مقالات شطرنج

شطرنج فقط شطرنج نیست.

برای موفقیت در شطرنج باید حرفه ای فکر کنید، حرفه ای رفتار کنید و حرفه ای زندگی کنید.

 

کسب دانش شطرنج فقط قسمتی از کار است. حرفه ای شدن در شطرنج به موارد زیادی وابسته است. تغذیه درست, داشتن جسم سالم و انرژی, داشتن ذهن فعال و روحیه شاد, آرامش فکری و روحی، تمرکز داشتن روی شطرنج، صبور بودن، بی توجه بودن نسبت به حواشی، با انگیزه بودن، هدف و برنامه داشتن, خانواده حمایت گر و … همه مواردی بسیار مهم است که در شطرنج شما تاثیر می گذارند.

 

رفتار شما نتیجه افکار شماست. و سرنوشت شما به همین رفتارهای شما وابسته است.
اگر رفتار شما در حین بازی یا بعد از شکست یا حتی پیروزی حرفه ای نباشد می تواند در شطرنج شما تاثیر منفی بگذارد. وقتی بازیکن در هنگام بازی یک حرکت اشتباه انجام دهد و ذهنش را درگیر آن حرکت کند دیگر نمی تواند بازی را به خوبی اداره کند و تمرکزش را از دست می دهد. 

 

رفتار بازیکن در نتیجه بازیش و در طی مسابقه ای که انجام می دهد تاثیر گذار است. این موضوع بیشتر در مسابقات و بازی های بازیکنان رده های سنی مخصوصا سن های پایین تر مشاهده می شود. بازیکنی که به خاطر اشتباهش خود را بازنده می بیند یا وضعیت برنده را از دست داده است بجای آنکه به خود آمده و جدی تر بازی کند روحیه خود را از دست داده و بسیار ناراحت می شود. در صورتی که اشتباه جزوی از بازی و زندگی انسانها است و گریزی از آن نیست پس به خود قول دهید که اگر اشتباه کردید جدی تر و قوی تر بازی کنید. یا حتی اگر شکست خوردید برای بازی بعد با انگیزه بیشتری وارد میدان مسابقه شوید. پس افکار خود را سالم کنید و نگذارید افکار مزاحم و منفی و ناراحتی و نا امیدی ذهن شما را درگیر و تمرکز شما را خراب کند.

 

بعد از برتری داشتن و حتی پیروزی نیز باید منطقی باشید و هیجانات خود را کنترل کنید. بازی را وقتی برده اید که نتیجه بازی ثبت شده باشد پس تا حریف تسلیم نشده مبارزه ادامه دارد. بعد از بردن هم نباید مغرور شوید.

 

در مقابل هیچ بازیکنی از قبل خود را بازنده ندانید! و نگویید خیلی قوی است و من حتما می بازم چون شما اینگونه باخته اید و آن وقت کسی که خود را از قبل بازنده بداند بازی جدی و امیدوارانه و درخوری ارائه نخواهد داد. بلکه بگویید همه تلاش خود را می کنم تا خوب بازی کنم.

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

​​​​​​​خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا