مقالات شطرنج

آموزش ترکیب با سوارهای سنگین (بخش دوم)

مدرسه شطرنج مشهد در تکمیل مباحث مربوط به آموزش گام به گام شطرنج، در این قسمت به آموزش بخش دوم ترکیب با سوارهای سنگین می پردازد. 

مثال 1. واریاسیونی از بازی نیمزوویچ – کاپابلانکا، نیویورک1927.

M1

1…Qxe3!  2.fxe3  Rg2+  3.Kh1   Rxh2+   4.Kg1  Rcg2# 

یک رخ درعرض ماقبل آخر نیز می تواند امکانات ترکیبی ایجاد کند. در ادامه آموزش شطرنج باید بدانیم که رخ ها در عرض هفتم(دوم) بسیار قدرتمند هستند و امکانات بسیار خوبی برای حمله می دهند.

در این مثال برای اینکه دوتا رخ در عرض دوم قرار گرفته اند می توان با قربانی وزیر الگوی مات بوجود آورد. 

مثال 2  نوبت سیاه:‌ پولوک – چیگورین، نیویورک 1889

M2

1…Bxh3  2.gxh3  R8xe3    3.fxe3  Qxh3   4.Rf2  Qg3+

گاهی که سوارهای سنگین به عرض های هفتم و هشتم می رسند، موقعیت های ماتی به وجود می آید.

در دیاگرام بالا سیاه یک رخ در عرض دوم دارد و فیل و وزیر هم به سمت قلعه سفید نشانه رفته اند. سیاه می تواند با قربانی

   1….Bh3 

قلعه سفید را خراب  کند و در ادامه با قربانی رخ به راحتی  به شاه سفید حمله می نماید.

مثال 3

M3

1.Bxd5+   cxd5    2.Qxf8+   Kxf8   3.Rc8+

در مسابقات خیلی وقت ها مات در ستون های gوh اتفاق می افتد. 

در کلاس های شطرنج هنرجویان نحوه استفاده از برتری ها را یاد می گیرند. برای مثال در این دیاگرام سفید دو سوار بزرگ در عرض هفتم دارد  و با استفاده الگوی مات پلکانی می تواند بازی را ادامه دهد.

مثال 4

M4

1.Qh6   Qxe5   2.Qxh7+   Kxh7   3.Kg2# 

دوباره الگوی مات پلکانی بوجود آمده است زیرا رخ های سفید ستون gو h  را اشغال کرده اند و شاه سیاه راه فرار ندارد و فقط توسط پیاده h7 محافظت می شود و اگر بتوانیم پیاده را از بین ببریم به راحتی می توانیم مات کنیم.

مثال 5 نوبت سفید

M5

1.Rh8+  Kxh8    2.Rh1+   Kg8   3.Rh8+   Kxh8  

4.Qh1+   Kg8     5.Qh7+   Kf8   6.Qh8#  

یکی از الگوهای مات که در باشگاه شطرنج ایران آموزش داده می شود مات دامیانو هست که بازیکن می تواند با قربانی رخ و باز کردن راه وزیر می تواند حریف را مات کند. 

دراین شکل هم سفید در حالت مات قرار گرفته است اما با قربانی دو رخ می تواند سیاه را مات نماید.

تکلیف: پوزیسیونی از یکی از بازی های اشتاینیتس

تکلیف

1.Qd5+   Rxd5   (1…Kh8    2.Rdg7#)  

2.Rxg7+  Kh8   3.Rxh7+  Kg8    4.Rdg7#  

پوزیسیونی از بازی آلاتورتسف – کاپابلانکا، مسکو 1935

تکلیف 1

1…Rfx2   2.Kxf2    Rc2+    3.Kg3   Rxg2+

  4.Kh4 (Kf4   Rf2+) 4…Qe4+  5.Qf4   g5+ 

پوزیسیونی از بازی شلشتر – تاراش، کلن 1911

تکلیف 2

سفید باید 

1.Rd3 

بازی کند. بگویید چرا؟؟

سفید می خواهد با قربانی Q1xh6+  محافظ شاه را از بین ببرد و در ادامه Rh2#  مات کند.

علائم اختصاری: علائمی هستند که به منظور ثبت حرکات مهره ها در شطرنج کاربرد دارند.

فرانسوی                            انگلیسی

وزیر   Q                                   D

شاه  K                                     R

رخ    R                                     T

اسب N                                    C

فیل   B                                     F   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا