قهرمانان شطرنج جهان

بوریس اسپاسکی – دهمین قهرمان رسمی جهان

دهمین قهرمان رسمی جهان بوریس اسپاسکی

 

اسپاسکی در سی ژانویه 1930 در لنینگراد به دنیا آمد. در سنین کودکی از اون به عنوان نابغه شطرنج نام می بردند.

زندگی نامه:

 وی اولین بار در سال 1947 در 10 سالگی توجه گسترده ای را به خود جلب کرد ، زمانی که در یک مسابقه همزمان در لنینگراد میخائیل بوتوینیک قهرمان شوروی را شکست داد. مربی اولیه اسپاسکی ولادیمیر زاک ، استاد و مربی محترم بود. در دوران جوانی ، از سن 10 سالگی ، اسپاسکی اغلب روزی چندین ساعت با مربیان سطح عالی شطرنج کار می کرد. وی رکوردهایی را به عنوان جوانترین بازیکن شوروی برای دستیابی به رده دسته اول (سن 10 سالگی) ، درجه نامزدی استاد (سن 11 سالگی) و رتبه استاد شوروی (15 سالگی) ثبت کرد. در سال 1952 ، در سن 15 سالگی ، اسپاسکی در نیمه نهایی قهرمانی اتحاد جماهیر شوروی در ریگا 50 درصد امتیازات را به دست آورد و در همان سال در مسابقات قهرمانی لنینگراد مقام دوم را کسب کرد و مورد تحسین بسیار بوتوینیک قرار گرفت.

زندگی شخصی

بوریس سه بار ازدواج کرده است. همسر اول او (1959–1961) نادزدا کنستانتینوونا لاتینتسوا بود. آنها با هم یک دختر دارند ، تاتیانا (متولد 1960). همسر دوم او لاریسا زاخاروونا سولوویوا بود. او پسری به نام واسیلی سولوویوف-اسپاسکی (متولد 1967) به دنیا آورد. ازدواج سوم وی ، در سال 1975 در فرانسه ، با مارینا یوریوونا شوچرباچووا ، نوه ژنرال جنگ روسیه و یک فعال جنبش سفید دیمیتری شچرباچف ​​بود. آنها یک پسر دارند ، بوریس اسپاسکی جونیور (متولد 1980)

 

حرفه

به عنوان آماری که شامل تمام بازیهای دوران حرفه ای وی ، بیشترین بازی اسپاسکی با بازی های سفید و سیاه شامل دفاع سیسیلی و روی لوپز بود.

اسپاسکی توانست شش قهرمان جهان (نه لزوماً در زمان سلطنت آنها): واسیلی اسمیسلوف ، میخائیل تال ، تیگران پطروسیان ، بابی فیشر ، آناتولی کارپوف و گری کاسپاروف را حداقل دو بار شکست بدهد.

اسپاسکی اولین بازی خود را در سال 1953 در سن 16 سالگی در بخارست ، رومانی انجام داد و در آن مسابقات چهارم شد. الکساندر تولوش مربی او در این مسابقات قهرمان شد. او در بخارست واسیلی اسمیسلوف را شکست داد . در همان سال ، اسپاسکی از سوی FIDE در کنگره خود در شافهاوزن  سوئیس عنوان استاد بین المللی را دریافت کرد. در سال1955 ، وی در مسابقات قهرمانی شطرنج نوجوانان جهان که در آنتورپ بلژیک برگزار شد ، پیروز شد و عنوان قهرمانی جوانان جهان را بدست آورد.

اسپاسکی به مسابقات نامزدهای 1956 ، که در آمستردام برگزار شد ، جواز حضور یافت و به طور خودکار عنوان استاد بزرگ را به دست آورد

بوریس اسپاسکی - دهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان

اسپاسکی در سال 1956

نتایج ناهموار

پس از آن اسپاسکی در مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان دچار افت شد و موفق به صعود به دو اینترزونال بعدی (1958 و 1962) نشد ، این پیش شرط کسب حق بازی در مسابقات قهرمانی جهان است. این بحران مصادف بود با سه سال سخت ازدواج اول او بود.

اسپاسکی تصمیم به تغییر مربیان گرفت ، از مهاجم ناپایدار الکساندر تولوش گرفته تا استراتژیست آرامتر ایگور بونداروسکی. این موضوع کلید احیای مجدد او را ثابت کرد.

او در بیست و نهمین دوره قهرمانی اتحاد جماهیر شوروی در باکو 1961 توانست اولین عنوان قهرمانی شوروی را بدست آورد

و در سال ۱۹۶۹ تیگران پتروسیان را با ۶ برد و ۴ باخت و ۱۳ تساوی شکست داد و توانست دهمین قهرمان جهان  بشود. سلطنت اسپاسکی به عنوان قهرمان جهان سه سال طول کشید ، زیرا او در سال 1972 در مسابقات جهانی شطرنج 1972 ، به فیشر از ایالات متحده باخت ،که در بین مردم معروف به مسابقه قرن است. این مسابقه در ریکیاویک ، ایسلند ، در اوج جنگ سرد برگزار شد و در نتیجه به عنوان نمادی از تقابل سیاسی بین دو ابرقدرت شناخته شد. اسپاسکی بسیاری از خواسته های فیشر را برآورده کرد ، از جمله انتقال بازی سوم به اتاق کناری. مسابقات جهانی فیشر و اسپاسکی بیشترین مسابقه شطرنج در طول تاریخ بود ، زیرا رسانه های اصلی در سراسر جهان این مسابقه را پوشش می دادند. وزیر امور خارجه هنری كیسینجر با فیشر صحبت كرد و از وی خواست كه این مسابقه را انجام دهد .

بوریس اسپاسکی - دهمین قهرمان رسمی جهان

در سالهای بعد ، اسپاسکی تمایلی نشان نداد که کاملاً خود را وقف شطرنج کند. در سال 1976 ، اسپاسکی به همراه همسر سوم خود به فرانسه مهاجرت کرد. او در سال 1978 شهروند فرانسه شد و در المپیادهای شطرنج برای فرانسه شرکت کرد. اسپاسکی بعداً با همسرش در مودون نزدیک پاریس زندگی کرد

در اول اکتبر 2006 ، اسپاسکی هنگام سخنرانی شطرنج در سانفرانسیسکو دچار سکته مغزی جزئی شد.

در 23 سپتامبر 2010 ، ChessBase گزارش داد كه اسپاسكی دچار سكته مغزی جدی تری شده است و در نتیجه او را از ناحیه سمت چپ فلج كرده است.پس از آن وی برای یک دوره طولانی توانبخشی به فرانسه بازگشت.

در 16 آگوست 2012 ، اسپاسکی فرانسه را ترک کرد تا به روسیه بازگردد  و اکنون در یک آپارتمان در مسکو زندگی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا