آموزش ترکیب های اسب (بخش اول)

 

در این بخش از آموزش های شطرنج به زبان ساده، که توسط خانه و مدرسه شطرنج مشهد تهیه و تنظیم شده است، آموزش ترکیب های اسب (بخش اول) را فرا خواهید گرفت.

 

در این درس هدف آموزش ترکیب های نمونه واری است که در آنها بعضی از مهره ها همان نقشی را بازی می کنند که نوازنده اول در ارکستر به عهده دارد. دانستن ویژگی های مهره ها و طرز هماهنگی آنها با 

یکدیگر به شطرنجبازان جوان کمک می کند تا حس ترکیبی خود را پرورش دهند.

 

اسبی که در محدوده c3-c6-f6-f3 مستقرشده باشد درآن واحد هشت خانه را کنترل می کند.

شعاع عمل آن کمتراز فیل است، اما آسیب ناپذیرتراز سوارهای دیگر است. اسب به هر مهره حریف (غیراز اسب) که حمله کند، آن مهره نمی تواند اسب مهاجم را بگیرد .

امکان ترکیب با اسب زیاد است. نمونه وارترین ترکیب های اسب، ترکیب های با استفاده از موقعیت در هم فشرده مهره های حریف (مثلاً در مات "مختنق") و ترکیب هایی با حمله دوگانه هستند.

 

مثال 1.

(پایان یک بررسی از  ل.کوبل)

آموزش ترکیب های اسب در شطرنج

در آموزش شطرنج و ترکیب های اسب، سفید می تواند از قربانی وزیر استفاده نماید و در ادامه یا وزیر را بزند و یا حریف را با قدرت اسب مات نماید.

 

       1.Qa3+   Kxa3                                 

( در غیر این صورت وزیر سیاه از دست می رود)

       2.Nc2#                                                                         

 

 

حالا چند حالت از مات "مختنق" را می بینیم :

 

مثال 2.

آموزش مات مختنق

زمانی که شاه سفید به وسیله سوارهای خودش کاملا احاطه شده باشد، اما هیچ یک از آنها نتوانند کمکی به او بکنند، به یک چنین ماتی "مات مختنق" گفته می شود. که بسیار پرکاربرد می باشد و اسب به 

زیبایی می تواند حریف را مات کند.

در شکل بالا سفید می خواهد رخ سیاه را به خانه g8 بکشاند و سپس  با اسب، مات مختنق نماید.

 

 1.Nf7+      Kg8                                 

2.Nh6++    Kh8                                

3.Qg8+!!     Rxg8                             

4.Nf7#                                             

 

 

مثال 3.   

آموزش ترکیب اسب در شطرنج توسط باشگاه شطرنج مشهد

سفید شروع و در دو حرکت مات می کند.
 
سفید از قربانی چشم نواز وزیر استفاده می کند و سیاه مجبور است با رخ راه شاه خودی را مسدود کند و سفید با 2.Nf7# 
مات نماید. 

1.Qg8+!    Rxg8                                             

2.Nf7#                                                          

 

 

مثال 4.

آموزش ترکیب اسب در شطرنج در مباحث آموزشی مدرسه شطرنج مشهد

1...Ng3+                                                   

2.Kh2       Ne4+                                      

3.Kh1          Nf2+                         

4.Kg1      Nxh3++                                  

5.Kh1     Qg1+~                                    

6...Nf2#                                      

 

 

مثال 5.

ترکیب های اسب شطرنج در سلسله آموزش های مدرسه شطرنج

  سیاه شروع و در چهار حرکت مات می کند.     

   

در باشگاه شطرنج مشهد، مات مختنق یک الگوی شناخته شده برای هنرجویان می باشد و خیلی مواقع از مات جلوگیری می کنند. 

 سیاه با 1...Nhg3+ به شاه سفید کیش می دهد و پس از  2.Kh7 از کیش دوگانه 2...Nf1++ استفاده می کند و بعد با قربانی زیبای وزیر شاه حریف را مات نیمه مختنق می کند.

 

                                                            1...Nhg3+        

       2.Kh2      Nf1++                               

3.Kh1       Qh2+~                             

4...Nfg3#                                          


 

  تکلیف

( از بازی های مورفی )


  مثالی از بازی های مورفی در مورد ترکیب اسب شطرنج

                                      نوبت سفید

سفید می تواند از کیش برخاست و 1.Nc5+ 

استفاده نماید و بعد از  1...Kc8  موقعیت مات مختنق بوجود می  آید و  با مانور اسب در نهایت مات نماید.

 

1.Nc5+     Kb8                                    

       2.Nd7+      Kc8                                   

3.Nb6++   Kb8                                   

      4.Qc8+     Rxc8                                  

5.Nd7#                                                                                                  

 

ترکیب اسب در شطرنج- مدرسه شطرنج

سفید شروع و در چهار حرکت مات می کند.

سفید دوباره از مانور اسب استفاده می کند و با  

        1.Ng6+         Kh7

و در ادامه با 

 2.Nf8++

کیش دوگانه می دهد و بعد با 

3.Qh7+

قربانی وزیر می دهد و سپس با 

 4.Ng6#

مات می کند

 

1.Ng6+         Kh7                                             

       2.Nf8++        Kh8                                

    3.Qh7+        Nxh7                               

4.Ng6#                                                                                         


 

ترکیب اسب در شطرنج- خانه شطرنج

سیاه شروع و با چهار حرکت مات می کند.

1...Qh4+                                                  

       2.Bh2     Ng4                              

3.Qf4   Qxh2+                            

4.Qxh2      Nxf2#                                          


 

 علائم اختصاری: علائمی هستندکه به منظور ثبت حرکات مهره ها در شطرنج کاربرد دارند

 

فرانسوی                         انگلیسی

وزیر       Q                                    D

شاه  K                                     R

رخ    R                                     T

اسب N                                  C

فیل B                                    F
 

 

 

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلامانع می باشد.

خانه و مدرسه تخصصی شطرنج مشهد