مقالات شطرنج

آموزش و آشنایی با صفحه شطرنج

آشنایی با صفحه شطرنج

در اولین بخش از آموزش های گام به گام و مقدماتی شطرنج که توسط تیم آموزش باشگاه شطرنج ایران ( مدرسه و خانه شطرنج )گردآوری شده است، با آموزش و آشنایی با صفحه شطرنج و مشخصات صفحه ی شطرنج و حرکت مهره ها در شطرنج از جمله حرکت پیاده، رخ، اسب، فیل، وزیر، شاه و …. آشنا خواهید شد. (در ترم اول آموزش مجازی شطرنج به صورت رایگان توضیح داده شده است”کلیک کنید“) 

اغلب مردم، علاقه مند به یاد گرفتن بازی شطرنج هستند اما شیوه درست آموزش شطرنج را نمی دانند. از آن طرف هم خیلی ها تلاش می کنند خودشان یاد بگیرند ولی در بیشتر مواقع موفق نمی شوند. اما ما در آموزش گام به گام شطرنج سعی کردیم سیر آموزش صعودی از مرحله ابتدایی به سطح های مختلف را دسته بندی کرده باشیم و کار را برای یادگیری شطرنج و آشنایی با صفحه شطرنج آسان نماییم.
برای اینکه بتوانید بازی شطرنج را انجام دهید باید صفحه شطرنج و مهره های شطرنج استاندارد را تهیه کنید و برای این کار باید با صفحه شطرنج استاندارد و قوانین شطرنج نیز آشنا باشید و همچنین حرکت مهره ها در شطرنج و قوانین صفحه شطرنج را یاد بگیرید.

آموزش چیدمان شطرنج


 

مشخصات صفحه ی شطرنج

خانه :

 هر کدام از مربع های کوچک صفحه که به رنگ های سیاه و سفید هستند را یک خانه شطرنج می گوییم. 

صفحه شطرنج :

برای آشنایی با صفحه شطرنج می توان به این نکته اشاره کرد که صفحه شطرنج متشکل از خانه های سفید و سیاه است که در هشت عرض و هشت ستون (۸*۸) قرار گرفته است. حال شاید برای خیلی از شما عزیزان شاید سوال پیش بیاید که هر صفحه شطرنج چند خانه دارد؟ و یا تعداد خانه های شطرنج چند تا است؟ صفحه شطرنج چند مربع وجود دارد؟

خب تعداد خانه های شطرنج یا تعداد مربع های صفحه شطرنج ۶۴ خانه می باشد.

در حالت استاندارد، صفحه شطرنج شامل جعبه‌ای به شکل مربع با ابعاد 8 در 8 خانه است. در مجموع 64 خانه در صفحه وجود دارد. ابتدا درجه یک خانه ها را با حروف الف تا ه حاشیه صفحه و عدد یک تا 8 حاشیه سمت راست آن مشخص میکنند. در نهایت به هر خانه از راست تا چپ، یک عدد برای ردیف و یک حرف برای ستون نسبت میدهند.

——————————————

برای مشاهده »»  فیلم آموزش مقدماتی شطرنج برای کودکان «« کلیک کنید

برای »»  آموزش مجازی و آنلاین شطرنج «« کلیک کنید

——————————————

معنا و مفهوم ستون، عرض و قطر در صفحه شطرنج

ستون :

به هشت خانه ای که به صورت عمودی پشت سر هم قرار گرفته اند، یک ستون می گوییم و هر ستون با یک حرف انگلیسی مشخص شده است. ستون a، ستون b، ستون c، ستون d، ستون e، ستون f، ستون g، ستون h.

عرض :

به هشت خانه ای که به صورت افقی پشت سر هم قرار گرفته اند نیز یک عرض می گوییم و هر عرض با یک شماره مشخص شده است. عرض۱، عرض۲، عرض۳، عرض۴، عرض۵، عرض۶، عرض،۷ عرض۸.

صفحه شطرنج با حروف

  قطر : 

خانه ­های یکرنگی که به صورت مایل (کجکی) به هم وصل ­اند را قطر می­ گوییم. قطرها یا سفید هستند و یا سیاه.

نامگذاری خانه های شطرنج

برای آشنایی با صفحه شطرنج باید بگوییم که در شطرنج، هر خانه با استفاده از یک نام تعیین می‌شود که شامل یک حرف و یک عدد است. حروف انگلیسی از A تا H برای نمایش ستون‌ها و اعداد از 1 تا 8 برای نمایش ردیف‌ها یا عرض ها استفاده می‌شوند. بنابراین، نام خانه‌ها از A1 تا H8 نامگذاری میکنیم. به عنوان مثال، خانه‌ی وسط ترین شطرنج با نام E4 شناخته می‌شود. از این نام گذاری خانه های شطرنج در بازی های رسمی برای ثبت حرکات شطرنج استفاده می شود.

به طور مثال همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، خانه a1 در ستون A و در عرض و یا ردیف اول قرار دارد.

شطرنج چند خانه سفید دارد ؟

ابعاد صفحه شطرنج ۸ در ۸ است و در مجموع شامل 64 خانه می باشد. که ۳۲ خانه از صفحه شطرنج با رنگ سفید هستند.

شطرنج چند خانه سیاه دارد ؟

همانطور که گفتیم از مجموع 64 خانه شطرنج، 32 خانه به رنگ سفید و مابقی آن که 32 خانه می باشد به رنگ سیاه می باشد.

قوانین صفحه شطرنج:

برای بازی شطرنج شما باید بتوانید صفحه شطرنج را به درستی قرار دهید. یکی از علائم صفحه شطرنج این است که باید همیشه خانه پایین سمت راست ما به رنگ سفید باشد، در غیر اینصورت صفحه اشتباه گذاشته شده است و باید تغییر کند. همچنین برای چیدن مهره باید به شماره ردیف آن ها دقت کرد. ردیف های یک و دو برای مهره های سفید و ردیف های هفت و هشت برای قرار گرفتن مهره های سیاه می باشد.

مرکز و حاشیه در صفحه شطرنج

 خانه­ های مرکزی :

۴ خانه که دقیقا در وسط صفحه­ ی شطرنج قرار دارند و از بالا، پایین، راست و چپ سه خانه فاصله دارند. (e4-e5-d4-d5) بهترین خانه­ های صفحه ­ی شطرنج هستند به این دلیل که وقتی مهره ­ای در این خانه ­ها یا نزدیک به این خانه­ ها قرار می ­گیرد قدرت بیشتری پیدا می کند. چون خانه ­های بیشتری را زیر ضرب و کنترل خود قرار می­­ دهد.

مرکز بزرگ :

۱۲ خانه که دقیق چسبیده به خانه­ های مرکزی ­اند در واقع یک مربع بزرگ که دور تا دور خانه­ های مرکزی وجود دارد را مرکز بزرگ می ­گویند. 

  (f3,f4,f5,f6,e6,d6,c6,c5,c4,c3,d3,e3)

 خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا