قهرمانان شطرنج جهان

علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا جوان ایرانی اهل شهرستان آمل در استان مازندران است که از 8 سالگی شطرنج را شروع کرد و در شطرنج ایران بسیار خوش درخشید. علیرضا نه در ایران بلکه در تمام جهان رکوردهایی را به‌ دست آورد. علیرضا فیروزجا در پانزده سالگی قهرمان شطرنج ایران شد و به درجه استاد بزرگی شطرنج دست پیدا کرد و در شانزده سالگی به یکی از جوان‌ترین بازیکنانی تبدیل شد که به ریتینگ 2800 دست پیدا کرده است. این رتبه درجه بالایی در شطرنج به حساب می‌آید.

البته در حال حاضر این بازیکن دارای ریتینگ 2094 هست که در بین شطرنج‌بازان تاریخ ایران با توجه به سن کم او بسیار نادر و جالب توجه و مهم است.

امروز (یعنی سال 1402) علیرضا فیروزجا دارای ریتینگ 2094 است که بالاترین ریتینگ شطرنج ایران در سایت معتبر لیچس است. هیچ شطرنج‌بازی در حال حاضر این رتبه را نتوانسته در این سایت کسب کند و این خود یکی از بزرگترین دستاوردها و نتایج مطلوب این بازیکن بزرگ است که هنوز در 19 سالگی خود قرار دارد.

فیروزجا در کودکی
علیرضا فیروزجا را می‌توان پرافتخارترین شطرنج‌باز ایرانی به شمار آورد

جریان تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا

اما همه این‌ها به کنار، بیشترین اخبار درباره فیروزجا مربوط به تصمیم بحث‌برانگیزش در ترک ایران است. او پس از کسب مقام قهرمانی در ایران و شروع به رشد در بین بازیکنان حال حاضر شطرنج ایران، تصمیم گرفت از ایران به فرانسه مهاجرت کند و با پرچم این کشور در مسابقات به‌ عنوان یک شطرنج‌باز فرانسوی حاضر شود.

علیرضا فیروزجا در دسامبر 2019 یعنی تقریباً در شانزده سالگی همراه خانواده‌اش به فرانسه مهاجرت کرد. با وجودی که این شطرنج‌باز 16 ساله در آن زمان یکی از بزرگترین شطرنج‌بازان جهان بود نمی‌توان سن او را در نظر نگرفت. به طور یقین علیرضا در این زمان، خود تصمیم‌گیرنده قطعی و تنها برنامه‌ریز زندگی‌اش نبوده است. مشخصاً در این تصمیم تنها علیرضا تأثیرگذار نبود و خانواده او هم مؤثر بودند.

فیروزجا
فیروزجا بیشتر به خاطر ممنوعیت مسابقه با اسرائیل، ایران را ترک کرد.

البته خود علیرضا در مصاحبه‌های بعدی خود داشتن امکان پیشرفت بیشتر در فرانسه و آزاد بودن در موضوع مسابقه با اسرئیل را به عنوان دلایل کارش در مهاجرت به فرانسه عنوان کرد.

رتبه‌ها و قهرمانی‌های علیرضا فیروزجا

فیروزجا در سال 2016 در سیزده سالگی به درجه استاد بین‌المللی رسید. دو سال بعد تقریباً، فیده (فدراسیون بین‌المللی شطرنج) به علیرضا درجه استاد بزرگی داد. علیرضا در 2018 در همدان در رویداد قهرمانی آسیا قهرمان شد.

در المپیاد جهانی شطرنج جوانان زیر ۱۶ سال در سال 2018 در بخش انفرادی مدال طلا را به‌دست آورد. فیروزجا در سال 2019 در سی‌وچهارمین دورهٔ مسابقات آزاد ریکیاویک ایسلند به مقام دوم رسید. اما در سال 2019 او یک قهرمانی هم در مسابقات شطرنج سریع و رعدآسا فرانسه داشت.

او در اواخر سال 2019 میلادی در به دور سوم جام جهانی شطرنج راه یافت که این بزرگترین موفقیت یک شطرنج باز ایرانی در تاریخ شطرنج ایران تا اینجاست. البته علیرضا در این سال یک بار دیگر قهرمان شطرنج ایران شده بود. مقامی که آخرین قهرمانی او در ایران بود.

دقیقا در همان زمانی که فیروزجا اعلام کرد دیگه با پرچم ایران به مسابقه شطرنج نمی‌رود در مسابقات قهرمانی شطرنج سریع جهان که در مسکو برگزار می‌شد شرکت کرد که قهرمان شد. ولی این بار با پرچم فیده در مسابقات شرکت کرده بود. این متعلق به زمانی است که هنوز به تیم شطرنج فرانسه ملحق نشده بود.

در سال بعد یعنی سال 2020 فیروزجا اولین شطرنج‌باز ایرانی شد که در رده استاد بزرگان مسابقات تاتااستیل هلند شرکت کرد و به مقام نهم رسید.

فیروزجا اولین شطرنج‌باز ایرانی بود که به دور سوم جام جهانی شطرنج رفت

علیرضا همچنین در جام بنتر بلیتس شطرنج رعدآسا (Chess24 Banter Blitz Cup) که اینترنتی برگزار می‌شد در برابر ماگنوس کارلسن در برابر 30 هزار تماشاگر آنلاین به پیروزی رسید و جایزه قهرمانی را که 14 هزار دلار بود کسب کرد.

در کل علیرضا فیروزجا در مسابقات بسیار زیادی شرکت کرده و رتبه‌های بسیار متفاوتی کسب کرده است. او در ایران و در سنین نوجوانی رکوردهایی از خود به جا گذاشت که پیش از او متعلق به استادان بزرگ شطرنج ایران از جمله احسان قائم مقامی و پرهام مقصودلو بود.

فیروزجا مدتی در سال 2022 از مسابقات دور بود و دلیلش را اعلام نکرد ولی پس از مدتی وقتی در سال 2023 به مسابقات برگشت چندین شکست و عدم موفقیت را در کارنامه‌اش ثبت کرد.

درآمد علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا هم به عنوان یک استاد بزرگ شطرنج و ورزشکار حرفه‌ای درآمدی متفاوت از دیگران دارد. این بازیکن که تازه به 20 سالگی خود وارد می‌شود بیشتر از 358 هزار دلار در سال 2021 از مسابقات به‌دست آورده است. این تنها منبع درآمد علیرضا نیست. بلکه او در سال 2023 اعلام کرده که قصد دارد وارد دنیای مد شود.

علیرضا فیروزجا و مدلینگ
فیروزجا در سال 2023 اعلام کرد که قصد ورود به دنیای مد و فشن را دارد.

البته مشخص نکرده که در این عرصه می‌خواهد چه‌کار کند ولی با توجه به پوشیدن کفش‌ها و لباس‌های مختلف و عجیب و گران‌قیمت از برندهای معتبر به نظر می‌آید وی تصمیم به ورود به عرصه مدلینگ گرفته است.

آینده علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا تا کنون سعی داشته یک شطرنج‌باز بدون حاشیه باشد و خود را از حواشی دور نگه دارد. گرچه که برخی تصمیم‌های وی مانند تغییر تابعیت و اشتغال به مدلینگ باعث عکس‌العمل‌های مختلف در بین هواردارانش شد اما او به هیچ وجه با پاسخ‌گویی به این عکس‌العمل‌ها خود را درگیر حاشیه نکرده است.

وی نشان داده است که قصد دارد زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را از هم جدا کند و در گرفتن تصمیمات مهمش به تابوها و ممنوعیت‌ها یا افکار عمومی کاری ندارد. با این وصف دلایل زیادی وجودی دارد که بتوان با آن‌ها علیرضا را جزو بهترین بازیکنان تاریخ شطرنج در سال‌های آتی به‌ شمار آورد. شطرنج‌بازی که برای رشد و قهرمانی سال‌های زیادی را پیش رو دارد.

اکنون بازی از شاهکار شطرنجی علیرضا فیروزجا و آنیش گیری را در دور دوم مسابقات سینکفیلد کاپ 2023 را ببینید:

‫3 دیدگاه ها

  1. درود بی پایان به استاد بزرگ و نابغه خوشفکر جناب فیروزجای عزیز، بهترین ها رو برات آرزومندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا