مقالات شطرنج

یک بازیکن آماتور برای تقویت بازی خود باید چه کاری انجام بدهد

گشایش بازی ( شروع بازی )

تقریباً می شود گفت که در گشایش بازی فرق محسوسی بین استاد و آماتور وجود ندارد ، زیرا هر دو ممکن است ادامه های تئوریک شبیه به هم بازی کنند . اما فرق های زیادی هست بین ازحفظ بازی کردن شاخه های شروع بازی و درک کردن آن ها ، از ابتدا بازی ، استاد ، هم از نظر استراتژیکی وهم ازنظر تاکتیکی ، درک می کند. که چرا این و آن حرکت را بازی می کند . ولی بازیکن آماتور، بیشتر شاخه ها را حفظ کرده و آن ها را بازی می کند . در این وضعیت ها ، به محض اولین تغییر از ادامه (( کتابی )) آماتور نقشه را از دست می دهد ، در حالی که استاد که درک دستی از حرکت ها دارد می تواند پیدا کند چگونه از اشتباه حریف استفاده کند. استاد اصولاً گشایش بازی را کاملاً مطابق با تئوری بازی می کند . ولی بعضی وقت ها از دستی از بهترین ادامه های تئوریک جلوگیری می کند تا بازی را از شاخه ای که به مساوی می رسد و با وضعیت هایی که دوست ندارد . ادامه ای که شاید با خصوصیات او جور نیست کنار بکشد ، و یا حتی این کار را برای گیج کردن حریفش بکند . به این شکل ، حرکت مشکوکی یا استاد بازی می کند وقتی که توسط یک آماتور بازی شود ، شاید در معنی کاملاً فرق داشته باشد. استاد انگیزه های دیگری نیز برای تغییر از یک ادامه تئوریک دارد . او بیشتر شاخه های گشایشی مخصوصی را بررسی می کند و شاید بتواند راه هایی برای بهبود آن پیدا کند. استاد که بازیکن قوی است، می تواند اشتباهات ریزی در بعضی از حرکات معمول بیابد.

پیدا کردن راه های بهبود آن چنان هم که فکرمی کنم مشکل نیست، زیرا مگر تئوری چیست؟

تئوری از دو قسمت تشکیل شده است:

اول : جمع کردن ادامه های بازی شده در تورنومنت ها و مسابقات توسط استادان و آماتورهای خوب به طریق آماری و

دوم : بررسی شاخه های گشایشی که در زمان کافی توسط همان بازیکنان ، قبل و یا حتی بعد از پایان مسابقات انجام شده باشد . تجزیه و تحلیل شیوه آخر با ارزش تر است . زیرا تحت تاثیر در زمان تنگی زمان که در مسابقات پیش می آید نیست. استادان بیش تر وقت ها ادامه های خاصی را از قبل بررسی می کنند و بعدا در اولین زمان از آن در مسابقه استفاده می کنند تا حریف هایی که آماده نیستند را غافلگیر کنند . افراد خبره گشایش بازی های شطرنج همه بازی هایی که درآن یک ادامه مخصوص از یک شاخه خاص انجام شده است و همچنین تمامی بررسی ها تئوریک موجود آن ادامه را، مورد تحلیل قرار می دهند و یک واحد تئوریک از آن پیدا می کنند. که اهمیت آن خیلی بیش تر از جمع آوری آماری است. به این دلیل که دربرگیرنده تفسیر و نتیجه گیری می باشد. استاد امکان دارد بتواند در این واحدهای تئوریک نیزاصطلاحاتی پیدا کند، اما این کار بسیار سخت تر است، زیرا این قسمت در گذشته توسط یک یا چند کاردان قبل از آن مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی بازیکن آماتور در جریان یک بازی از تئوری انحراف پیدا می کند معمولا به این دلیل است. که او با آن آشنا نیست یا نمی تواند آن را بخاطر بیاورد. در این وضعیت ها، حرکت هایی که او جایگزین حرکت تئوریک می کند . احتمالا ضعیف تر از آن است، یا ممکن است اشتباهی بزرگ باشد. به هر ترتیب حریف او احتمالاٌ می تواند سریعاً از آن اشتباه استفاده کند. زمانیکه بازیکن آماتور شروع بازی را درک نکند عاقبت بسیار بدی در وسط بازی دارد.

با چه روشی یک بازیکن آماتور می تواند تکنیک گشایشی اش را بهتر کند

بازیکن آماتور باید با بیش ترگشایش های اصلی شناخت داشته و مخصوصاً در سه یا چهار تا از آنها اطلاعات قابل توجهی داشته باشد. اگر می خواهید در مسابقات شرکت کنید باید که با گشایش ها و شروع بازی ها وشاخه هایی که امروز بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند آشنا باشید. امّا برای کسانیکه زمان زیادی را برای شطرنج نمی گذارند این کار غیر ممکن است که بتواند آشنایی درستی با شاخه های خاص گشایش های معروف پیدا کند. به همین خاطر، به نظر می رسد بهترین راه برای پیشرفت و مهارت در گشایش اینگونه است موضوعات و ایده هایی را که هر گشایش اصلی دارند را مورد بررسی قرار دهد . وهر گشایش را با توجه به ایده اصلی آن بازی کند، و همچنین باید به نیازهای تاکتیکی هر پوزیسیون (وضعیت) دقت کامل را داشت. بازیکن آماتور باید ایده های تمامی حرکت هایی را که یک گشایش مخصوص را بوجود می آورند درک کند و همچنین از هر نکته ای که باعث بوجود آمدن یک وضعیت خوب در جریان یا در انتهای مرحله گشایشی است، درک بهتری پیدا کند. ایده های اصلی گشایش ها را می توان در کتاب های شطرنج، مقالات شطرنج، مجله های شطرنج و بعضی از بازی های تفسیر شده پیدا کرد. برای یک بازیکن آماتور بسیار سودمند خواهد بود که بازی های بیشتری را در یک گشایش خاص انجام بدهد. با انجام دادن این کار او متوجه خواهد شد که باید روش آن گشایش بسط پیدا کند. مشکلات و قدرت های آن و بعضی از اتفاقاتی را که در حین آن بوجود می آیند چیست. همچنین بازیکن آماتور پیشرفته ای که در بعضی شاخه ها و یا گشایش ها مهارت یافته است می تواند همانند یک استاد تلاش کند که تئوری را اصلاح کند. بیش تر ممکن است که بتواند اشتباهات کوچکی را در مسابقه ها پیدا بکند تا در تجزیه و تحلیل ها امّا جدا از آموختن تئوری حرکت های هر شروع بازی مخصوص ، بازیکن آماتور باید همیشه جزئیات یک وضعیت خوب را در نظر داشته باشد و هر زمان که با گشایش های ناآشنا و با حرکت های غیر عادی در یک گشایش آشنا مواجه شد، تلاش کند. با بررسی و تجزیه تحلیل درست به وضعیت محکمی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا