مقالات شطرنج

تقویت حافظه ی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

روش های تقویت حافظه ی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری از طریق آموزش شطرنج

 

– سعی کنید در مورد نقاط قوت و ضعف کودکتان با او حرف بزنید. به عنوان والدین، خواسته ی شما این است که کودک خود را با هر روشی که می توانید حمایت و پشیبانی کنید. آگاه بودن کودک از توانمندی ها و ناتوانی ها، از نقاط قوت و ضعفی که در خود دارد می تواند تغییر چشم گیری ایجاد کند.

به عنوان مثال، گاهی والدین و معلم ها از کودکی که در حافظه ی کلامی ضعیف عمل می کند، می خواهند که نکاتی که می شنود را بارها و بارها تکرار کنند. انجام این کار برای کودکی که حافظه ی شنیداری و کلامی ضعیفی دارد بسیار مشکل خواهد بود.

 

راه حل بهتر و ساده تر می تواند این باشد که از توانایی کودک در حافظه ی بصری و بینایی استفاده کنیم و تکالیفی را به او واگذار کنیم که با این توانایی بتواند به خوبی از عهده ی انجام دادن آن بر بیاید.

 

در آموزش کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، اولین قدم شناخت مشکلات و توانمندی های مخصوص کودک است. بعد از این کار، شما می توانید برای بهتر شدن فرایند یادگیری کودک تان، از تکالیف و تمرین هایی استفاده کنید که در محدوده ی توانمندی های او قرار بگیرد. پس سعی کنید در روش آموزش کودک خود بر توانایی هایی که کودک در زمینه ی پردازش اطلاعات دارد تأکید کنید.

برای کودکی که حافظه ی بصری، فضایی قوی و کارآمدی دارد، معمولاً استفاده ی از تصاویر، نمودارها و مثال های بصری بهترین روش آموزش است. این یعنی تأکید بر نقاط قوت کودک برای حل مسئله و یادگیری بهتر و لذت بخش تر.

 

– به دنبال روش هایی برای جبران نقاط ضعف کودک خود باشید. یکی از بهترین روش ها برای جبران نقص عملکرد حافظه، تقسیم بندی اطلاعات و تکالیف و تبدیل آن به بخش های کوچک تر و ساده تر است. این کار به جای گذاری بهتر اطلاعات در حافظه کمک می کند. برای شروع آموزش به کودک خود، از دستورالعمل های ساده، قابل فهم، کوتاه و کم استفاده کنید.

 

– از روش های دیگر تقویت حافظه مثل نوارهای صوتی و یادداشت کردن مطالب استفاده کنید. اگر حافظه ی شنیداری کودک تان ضعیف است، برای انجام دادن کارهای مهم و تکالیف پیچیده بر استفاده ی از حافظه ی شنیداری تأکید نکنید. بهترین راه این است که با درگیر کردن حافظه ی بصری کودک خود کارها را پیش ببرید. به جای استفاده از دستورالعمل های شفاهی، نکات و مطالب مهم را روی یک مقوا یادداشت کنید و جایی بگذارید که در دیدرس کودک تان قرار بگیرد.

 

– کودک خود را تقویت کنید. با کمک معلم مدرسه سعی کنید آگاهی کودک خود را در مورد نحوه ی عملکرد حافظه افزایش دهید. اجازه دهید کودک شما به خوبی بداند که در چه زمینه هایی می تواند موفق عمل کند و در کدام زمینه ها کمی مشکل دارد. می توانید کودک خود را برای تمام نکات مثبتی و مهارت هایی که دارد تشویق کنید. بعد از این می توانید از کودک خود دقیقا سوال کنید که برای درست انجام دادن این کار یا تکلیف از چه روشی استفاده کرده است:

“آیا توی ذهنت به عکس یا تصویر خاصی فکر کردی؟ آیا این رو بارها و بارها برای خودت تکرار کردی و …”

اگر عاملی که به کودک کمک کرده است تا در یک موقعیت درست عمل کند شناسایی شد، آن را به کودک خود یادآوری کنید و به او توضیح دهید که چگونه می تواند در سایر موقعیت های مشابه نیز از این روش استفاده کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. افزایش آگاهی کودک در مورد روش هایی که می تواند به بهبود عملکرد حافظه اش کمک کند می تواند عامل مهمی در جبران نقاط ضعف عملکردی باشد. اگر کودک هیچ وقت متوجه نباشد که چه عاملی و چه روش هایی می توانند کمکش کنند نمی تواند در موقعیت های مشابه بعدی از آن ها استفاده کند.

 

– از نحوه ی عملکرد حافظه ی کودک تان، به عنوان یک نور افکن برای انتخاب بهترین روش برنامه ریزی عملکردی استفاده کنید. به کودک خود آموزش دهید تا برای انجام دادن تکالیف و وظایف خود، از روش های متکی بر نقاط قوت و توانمندی های خودش استفاده کند. سعی کنید تا حد امکان تمرکز و توجه به کاستی ها و ضعف های کودک خود را از بین ببرید.

 

– از روش های تمرین عملکرد حافظه استفاده کنید. مدت ها قبل روانشناسان و متخصصان تصور می کردند که قابلیت های حافظه همیشه یکسان و ثابت و تغییر ناپذیر باقی می مانند. اما امروزه همه ی متخصصان در زمینهی تقویت عملکرد حافظه معتقدند که می توان با تمرین و تکرار مداوم، عملکرد و توانمندی حافظه ی افراد را بهبود بخشید.

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا