مقالات شطرنج

کلید معمای تمایز انسان و کامپیوتر در حل یک مساله شطرنج

محققان یک موسسه انگلیسی از عموم خواسته اند یک مساله شطرنج را که حل آن برای کامپیوترها غیر ممکن است، حل کنند و هدف آن ها از این کار، پی بردن به منشا هوشیاری در ذهن انسان و آنچه که انسان را از کامپیوتر متمایز می سازد، است.

به گزارش کلیک، هوشیاری یکی از مشخصه های اصلی بشر است؛ اما این سوال که هوشیاری انسان چگونه به وجود می آید و چگونه برانگیخته می شود، سوالی است که برای هزاران سال ذهن دانشمندان را درگیر خود کرده است.

تاکنون مطالعات زیادی برای دست یافتن به اطلاعات بخش فیزیکی مرتبط با هوشیاری در مغز انسان صورت گرفته است و حتی فیزیکدانی آن را یک فاز ماده می نامد. به تازگی دانشمندان و محققان انگلیسی از عموم مردم خواسته اند تا یک مساله شطرنج را که کامپیوترها از حل آن عاجز هستند، حل کنند تا دانشمندان بفهمند چه چیزی انسان را از کامپیوترها متمایز می کند.

آقای راجرر پنرز از موسسه ریاضی دانشگاه آکسفورد به بیان این مطلب پرداخت که اگر پازل شطرنج مورد نظر را در اختیار یک کامپیوتر که برای بازی شطرنج ساخته شده است، قرار دهیم، کامپیوتر به دلیل تعداد مهره ها و نحوه قرارگیری آن ها، تصور می کند که فرد دارای مهره های سیاه برنده بازی است؛ اما انسان سریعا می فهمد که تعداد مهره ها و نحوه قرارگیری آن ها درست نیست.

وی در ادامه گفته های خود افزود مسائلی هستند که حتی قدرتمندترین کامپیوترها هم از حل آن ها عاجز هستند ولی انسان ها می توانند راه حلی برای آن ها پیدا کنند؛ اما دانشمندان هنوز نتوانسته اند به دلیل این موضوع پی ببرند.

این چالش هم زمان با افتتاح موسسه Penrose برای عموم مردم مطرح شد. این موسسه یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی است که وابسته به دانشگاه آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن است. تمرکز این موسسه بیشتر بر روی مغز انسان و خلاقیت او است و به میزان زیادی به رابطه بین دستگاه های کوانتومی و نظریه نسبیت عام توجه می کند.

آقای پنرز به دنبال فهمیدن این موضوع است که آیا دانش و تصوراتی که تاکنون دانشمندان در مورد هوشیاری انسان داشته اند، درست بوده است یا نه.

ساختار مغز انسان غالبا با کامپیوترها مقایسه می شود؛ اما آقای پنرز در کتاب خود تحت عنوان Emperor’s New Mind که در سال ۱۹۸۹ تألیف شده است، نوشته است که حتی کامپیوترهای کوانتومی نیز که پس از این ساخته خواهند شد، با مغز انسان قابل مقایسه نیستند.

او به بیان این مطلب پرداخت که ممکن است تنها راه حل فهم ابعاد مختلف هوشیاری انسان، فهم عمیق تر از شگفتی های فیزیک کوانتوم باشد و با وجود این که این دیدگاه یک دیدگاه بحث برانگیز است، زمانی که به تحقیق در مورد نیروی اسرارآمیزی می پردازیم که باعث می شود خودآگاهی پیدا کنیم، به اطلاعات زیادی دست پیدا نمی کنیم.

پنرز به بیان این مطلب پرداخت که محققان به وجود تاثیرات کوانتومی در فرایند فوتوسنتز گیاهان و مهاجرت پرندگان پی برده اند و شاید چنین تاثیراتی در ذهن انسان هم وجود داشته باشند.

یکی از راه هایی که می تواند متغیرهای مربوط به تحقیق در مورد هوشیاری انسان را محدود کند، این است که نیرویی، ذهن انسان را از قوی ترین پردازنده ها که همان ابرکامپیوترها هستند، متمایز می کند.

همانطور که قبلا گفتیم انسان قادر است برای مسائلی که حتی ابرکامپیوترها نیز قادر به حل آن ها نیستند، راه حل هایی پیدا کند و آن ها را حل کند. همین موضوع دانشمندان را واداشته است در مورد آنچه که ما را این گونه منحصر به فرد کرده است، تحقیق و بررسی کنند.

پنرز برای دستیابی به پاسخ این سوال چالش مساله شطرنج را مطرح کرده است. شما باید در این مساله به دنبال این باشید که چگونه می توانید با حرکت دادن مهره های سفید طبق قوانین شطرنج، یا باعث عقب نشینی مهره های سیاه شوید و یا به طور کامل باعث شکست مهره های سیاه شوید

فردی به نام سارا نَپتُن توضیح می دهد که اگر این چینش مهره ها را در اختیار کامپیوتر قرار دهیم، کامپیوتر تصور می کند که فرد دارای مهره های سیاه پیروز بازی است؛ زیرا با مشاهده سه مهره فیل، مجبور خواهد شد جستجوی بسیار گسترده ای برای موقعیت های ممکن انجام دهد و در این جستجو از تمام قدرت های پردازش تمام کامپیوترهای دنیا استفاده می کند. این در حالی است که انسان با توجه به اطلاعات خود در مورد بازی شطرنج، به راحتی می تواند این مساله را حل کند.

اگر شما هم تصمیم گرفته اید این مساله را حل کنید و موفق به انجام آن نیز شدید، می توانید نتیجه کار خود را به ایمیل puzzles@penroseinstitute.com ارسال کنید.

محققان موسسه Penrose می خواهند بدانند که فرایند فکری ایجاد شده در ذهن شما که باعث شده است بتوانید این مساله را حل کنید، چگونه صورت گرفته است؟ آیا با نبوغ خود توانسته اید این مساله را در زمان بسیار کوتاهی حل کنید و یا فکرتان چند روز درگیر این مساله بوده است.

البته حل کردن یک مساله شطرنج نه چندان پیچیده نمی تواند به تنهایی به محققان کمک کند تا به منشا هوشیاری در ذهن انسان پی ببرند؛ اما رویکرد جذابی در رابطه با این موضوع است و باید ببینیم نتیجه این تحقیقات چه خواهد شد.

در پایان باید گفت که بسیاری از مردم نگران این موضوع هستند که در آینده ربات ها و کامپیوترها مشاغل انسان ها را تصاحب می کنند؛ اما باید بگوییم که ربات ها و کامپیوترها در برخی از زمینه ها مانند خلاقیت، هرگز نمی توانند بهتر از ما باشند.

منبع : سایت کلیک

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

​​​​​​​خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا