آموزش ترکیب های نمونه وار، براساس هماهنگی سوارها(بخش دوم)

 

بر اساس کتاب هنر کیش و مات نوشته رنو وکان ، الگوی مات رخ و اسب اولین ماتی است که تاکنون ثبت شده است. زیرا در قرن پانزدهم رویکرد نسبت به قدرت اکثر مهره های دیگر شطرنج اصلاح شد. تنها رخ، اسب و شاه بودند که نحوه حرکت شان از گذشته تاکنون دچار تغییر نشده است.

 

همکاری رخ و اسب :

 

مثال 1.   

حالت خاص از همکاری رخ و اسب که به مات آناستازیا معروف است.

حالت خاص از مات آناستازیا در شطرنج

1...Ne2+  Kh1    2.Qxh2+    3.Kxh2   Rh4#

 

 

مثال 2.

الگو مات شناخته شده که به مات عربی معروف است .

بر اساس قواعد و اصول شطرنج، اگر یک رخ بتواند به عرض هفت و هشت (دو و یک)  حریف نفوذ کند، اغلب او را تحت فشار قرار می دهد.

افزون بر آن وجود اسب سیاه در خانه f3 یک شبکه مات بسیار رایج می شود.

 

 

آموزش ترکیب های نمونه وار در شطرنج

1...Nf3+   2.Kh1   Rxg3   3.hxg3   Rg2   4.Ne3   Rh2#  

 

مثال 3.   نوبت سفید

آموزش ترکیب های نمونه وار در شطرنج توسط مدرسه شطرنج

1.Rg8+  Rxg8   2.Nf7#.  

در ادامه آموزش شطرنج و همکاری اسب و رخ سفید با اینکه وزیر عقب است اما توانسته شاه سیاه را محصور کند و می خواهد با Nf1 مات نماید سپس از ترکیب انحراف استفاده کرده و مهره مزاحم f8 را جا به جا می کند و در ادامه مات می کند .

مثال 4.

آموزش ترکیب های نمونه وار در شطرنج توسط خانه شطرنج

1.Qb3+  Qxb3   2.Re8+  Kh7 (2...Kf7   3.Rf8#)  3.Rh8# 

یکی از نکات که در آموزش مجازی شطرنج گفته می شود و بسیار مهم است وضعیت شاه است. دراین دیاگرام وضعیت دو شاه خوب نیست سفید ایده Re8+ را دارد اما وزیر سیاه جلوی این کار را گرفته است . پس از ترکیب انحراف استفاده کرده است و با    1.Qb3+  کیش ویر سیاه را منحرف می کنیم و در ادامه با 2.Re8+  و حرکت بعد مات می کنیم.

تکلیف   نوبت سیاه 

آموزش ترکیب های نمونه وار در شطرنج توسط شطرنج مشهد

1...Qh4   2.Rg2   Qxh2    3.~Rg1# 

یا

2.Kg2  d3   3.Be3   Rxg4+   4.Kxf3  Qh3#

یک بازی زیبا از اولین قهرمان جهان اشتاینیتز که با استفاده از همکاری اسب و رخ توانست الگوی مات پیدا کند و با قربانی زیبای وزیر   1...Qh4  بازی را به پایان رسانده است. 

مات آناستازیا

پوزیسیونی از مات عربی در شطرنج

1...Ne2+ 2.Kh1 Qxg4  3.hxg4   Rh5+ 4.gxh5  Rh4#. 

 سیاه می تواند با قرار دادن اسب در خانه e2 الگوی مات آناستازیا را بوجود آورد.

 علائم اختصاری: علائمی هستندکه به منظور ثبت حرکات مهره ها در شطرنج کاربرد دارند

 

فرانسوی                         انگلیسی

وزیر       Q                                    D

شاه  K                                     R

رخ    R                                     T

اسب N                                  C

فیل B                                    F
 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج

تلفن: 05138480570