مقالات شطرنج

آیا شطرنج شما را باهوش تر می کند؟

بازیکنان شطرنج تمایل دارند که در تست های هوش بالاتر از سایر بازیکنان قرار بگیرند. سوال این است: چرا؟

 

این یک تصور محبوب است که یادگیری شطرنج می تواند شما را باهوش تر کند. باشگاه های شطرنج و فدراسیون ها در سراسر جهان بازی شطرنج را برای ورود به برنامه های درسی مدارس به ویژه در سطح ابتدایی ترویج می کنند. در ارمنستان، کلاس دوم، سوم و چهارم کلاس شطرنج را فرا می گیرند.

برای آموزش آنلاین شطرنج “کلیک” نمایید(ترم اول رایگان)

بازی شطرنج مدت هاست که با هوش و IQ در ارتباط است و استادان بزرگ شطرنج قادر به پیروزی ذهنی حیرت انگیز هستند. مگنوس کارلسن، در دفاع از عنوان قهرمان جهان در نیویورک در برابر سرگئی کارژاکین، طبق گزارش ها، از کودکی خاطره ای خارق العاده داشته است. در یک مسابقه نمایشگاهی در نیوجرسی، وی یک بار با 11 حریف بازی کرد و در کمتر از 20 دقیقه هرکدام را شکست داد.

آیا بازیکنان شطرنج باهوش تر هستند؟ چندین تیم تحقیقاتی با انجام آزمایش های مختلف، سعی در کشف این موضوع داشته اند. روانشناسان Guillermo Campitelli و Fernand Gobet با بررسی این مطالعات در مجله Current Directions in Psychological Science در سال 2011 ، به این نتیجه رسیدند که شطرنج بازان در مقایسه با سایر بازیکنان، در آزمون های هوش  و IQ بالاتر هستند.

 

روانشناسان: الكساندر بورگوین و دیوید هامبریک در مقاله ای که انجام دادند و در مجله Intelligence به چاپ رسید، نتایج 19 مطالعه را مورد بررسی قرار دادند، درمجموع تقریباً 1800 بازیکن شطرنج، نمرات ضریب هوشی و IQ را با رتبه های بالا داشتند. آنها دریافتند که شطرنجبازان قوی تر تمایل به کسب امتیاز بالاتر از افراد ضعیف تر دارند و این به ویژه در مورد بازیکنان جدیدتر و بازیکنان جوان تر صادق است.

 

این نتایج لزوماً بدان معنی نیست که شطرنج هر کسی را باهوش تر می کند. همچنین می تواند این باشد که شطرنج به عنوان یک چالش ذهنی دشوار، افراد باهوش تر را جذب می کند و اینکه باهوش ترین بازیکنان تمایل دارند بیشترین بازی های خود را بهبود بخشند.

برای آزمایش تأثیر شطرنج، موسسه آموزشی در انگلستان از آزمایشی انجام داد که در آن کلاس های پایه پنجم در 100 مدرسه به طور تصادفی برای قرار دادن دروس شطرنج در برنامه خود به طور معمول انتخاب شدند.

 

در پایان سال به دانش آموزان آزمون ضریب هوشی داده نشد، اما عملکرد آنها در ریاضی، علوم و خواندن ارزیابی شد. كسانی كه در مدرسه شطرنج آموزش دیده بودند بهتر از كسانی كه آموزش ندیده بودند عمل كردند. با این حال، یک مطالعه مشابه اما کمی سختگیرانه در سال 2011 در ایتالیا نشان داد که اضافه کردن آموزش شطرنج به کلاس های پایه سوم باعث بهبود عملکرد دانش آموزان در آزمون های ریاضی می شود.

 

آموزش شطرنج به کودکان و افراد بزرگتر هنوز هم می تواند پیشرفت در یادگیری شود. همانطور که “بوریس گلفاند” در اوایل سال جاری در مصاحبه ای گفت: شطرنج می تواند به کودکان کمک کند تا مهارت برنامه ریزی استراتژیک و عادت تفکر، به دست آوردن مسئولیت اقدامات خود و احترام به طرف مقابل خود را بدست آورند.

 

بروس پاندولفینی، یک معلم و نویسنده کهنه کار شطرنج عنوان می کند که بازی شطرنج باعث ایجاد لیست طولانی از عادت های ذهنی مفید مانند ترسیم قیاس ها و جستجوی الگوها می شود. او می گوید بازیکنان در رویکرد خود به مشکلات و مشکلات زندگی بیشتر فلسفی می شوند.

شاید مهمترین چیز این باشد که شطرنج بازیکنان را ترغیب می کند تا رویکرد فکری تری نسبت به زندگی داشته باشند. این بازی قرن ها تاریخ خود را پشت سر می گذارد و شامل یک ساختار منطقی، پیچیده و سرگرم کننده و جذاب است.

 

 

باشگاه شطرنج ایران

مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا