قهرمانان شطرنج جهان

امانوئل لاسکر- دومین قهرمان رسمی شطرنج جهان

دومین قهرمان رسمی شطرنج جهان

 

امانوئل لاسکر در ۲۴ دسامبر سال ۱۸۶۸ در شهر برلینچن پروس آلمان (اکنون لهستان) چشم به جهان گشود. در سال ۱۸۹۴ با شکست دادن اشتاینیتز قهرمان جهان شد؛ لاسکر توانست تا سال 1921 به مدت ۲۷ سال مقام قهرمانی شطرنج جهان را مقتدرانه در اختیار داشته باشد و مدت زمان قهرمانی اش استثنائی است. لاسکر را پدر و بنیانگذار روانشناسی شطرنج می نامند.

علاوه بر مقام قهرمانی، امانوئل لاسکر آلمانی فیلسوف، ریاضیدان (دکترای ریاضیات) و از دوستان آلبرت اینشتین بود؛ گفته می‌شود وی در زمانی با افتخار جامعه علمی ایران “پروفسور حسابی” نیز ملاقات کرده است.

قدرت اصلی لاسکر در استراتژی قوی، تکنیک آخر بازی فوق العاده، قدرت جنگندگی بالا ، خونسردی فراوان در وضعیت های دشوار و روانشناسی قوی او بود. او در بازی هایش بیشتر به فکر به وجود آوردن پوزیسیون های نامطلوب برای حریف بود تا بخواهد برتری کسب کند، تا جایی که حاضر بود برتری های کمی و کیفی را هم فدای این کار کند.

از ویژگی های بارز او می توان به قدرت فوق العاده او در فن دفاع اشاره کرد. همچنین لاسکر تاکید داشت شناخت روانشناسی و خلقیات حریف قبل از انجام بازی بسیار ضروری است تا جایی که بسیاری از افراد معتقد بودند اگر در حین انجام بازیلاسکر را عوض کنند، لاسکر شکست های بسیار بدی را متحمل خواهد شد و بسیاری از افراد سبک بازی او را “قدم زدن در لبه پرتگاه” نامیده بودند.

 

لاسکر استراتژیست بسیار خوبی بود و همچنین بازی های او از بعد تاکتیکی بالایی برخوردار بود و همچنین از آخر بازی بسیار عالی سود می برد. تسلط بر خانه های ضعیف و تغییر جریان حمله بین دو پیاده جلو رفته در کتاب کلاسیک “روش من” از  آقای نیمزویچ با موفقیت انجام شده است.

امانوئل لاسکر- دومین قهرمان رسمی شطرنج جهان

با وجود موفقیت‌های بیشمار او در مسابقات و تورنمنت ها، سبک و روش او بحث انگیز و پر رمز و راز باقی مانده است؛ لاسکر مبانی و اصول اشتانیز را استفاده می کرد؛ بر روی کاغذ در یک تورنومنت پیروزی در دور اول یا دورهای آخر امتیاز یکسانی دارد اما در عمل اگر بازیکن دورهای پایانی را با پیروزی به پایان برساندشانس بسیار زیادی برای کسب مقام دارد. لاسکر همواره نشان داد اهمیت مراحل پایانی در تورنومنت ها را بسیار خوب دریافته است.

 

اولین درخشش لاسکر قربانی دو فیل در ۱۸۸۹  و آخرین پیروزی بزرگ او کسب جایزه سوم مسکو در سال 1936 بود که در آن زمان به سن 70 سالگی رسیده بود. او بیشتر زندگیش را در برلین بسر برد اما دوران پیری ابتدا به مسکو مهاجرت کرد و سرانجام در سن 73 سالگی در شهر نيويورك ايالات متحده آمريكا دار فانی را وداع گفت.

 

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا