مقالات شطرنج

آماده شدن برای مسابقات شطرنج

در این مقاله به توصیه هایی جهت آماده شدن برای مسابقات شطرنج می پردازیم.

برنامه عادی بسیاری از شرکت کنندگان در مسابقات آزاد، شامل خوابیدن تا آخرین لحظه ممکن و ماندن در رختخواب، دویدن به لابی هتل برای چک کردن قرعه کشی و گرفتن دونات مونده کمی قبل از شروع بازی و نشستن روی صندلی است. من همین استراتژی را برای سال ها با نتایج مختلف به کار بردم، تا اینکه فهمیدم برای اینکه از پس دو دور خسته کننده 4 تا 6 ساعته هر روز در مسابقات متداول آزاد آمریکا بر بیایم، نیاز به یک نوع آماده سازی دارم. قبل از گفتن روال گرم کردن، من به چند نکته درباره چگونگی آماده شدن برای بازی شطرنج اشاره می کنم  :

به خودتان وقت هشیار شدن بدهید

من در خیلی از مسابقات شرکت کردم که درست چند دقیقه قبل از شروع دور اول از خواب بیدار شده بودم، به همین خاطر خواب آلود و تلوتلو خوران خودم را به محل مسابقه رساندم و وقت ارزشمندم را از دست دادم. از آن بدتر، حدود 20 تا 30 دقیقه طول میکشد تا توانایی محاسبه ام را بدست بیاورم.

بهترین کار این است که حداقل 1 ساعت قبل از شروع بازی بیدار شوید که وقت کافی برای استحمام/ خوردن صبحانه و دست کم نیم ساعت زمان برای نرمش شطرنجی! داشته باشید. همچنین سعی کنید که به مقدار کافی بخوابید. من معمولاً  از این نصیحت پیروی نمی کنم، اما روزهایی که شب قبلش به جای شب زنده داری تا ساعت 3 صبح و بازی و خوشگذرانی، به موقع خوابیدم، عملکرد بسیار بهتری داشته ام.

از مصرف کافئین، قند زیاد و وعده های غذایی سنگین دوری کنید.

حداقل برای من استفاده از کافئین قبل از بازی بدترین کار ممکن است، در ابتدا برای مدتی وضعیت خوبی دارم، اما بعد از 3 ساعت و یا حرکت 30ام دچار افت شدید می شوم. اگر برای شروع روزتان حتماً به 1 لیوان قهوه نیاز دارید، بهتر است آن را در طول بازی و به مقدار کم بنوشید. در این صورت اثر کافئین بعد از پایان دور از بین میرود، نه بطور مثال حرکت 27 از واریانت سوشنیکوف.

همچنین در کل خوردن مقدار زیاد غذا قبل از مسابقه توصیه نمی شود. اگر تا به حال کمای غذا! را تجربه نکرده اید، نیمی از یک پیتزای بزرگ( یک دیس قورمه سبزی) را 15دقیقه قبل از بازی بخورید و ببینید نیم ساعت بعد چه حالی دارید.

روش من برای آماده شدن در شطرنج ( نرمش شطرنجی)

حالا قبل از اینکه شما را یاد نصیحت های مادرتان بیندازم، راجع به آماده شدن برای شطرنج توضیح می دهم. این تمرین ها مغز شما را برای محاسبه شاخه ها آماده می کند. از آنجا که شما تمام طول بازی را به محاسبه کردن می گذرانید، این تمرین ها به گرم شدن (مغز) شما کمک می کند. این کار مثل انجام حرکات کششی قبل از دو ماراتن است، که اتفاقاً قبل از مسابقه شطرنج باعث آرامش شما می شود.

این تمرین ها حدود 30 دقیقه طول می کشد، از وقتی که شروع به انجام آن ها کردم پیشرفت قابل ملاحظه ای در نتایج مسابقاتم داشتم. خصوصاً مسابقاتی که صبح زود برگزار می شود.

با 10 تا 15 دقیقه تمرین تجسمی شروع کنید. این تمرین ها شما را برای محاسبات آماده می کند. برای این تمرین از صفحه شطرنج استفاده نکنید، چون کاملاً بر خلاف هدف ما از انجام آن است. در اولین تمرین شما باید یک خانه انتخاب کنید، سپس بدون نگاه کردن به صفحه شطرنج، رنگ خانه را بگویید. میتوانید با کمک کسی دیگر این کار را بکنید، این گونه که از وی بخواهید خانه های مختلف را نام ببرد، مثل c4 یا d1 و شما بگویید که رنگ خانه سفید است یا سیاه. یا میتوانید این تمرین را تنهایی به این صورت انجام دهید، اسم 10 خانه را روی کاغذ بنویسید و سپس رنگ هر خانه را جلو آن بنویسید، بعد میتوانید پاسخ هایتان را با 1 صفحه شطرنج بسنجید تا ببینید چطور جواب داده اید. شاید به نظر احمقانه بیاید، اما به شما قول میدهم که جواب میدهد.

بعد از حدود 5 دقیقه یا زمانی که پاسختان به تمام خانه ها صحیح بود، تمرین دوم که کمی هم سخت تر است را شروع کنید. به دلخواه 1 خانه انتخاب کنید، سپس فرض کنید یک اسب در آن قرار دارد، حالا تمام خانه هایی که میتوانید اسب را به آن منتقل کنید نام ببرید. در قدم بعد 2خانه انتخاب کنید، برای مثال a1 و d1 ، و سعی کنید سریعترین راهی که اسب می تواند از یک خانه به دیگری برود را انتخاب کنید. در وضعیت گفته شده جواب a1-c2-e3-d1 است . این کار را برای حدود 5  دقیقه انجام دهید.

حالا برای انجام مهمترین تمرین آماده شده ایم : حل مسائل تاکتیکی. کتاب تاکتیک هایتان را بردارید ، هر بازیکن شطرنجی که قصد پیشرفت دارد باید این کتاب را داشته باشد، و 15 دقیقه را به حل مسائل آن بپردازید. این تمرین نه تنها شما را برای محاسبات طی بازی آماده میکند، بلکه شاید باعث خلاقیت شما در طی مسابقه شود.

این برنامه من برای آماده شدن برای یک بازی شطرنج بود. اگر چه ساده است، اما جواب می دهد.

برگرفته از هیئت شطرنج تهران

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

​​​​​​​خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا