اخبار شطرنج

میزبانی عجیب فدراسیون شطرنج برای مسابقات انفرادی آسیا

به گزارش خبرنگار مهر ، در جلسه کنفدراسیون شطرنج آسیا که دو هفته پیش و در جریان مسابقات المپیاد جهانی به میزبانی باتومی گرجستان برگزار شد، میزبانی رقابت های انفرادی آسیا در سال ۲۰۱۹ میلادی به ایران داده شد. البته هنوز زمان دقیق این رقابت ها مشخص نیست اما طبق توافقی که مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج با محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان داشته، قرار است بهمن ماه و همزمان با ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی این رقابت ها در اصفهان برگزار شود. 

در واقع ایران در اولین هفته های سال میلادی ۲۰۱۹ میزبان مسابقات انفرادی قهرمانی آسیا خواهد بود در حالیکه این رقابت ها در سال جاری میلادی (۲۰۱۸) آذرماه و در فیلیپین برگزار می شود. در واقع ایران به فاصله دوماه از برگزاری رقابت های قهرمانی انفرادی آسیا، برگزارکننده دوباره این مسابقات خواهد بود و همین موضوع می تواند بر کیفیت برگزاری مسابقات به لحاظ حضور شرکت کنندگان تاثیر بگذارد. 

مهرداد پهلوان زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: هدف ما این است که برای گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با ایام دهه فجر میزبان مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا باشیم. رایزنی های ابتدایی را هم در این زمینه با فدراسیون آسیایی شطرنج داشته ایم و با استاندار اصفهان هم به توافقاتی رسیده ایم. البته هنوز جلسات تکمیلی برگزار نشده اما بازه زمانی پیشنهادی برای این میزبانی، بهمن ماه و ایام دهه فجر است. 

وی با یادآوری اینکه رقابت های انفرادی آسیا در سال جاری میلادی هنوز برگزار نشده است، به برگزاری این دوره رقابت ها در آذرماه اشاره کرد و ادامه داد: فیلیپین میزبان مسابقات امسال است که با تاخیر چندماهه برگزار می شود. قرار نبود رقابت های امسال در این زمان برگزار شود اما بنا به دلایلی به تاخیر افتاد. اینکه ما قصد داریم، بهمن ماه میزبان مسابقات باشیم با موافقت فدراسیون آسیایی انجام شده است. تقریبا در زمانی که باید، مسابقات را برگزار می کنیم. فاصله کمِ میزبانی ایران نسبت به مسابقات فیلیپین به خاطر تاخیر در رقابت های امسال است نه زمان پیشنهادیِ ما. 

رئیس فدراسیون شطرنج در مورد اینکه «این فاصله کم بر کیفیت برگزاری مسابقات و حضور شرکت کنندگان تاثیری نخواهد داشت؟» گفت: بعید می دانم چنین اتفاقی بیافتد. رقابت های انفرادی آسیا حکمِ انتخابی جهان را دارد. در پایان این مسابقات ۴ نفر در بخش مردان و یک نفر در بخش بانوان سهمیه مسابقات جهانی را می گیرند. 

پهلوان زاده تاکید کرد: توزیع سهمیه جهانی، هم برای مسابقات ۲۰۱۸ و هم برای مسابقات ۲۰۱۹ انجام می شود. یعنی در مجموع این دو رویداد ۱۰ سهمیه برای مسابقات جهانی توزیع خواهد شد. قاعدتا همین مسئله، باعث می شود تا شطرنجبازان با قدرت در مسابقات فیلیپین و ایران شرکت داشته باشند. 

وی در مورد جایزه نقدی مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا نیز گفت: ۵۰ هزار دلار جایزه نقدی مسابقات است که باید توسط ایران به عنوان میزبان مسابقات تامین شود. این رقم به بهترین شرکت کنندگان در هر دو بخش مردان و زنان پرداخت می شود. 

«ایران بابت میزبانی مسابقات زنان جهان که دو سال پیش برگزار شد، با بدهی سنگینی مواجه شد و همچنان هم به فیده بدهکار است. برای مسابقات انفرادی آسیا به لحاظ مالی مشکلی نخواهید داشت؟» رئیس فدراسیون شطرنج در پاسخ به این پرسش گفت: نه؛ ان شاءالله که مشکلی پیش نمی آید. با استاندار اصفهان صحبت داشته ایم. با کمک مقامات استانی هزینه های لازم برای میزبانی به موقع و به اندازه تامین خواهد شد. 

پهلوان زاده در پایان در مورد اینکه «گفته می شود فیده بخش باقی مانده بدهی ایران را بخشیده است. چقدر روی صحبت های مطرح در این زمینه می توانید حساب کنید؟» گفت: رئیس فیده این قول را به ما داده که بخش باقی مانده بدهی را دریافت نکند. امیدوارم روی قولشان هم بمانند. 

 

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا