یا حداقل بی نتیجه بازی می کند. برعکس استاد که نوع کلی استراتژای را که از ابتدای بازی شده حاصل می شود، می فهمد ومی داند که ویژگیهای وضعیتش چیست و به دنبال چه چیزهایی می گردد. هدف و نقشه اش را مطابق با نیازهایش طرح  می کند و زمینه ای برای یک شروع موفق در وسط بازی پی می ریزد.

با چه روشی یک بازیکن آماتور می تواند بازی خود را در مرحله بردن به وسط بازی بهتر نماید؟

کتاب هایی وجود دارند که در زمینه وسط بازی هستند که می تواند دراین مرحله کمک نمایند، و همچنین یک روش خیلی خوب برای بهتر کردن بازی آماتور در این مرحله، این است که چیزی را که استاد دراین مرحله به کار برده است مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. بازی هایی که در مسابقات رسمی برگزار می شوند بیشتراین تکنیک ها را نشان می دهند، امّا آن ها را باید با این هدف مورد بررسی قراردهد تا متوجه بشویم دقیقاً بعد از گشایش چه وضعیتی بوجود آمده است. مخصوصاً جالب تر است که در این مرحله از بازی های استاد را در مقابل آماتور مورد بررسی قرار بدهیم تا متوجه بشویم راهکار استاد در مقابل حرکت سریع و عجولانه آماتور چگونه است . با نقشه بازی کردن در مرحله بردن به وسط بازی قبل از هر چیز به متوجه شدن گشایش بازی ارتباط دارد برای مثال در یک بازی بازیکن سیاه متوجه است که وضعیت حاضر بعد از گشایش به او شانس هایی برای آغاز حمله ای به پیاده های مرکزی سفید می دهد. همچنان بازیکن سفید می داند که او باید از مرکزش محافظت نماید. و برای این منظور حتی بعضی از مواقع شاه خود را به مرکز صفحه می کشاند و مقاومتی قهرمانانه می کنند که حتی استادان دفاع از مرکز را در مقابل استاد بزرگ، نیز به فرد می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا