با آموزش دام در شطرنج میتوانید نحوه بکارگیری آنها را بدانید. به خاطر داشته باشید که هنگام به کارگیری دامهای شطرنج، سطح رقیبتان را حتماً در نظر بگیرید. اگر فکر میکنید حریف شما سطح بالایی ندارد و کم تجربه است، احتمال آنکه در دام شما بیفتد زیاد است.
اما اگر حریف شما قدر است، شاید استفاده از برخی حیلههای شطرنجی مناسب نباشد. اگر از سطح حریفتان کاملا بیخبر هستید و میخواهید حیلههای شطرنج را در بازی خود به کار ببندید، بهتر است از تلهها و دامهای با ریسک کمتر استفاده کنید تا اگر حریفتان قوی از آب درامد، بازی را از دست ندهید. در ادامه به معرفی و آموزش کامل بهترین تلههای شطرنج میپردازیم.
آشنایی با بهترین تلههای شطرنج (حیله های شطرنج)
همانطور که گفته شد برای پیروزی در شطرنج راه های بسیاری است، که پیشنهاد ما به شما استفاده از حیلهها و تلههای شطرنج است. این تلهها شامل 15 دام برتر شطرنج هستند که جزء بهترین تلههای شطرنج محسوب میشوند. اکنون به بررسی هر یک از حیله های شطرنج می پردازیم و با آنها آشنا می شویم:
- مات احمقانه
- تله شطرنج روی لوپز ( دام شروع بازی شطرنج )
- دام لگال ( دام شروع بازی شطرنج )
- حیله شطرنج کمبریج اسپرینگز ( دام شروع بازی شطرنج )
- دام لاسکر
- دام قلاب ماهیگیری
- دام مارشال
- حیله شطرنج تاراش
- دام مورتیمر
- تله شطرنج وورزبرگر
- دام شیلینگ بلَکبِرن ( دام شروع بازی شطرنج )
- تله شطرنج روبینشتاین ( دام شروع بازی شطرنج )
- دام سیبری
- دام فاجارویچ ( دام شروع بازی شطرنج )
- دام گامبی انگلیسی (دام شروع بازی شطرنج گامبی انگلوند)
1. مات احمقانه
مات احمقانه یکی از سریعترین و معروفترین ماتهای شطرنج و بهترین حیله های شطرنج است که می توان آن را در دو حرکت اجرا کرد. این تله که جزء بهترین تلههای شطرنج محسوب میشود، به قدری واضح است که نام “احمقانه” را به آن نسبت دادهاند. اگر بازیکن دقت نکند، ممکن است در این تله سقوط کند و بازی را در چهار حرکت از دست بدهد.
حرکاتی که به این دام منتهی میشوند به شکل زیر است:
1. f3 e5
2. g4 Qh4#
مات ناپلئونی نیز یکی دیگر از بهترین دام های شطرنج است که پیشرفتهتر از مات احمقانه است و اگر حریف شما، دفاع آن را نداند، میتوانید او را در چهار حرکت مات کنید. این دام با وجود شهرت بالا، بسیاری از نوآموزان را اسیر خود میکند.
اگر میخواهید این مات سریع را یاد بگیرید به مقاله آموزش مات ناپلئونی مراجعه نمایید.
۲. تله شطرنج روی لوپز ( دام شروع بازی شطرنج )
این تله، یک حیله شطرنج بسیار زیرکانه در گشایش روی لوپز است که در آن طمع سفید برای یک پیاده، موجب از دست رفتن فیلش میشود:
1. e4 e5
2. Nf3 Nc6
3. Bb5 a6
4. Ba4 d6
5. d4 b5
6. Bb3 Nxd4
با اینکه سفید موقتا یک پیاده از دست داده است، اما پوزیسیون برابر است و سغید نباید برای پس گرفتن پیادهاش عجله کند. اما سفید با بیدقتی در یک دام ویرانگر میفتد:
7. Nxd4 exd4
8. Qxd4 c5
9. Qd5 Be6
10. Qc6+ Bd7
11. Qd5 c4
سفید مجبور میشود برای دفاع از وزیرش، فیل خود را به سیاه تقدیم کند.
۳. حیله شطرنج مات لگال ( دام شروع بازی شطرنج )
مات لگال یکی از بهترین تلههای شطرنج است. این دام با گشایش ایتالیایی طبق حرکات زیر آغاز میشود:
1. e4 e5
2. Nf3 Nc6
3. Bc4 …
تا به اینجا هر دو طرف گشایش خوبی را داشته و حرکات استانداردی انجام دادهاند. در ادامه داریم:
3. … d6?!
این حرکت سیاه کمی مشکوک است چرا که مرکز سیاه را تقویت میکند اما او را از گسترش مهرههای دیگر خود نظیر فیلها عقب میاندازد.
4. Nc3 Bg4
5. h3 …
همچنان هر دو طرف ثبات پوزیسیونی خود را حفظ کردهاند. اما در ادامه سیاه یک اشتباه میکند که حداقل منجر به از دست رفتن یک پیادهاش خواهد شد:
5. … Bh5?
شاید اشتباه سیاه در نگاه اول معلوم نباشد اما با کمی دقت به حرکت فوقالعاده زیر پی میبریم:
6. Nxe5! …
آیا این واقعا یک حرکت خوب است؟؟ این حرکت باعث از دست رفتن وزیر سفید در ازای یک پیاده میشود!! بله درسته، این حرکت باعث میشود سفید از نظر قوا به شدت عقب بیفتد اما ما به عنوان یک شطرنجباز حرفهای باید هدف نهایی بازی (یعنی مات کردن) را در نظر داشته باشیم. سفید با این حرکت زیبا، وزیر خود را قربانی میکند تا حریف خود را در دو حرکت بعد کیش و مات کرده و بازی را از آن خود کند:
6. … Bxd1??
7. Bxf7+ Ke7
8. Nd5#
اما چرا گفتیم حرکت 5. … Bh5?، حداقل منجر به از دست رفتن یک پیاده سیاه خواهد شد؟ در اینجا که سیاه کیش و مات شد! باید بدانیم که گرفتن وزیر سفید با وجود اینکه بسیار هوسانگیز است، حرکت درست نیست! در ادامه بهترین حرکات برای سیاه از حرکت ششم آمده است:
6. Nxe5 Nxe5
7. Qxh5 …
شاید از خود بپرسید آیا فیل سفید در (c4) بیدفاع نیست؟ پاسخ “بله” است اما… اگر سیاه فیل سفید را بگیرد، سفید میتواند با بکارگیری یکی از مهمترین تکنیکها در شطرنج به نام حمله دوگانه سوار از دست رفته خود را جبران کند:
7. … Nxc4
8. Qb5+
اگر میخواهید این تاکتیک مهم را یاد گرفته و از آن در بازیهایتان بهره ببرید، مقاله آموزش حمله دوگانه را بخوانید.
۴. دام شروع بازی شطرنج کمبریج اسپرینگز
دام شروع بازی شطرنج کمبریج اسپرینگز یک تله شروع بازی شطرنج در گشایش گامبی وزیر (پذیرفته نشده) میباشد و در شاخه دفاع کمبریج اسپرینگز رخ میدهد، به همین دلیل است که آن را دام شروع بازی کمبریج اسپرینگز مینامند. در ادامه این تله شروع بازی شطرنج را بررسی میکنیم:
1. d4 d5
2. c4 e6
تا به اینجا گشایش گامبی وزیر پذیرفته نشده را داریم و برای هر دو طرف بازی کاملا استاندارد پیش رفته است.
3. Nc3 Nf6
4. Bg5 Nd7
5. cxd5 exd5
در اینجاست که سفید در طمع گرفتن یک پیاده، به دامی خطرناک میافتد. سفید با این فکر که اسب سیاه آچمز نسبی به وزیر سیاه است و نمیتواند از جایش بلند شود، پیاده سیاه را میگیرد:
6. Nxd5
اما غافل از آنکه سیاه میتواند سفید را برای طمعش مجازات کند:
6. … Nxd5!!
7. Bxd8
سفید خوشحال از اینکه یک وزیر در ازای اسبش گرفته است و بازی را میبرد، با حرکت بعدی سیاه مواجه میشود:
7. … Bb4+
یک حرکت خارقالعاده! با این حرکت سیاه وزیرش را پس میگیرد!!! اما چطور؟ اگر دقت کنید، سفید راهی برای رفع ندارد جز بستن راه کیش با وزیرش. بدین صورت است که سفید وزیرش را از دست میدهد:
8. Qd2 Bxd2+
9. Kxd2 Kxd8
نکته : باید توجه داشت که تلههای شطرنج تنها یکی از عوامل برنده شدن در بازی شطرنج هستند و باید با استراتژیهای دیگری مانند ترکیبهای شطرنج نیز همراه شوند. همچنین، بهتر است تلههایی را که در بازی قبلی شما کار نکردند، در بازی بعدی استفاده نکنید و به دنبال تلههای جدید، موثرتر و بهترین حیله های شطرنج باشید.
بیشتر بخوانید : بهترین بازی های شطرنج کامپیوتر
۵. تله شطرنج لاسکر
تله لاسکر نیز یکی از بهترین تلههای شطرنج که به افتخار دومین قهرمان جهان، امانوئل لاسکر نامگذاری شده است.
زیباترین قسمت این تله ارتقاء نادر پیاده به اسب میباشد. سیاه بازی ضد حمله آلبین را برای رویارویی با گامبی وزیر سفید انجام میدهد:
1. d4 d5
2. c4 e5
3. dxe5 d4
4. e3? Bb4 +
5. Bd2 …
در اینجا سیاه یک حرکت جالب انجام میدهد:
5. … dxe3!
6. Bxb4?? …
سفید وسوسه شده و اشتباه بزرگی مرتکب میشود.
6. … exf2
7. Ke2 fxg1=N+
8. Ke1 Qh4+
9. Kd2 Nc6
10. Bc3 Bg4
11. Be2 O-O-O+
مشخص است که سفید چارهای جز واگذاری بازی ندارد.
بیشتر بخوانید : حرکت فیل در شطرنج
۶. تله قلاب ماهیگیری
این تله یکی از جالبترین و بهترین تلههای شطرنج است که در ادامه شاخه برلین گشایش روی لوپز رخ میدهد:
1. e4 e5
2. Nf3 Nc6
3. Bb5 Nf6
4. O-O …
تا به اینجا در شاخه برلین روی لوپز هستیم، اکنون داریم:
4. … Ng4
5. h3 h5
6. hxg4 hxg4
در اینجا سفید چون نمیخواهد سواری که جلو افتاده را از دست بدهد، اسب خود را عقب میکشد اما این کار موجب مات شدن او در چهار حرکت میشود:
7. Ne1 Qh4
8. f3 g3
9. d4 Qh2#
۷. مارشال یکی از بهترین حیلههای شطرنج
تله شطرنج مارشال که جزء بهترین حیله های شطرنج به شمار میرود، با دفاع پتروف در شطرنج شروع میشود:
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. Nxe5 d6
4. Nf3 Nxe4
5. d4 d5
6. Bd3 Bd6
7. O-O O-O
8. c4 Bg4
9. cxd5 f5
10. Re1? …
آخرین حرکت سفید یک اشتباه تاکتیکی است. از اینجا دام شطرنج مارشال آغاز میشود:
10. … Bxh2+
11. Kxh2 Nxf2
12. Qe2 Nxd3
13. Qxd3 Bxf3
14. gxf3 …
رخ خانه e1 معلق است (سیاه میتواند آن را مجانی بگیرد):
14. … Qh4+
15. Kg2 Qxe1
حال سیاه هم قوای بیشتری دارد و هم پوزیسیون بهتر.
۸. حیله شطرنج تاراش
نکته جالب توجه درباره این دام شطرنج، شکست خوردن دو استاد در برابر آن است. یوهانس زوکرتورت در فرانکفورت در سال ۱۸۸۷ و ایزیدور گانسبرگ در منچستر در سال ۱۸۹۰.
1. e4 e5
2. Nf3 Nc6
3. Bb5 a6
4. Ba4 Nf6
5. 0-0 Nxe4
تا به اینجا واریانت باز روی لوپز (دفاع مورفی) را داشتیم،
6. d4 b5
7. Bb3 d5
8. dxe5 Be6
9. c3 Be7
10. Re1 0-0
11. Nd4 Qd7?
سیاه با حرکت آخرش در تله افتاده است، در ادامه یک سوار از دست خواهد داد:
12. Nxe6 …
اگر سیاه با وزیر سوار را پس بگیرد، پیاده d5 با فیل سفید آچمز نسبی وزیر شده و سفید با رخ، اسب سیاه را میگیرد:
و اگر هم با پیاده ستون f سوار را پس بگیرد، پیاده خانه d5 آچمز نسبی وزیر سفید شده و سیاه در هر صورت یک سوار از دست میدهد:
بیشتر بخوانید : آموزش شطرنج رایگان از مبتدی تا حرفه ای
۹. تله شطرنج مورتیمر
تله شطرنج مورتیمر هم یکی دیگر از بهترین تلههای شطرنج است که در ادامه گشایش روی لوپز به آن میرسیم. این دام شطرنج با دفاع برلین در برابر روی لوپز شروع میشود.
با اینکه دفاع برلین در قرن نوزدهم محبوبتر از قرن بیستم بوده است، اما وقتی ولادمیر کرامنیک آن را به عنوان دفاع اصلی خود برای شکست گری کاسپاروف در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۰ استفاده کرد، بیشترین محبوبیت را یافت و به عنوان بهترین حیلههای شطرنج شناخته شد.
1. e4 e5
2. Nf3 Nc6
3. Bb5 Nf6 4. d3 Ne7?!
این حرکت با هدف قرار دادن اسب در خانه g6، ضعیفتر از دیگر حرکات مرسوم در این پوزیسیون است چرا که زمان را از دست داده و گسترشی نمیدهد اما یک دام پهن میکند و یک پیاده سمی به سفید تقدیم میکند.
5. Nxe5? c6!
در اینجا اگر سفید به فکر نجات فیلش باشد، طبق ادامه زیر، یک سوار سبک از دست میدهد:
6. Ba4 Qa5+
7. Nc3 Qxe5
اما سفید در جواب دامی که سیاه برایش پهن کرده بود، متقابلا خود یک تله برای سیاه میگذارد:
6. Nc4!? …
اگر سیاه دقت نکرده و فیل سفید را بگیرد، سفید با حرکت 7. Nd6# او را کیش و مات میکند. در اینجا سیاه باید با حرکت 6. … Ng6 راه فیل خود را به خانه d6 باز کرده تا مات نشود.
۱۰. تله وورزبرگر
تله وورزبرگر یک حیله شطرنج در گامبی وینا است.
1. e4 e5
2. Nc3 Nf6
3. f4 …
تا اینجا سفید گامبی وینا را بازی کرده است.
3. … d5
4. fxe5 Nxe4
5. d3 Qh4+?
6. g3 Nxg3
بازی برای سفید حساس است، رخش با اسب سیاه تهدید شده و در معرض یک کیش برخاست نیز قرار دارد. تنها یک حرکت است که او را نجات خواهد داد:
7. Nf3 Qh5
8. Nxd5 Bg4
9. Nf4 Bxf3
10. Nxh5 Bxd1
11. hxg3 Bxc2?
در اینجا سیاه تلاش میکند یک پیاده جلو بیفتد اما در عوض سوار سبک خود را از دست میدهد:
12. b3 …
همانطور که مشاهده میکنید، سفید با حرکت آخرش، تمامی راهها فرار فیل سیاه را بسته و در نهایت آن را خواهد گرفت.
11. دام شیلینگ بلَکبِرن (دام شروع بازی شطرنج)
دام شیلینگ بلکبرن یکی از تلههای شروع بازی شطرنج است که در ادامه گشایش ایتالیایی بازی میشود. در این دام شروع بازی شطرنج، طمع سفید او را به کام مرگ میکشاند. در ادامه به این دام شروع بازی شطرنج میپردازیم:
1. e4 e5
2. Nf3 Nc6
3. Bc4
تا به اینجا، شاهد گشایش ایتالیایی هستیم و بازی برای هر دو طرف استاندارد پیش رفته است. در ادامه سیاه دامی برای سفید پهن میکند:
3. … Nd4
در اینجا حرکات درست برای سفید، حرکاتی از قبیل تعویض اسبها یا حرکت شاه قلعه است. بله، درست حدس زدید، گرفتن پیاده بیدفاع سیاه در e5 از حرکات خوب سفید نیست! چرا که پس از گرفتن آن پیاده سمی، سفید طبق ادامهای پیش رو، در دام سیاه خواهد افتاد:
4. Nxe5 Qg5
در این موقعیت، سیاه با وزیرش همزمان به اسب و پیاده سفید حمله کرده است و سفید راهی برای دفاع از هر دو آنها ندارد. همچنین اسب سیاه نیز در موقعیت استراتژیک خوبی قرار دارد و اگر پای سفید بلغزد، سیاه با استفاده از اسب و وزیرش، حملهای جانانه به شاه سفید را ترتیب خواهد داد.
پس در اینجا سفید حداقل پیادهای که گرفته بود را از دست میدهد (گرچه حتی عقبتر میافتد و از نظر پوزیسیونی سیاه همچنان برتری خواهد داشت). اما کار به اینجا ختم نمیشود:
5. Nxf7
سفید همچنان با طمعورزی سعی در پیشی گرفتن دارد. اما او در با هر تلاش، بیشتر در باتلاق فرو میرود. سفید در نظر خود یک حمله دوگانه ترتیب داده است که یک طرف آن وزیر حریف و طرف دیگرش رخ حریف است. سفید خیال میکند که سیاه صرفا وزیر خود را فراری داده و سپس سفید با گرفتن رخ سیاه، یک سوار جلو میافتد. اما از حرکت فوقالعاده سیاه بیخبر است:
5. … Qxg2
سیاه نه تنها وزیر خود را در میبرد، بلکه یک پیاده از سفید میگیرد و همچنین به رخ و پیاده بیدفاع سفید نیز حمله میکند. سفید دیگر فرصت ندارد رخ سیاه را بگیرد، چرا که رخ خودش در خطر است و از آن مهمتر، وزیر حریف در دل نیروهای سفید است و وضعیت شاه سفید اصلا امن نیست.
و این همه در حالیست که شاه سیاه در امنترین نقطه به سر میبرد و اسب سفید به تنهایی، تهدیدی برای شاه سیاه نیست. در ادامه سفید تلاش میکند رخش را نجات دهد اما دیگر فایدهای ندارد و طمع سفید او را به وضعیتی غیرقابل دفاع رسانده است:
6. Rf1 Qxe4+
7. Be2 Nf3#
فیل سفید توسط وزیر آچمز است و نمیتواند اسب سیاه را بگیرد. شاه سفید نیز توسط تمام مهرههای خودی احاطه شده است و راه فراری ندارد. به این نوع کیش و مات، کیش و مات مختنق میگویند: زمانی که شاه توسط نیروهای خودی احاطه شده و کیش و مات میشود.
12. دام شروع بازی شطرنج روبینشتاین
روبینشتاین نیز یکی از بهترین تلههای شطرنج است که در ادامه گشایشهای پیاده وزیر میباشد. در واریانتی که به گامبی وزیر پذیرفته نشده تبدیل میشود:
1. d4 d5
2. Nf3 Nf6
3. c4 e6
4. Bg5 Nd7
در اینجا، پوزیسیونی شبیه به تله شروع بازی شطرنج قبلی یعنی دام کمبریج اسپرینگز میبینیم، با این تفاوت که این بار سفید به جای اسب جناح وزیر، اسب جناح شاه خود را گسترش داده است. در ادامه داریم:
5. e3 Be7
6. Nc3 O-O
7. Rc1 Re8
8. Qc2 a6
تا به حال، هر دو طرف حرکات مناسبی انجام دادهاند و گسترش خوبی را داشتند. سفید در آستانه باز کردن مرکز و انجام یک تعویض است:
9. cxd5 exd5
10. Bd3 c6
11. O-O Ne4
در حرکت آخر، سفید با حرکت شاه قلعه، امنیت شاه خود را تضمین میکند. و سیاه نیز اسب خود را در یک خانه مرکزی عالی مستقر میسازد.
12. Bf4
سفید با زیرکی فراوان، آماده حملهای به وزیر سیاه میشود! در اصل حملهای به پیاده سیاه که تلفیق آن با حمله به وزیر سیاه، یک بازی فوقالعاده برای سفید بوجود میآورد. و چون این موضوع واضح و آشکار نیست، سیاه در خواب غفلت مانده و در دام میافتد:
12. … f5
حرکت درست برای سیاه، بازی 12. … Ndf6 بود و باید از پیاده d5 خود دفاع میکرد چرا که سفید با اسبش به این پیاده حمله کرده است! شاید این موضوع در حال حاضر برایتان خندهدار باشد و بگویید پیاده c6 از پیاده d5 دفاع میکند و سفید هیچگاه جرعت نخواهد کرد که پیاده d5 سیاه را با اسب بزند. اما کمی صبر کنید:
13. Nxd5
و میبینیم که سفید با شهامت پیاده مرکزی حریف را گرفته است و نگران اسبش نیست! در اینجا سیاه باید پیاده از دست رفته را رها کند تا بیش از این عقب نیوفتد، اما از آنجا که حاضر نیست از اسب مجانی سفید بگذرد، آن را با پیادهاش میگیرد:
13. … cxd5
و سیاه در دام شروع بازی افتاده است، حرکت تمامکننده؟
14. Bc7
و سیاه وزیرش را از دست میدهد!
13. دام سیبری
یکی از بهترین تلههای گشایش شطرنج در دفاع سیسیلی، تله شطرنج سیبری است. این تله در شاخه گامبی اسمیت مورا بازی میشود. همانطور که ذکر شد، این تله شروع بازی شطرنج با دفاع سیسیلی آغاز میشود:
1. e4 c5
با حرکت اول، وارد دفاع سیسیلی شده و با حرکت بعدی وارد گامبی اسمیت مورا میشویم:
2. d4 cxd4
3. c3 dxc3
4. Nxc3
همانطور که مشاهده میکنید، سفید دو سرباز قربانی میدهد تا گسترش سریعتر و مرکزی قدرتمندتر داشته باشد. به سادگی میتوان دید که سفید یک پیاده مرکزی دارد اما سیاه هیچ سهمی از مرکز ندارد. همچنین سفید یک سوار خود را گسترش داده است اما سیاه نه!
پس به نوعی سفید قوا از دست داده اما در گسترش وضعش بهتر است و مجموع اینها، پوزیسیون را به (تقریبا) تساوی کشانده است. در ادامه شاهد حرکات خوب و معقولی از طرفین هستیم:
4. … Nc6
5. Nf3 e6
6. Bc4 Qc7
7. O-O Nf6
8. Qe2
هر دو بازیکن گسترش خوبی داشتهاند. سیاه وزیرش را در خانهای مستقر کرده است که نیمنگاهی به سوی جناح شاه سفید داشته و میتواند در هنگام حمله، سریعا به قوا ملحق شود. در ادامه سیاه سعی دارد به جناح شاه سفید حمله کند اما تلاش سفید برای رفع این حمله، موفقیتآمیز نیست و اوضاع سفید را بدتر میکند:
8. … Ng4
9. h3 Nd4
سیاه با حرکتی خارقالعاده، یک حمله دوگانه انجام داده است، شاید ابتدا فکر کنید منظور حمله اسب سیاه به وزیر سفید، و حمله همزمان وزیر سیاه به فیل سفید است. اما این حمله فراتر از اینهاست. تنها دلیلی که جلوی کیش و مات شدن سفید را گرفته است اسب f3 میباشد.
چون این اسب از خانه h2 در برابر حمله وزیر سیاه با پشتیبانی اسبش دفاع میکند. حال حمله دوگانهای که نام بردیم، حملهایست به وزیر سفید و به این مدافع یعنی اسب f3. طبق تصویر زیر:
و در اینجا سفید باید بین وزیرش و کیش و مات شدن یکی را انتخاب کند! سفید اگر تلاش کند وزیر خود را نجات دهد:
10. Qd1 Nxf3+
11. Qxf3 Qh2#
به این صورت کیش و مات میشود. اگر اسب g4 سیاه را بگیرد تا کیش و مات نشود، وزیرش را از دست داده و خسارتی جبرانناپذیر را متحمل میشود. اگر در حرکت دهم (دیاگرام ۱)، سفید ادامه زیر را انتخاب میکرد و اسبی که حمله دوگانه انجام داده بود (اسب d4) را میگرفت، مجددا به کیش و مات ختم میشد:
10. Nxd4 Qh2#
14. دام فاجارویچ (دام شروع بازی شطرنج)
دام فاجارویچ یکی بهترین دامهای شروع بازی شطرنج در گامبی بوداپست است. این دام شروع بازی شطرنج در ادامه بازی هندی بازی میشود:
1. d4 Nf6
2. c4 e5
سیاه با حرکت آخرش گامبی بوداپست بازی کرده است. در ادامه دام فاجارویچ را میبینیم:
3. dxe4 Ne4
4. Nf3 d6
5. exd6 Bxd6
6. g3
در اینجا سیاه دام فاجارویچ را پهن میکند. دقت کنید که در این دام، سیاه به طور کلی برتری دارد و حرکت بعدی نیز بهترین حرکت اوست. بنابراین حتی اگر سفید در دام نیوفتد و بهترین ادامه را بیابد، باز هم سیاه چیزی از دست نخواهد داد:
6. … Nxf2
7. Kxf2 Bxg3+
سفید وزیرش را از دست میدهد. چرا که کیش شده و باید رفع کیش کند، و نمیتواند با شاه خود به دفاع وزیرش برود و در حرکت بعدی، سیاه با وزیرش، وزیر بیدفاع سفید را میگیرد.
15. دام گامبی انگلیسی (دام شروع بازی شطرنج گامبی انگلوند)
این دام شروع بازی شطرنج، در ادامه گامبی انگلوند بازی میشود که طبق حرکات زیر بازی میشود:
1. d4 e5
در اینجا، گامبی انگلیسی (همان گامبی انگلوند) بازی شده است. در ادامه داریم:
2. dxe5 Nc6
3. Nf3 Qe7
4. Bf4
سفید تلاش میکند از پیاده مرکزی خود دفاع کند.
4. … Qb4+
5. Bd2 Qxb2
و در اینجا سفید باید اسب خود را گسترش داده و همزمان با باز کردن راه وزیرش، از رخ خود دفاع کند. اما سفید مسیر اشتباهی را در دفاع از رخش طی میکند:
6. Bc3 Bb4
7. Qd2 Bxc3
8. Qxc3 Qc1#
و سفید با انتخاب حرکت اشتباه در دفاع، کیش و مات میشود.
در این مقاله با 15 تا از بهترین تلههای شطرنج آشنا شدیم.
سوالات متداول
1. حیله های شطرنج کدامند؟
بهترین حیله های شطرنج شامل مات احمقانه، تله شطرنج روی لوپز، مات لگال، گامبی فیل، تله لاسکر، تله قلاب ماهیگیری، مارشال، تاراش، مورتیمر، تله وورزبرگر می باشد.
2. تله در شطرنج چیست؟
تله در شطرنج موقعیتی است که یکی از بازیکن ها منتظر اشتباه از طرف حریفش است تا بازی را ببرد و یک حمله تاکتیکی انجام دهد.
3. تله خوب و تله بد چیست؟
تله های خوب در طول بازی مشخص میشوند. اگر تله ای ساختید که حریف داخل آن نیفتاد و موقعیت شما هم بدتر نشد، به آن تله خوب می گویند. اما اگر حریف داخل آن تله ای که ساختید نیفتاد و موقعیت شما هم بدتر شد، به آن تله بد می گویند.
نویسنده : حامد جدیر
ممنونم از سایت خوبتون خوندن همین صفحه کلی به دانش شطرنجی من اضافه کرد و در عین حال کلی هم سوال برام پیش اومد که علاقه مند شدم دوباره آموزش شطرنجو شروع کنیم
ممنون از توضیحات جامع و کاملتون🎇
با سلام و احترام. ممنون از شما